Jakiś czas po sadze Zmierzch pojawiła się adaptacja kolejnej książki Stephenie Meyer. Tym razem jednak zamiast wampirów i wilkołaków mamy trójką miłosny w otoczce science-fiction. Intruz opowiada o świecie w niedalekiej przyszłości, w której niewidzialni najeźdźcy zagnieżdżają się w ciałach ludzi, traktując ich niczym pasożyty żywicieli. Jeden z nich, niejaka Wagabunda, wchodzi do ciała Melanie, dziewczyny o wyjątkowo silnej osobowości. Pozycja obowiązkowa, jeśli interesują cię filmy podobne i tytuły jak „Zmierzch„.
Następna adaptacja bazuje na pierwszej odsłonie serii książkowej Kami Garcii i Margaret Stohl. Kontynuacje nie ujrzały jednak światła dziennego, choć obsada jest całkiem pokaźna, na czele z Jeremym Ironsem i Emmą Thompson. To historia pewnego 16-latka, który z czasem odkrywa, że jego sympatia nie należy do typowych nastolatek, a on sam jest w niebezpieczeństwie. Tak jak w Zmierzchu, mamy do czynienia z nastoletnim romansem i dość… niestandardową rodzinką.
Pierwszy z dwóch seriali w zestawieniu. Produkcja na podstawie bestsellerów L.J. Smith opowiada o dwóch wampirzych braciach, którzy poznają Elenę, młodą dziewczynę, przypominającą wampirzycę, która wiele lat wcześniej ich przemieniła. Pamiętniki wampirów doczekały się aż ośmiu sezonów. Zasadniczo sam miłosny trójkąt w tym przypadku idealnie odzwierciedla serialową wersję Zmierzchu – podobieństwo jest tu dość oczywiste.
Miasto kości Cassandry Clare było w swoim czasie mocno rozchwytywane. Najpierw pojawił się film, przedstawiający nieco okrojoną wersję historii zwyczajnej nastolatki (Lily Collins), która chcą uratować matkę przypadkiem trafia do kasty Nocnych Łowców, broniących świat przed atakami demonów. A więc podobnie do Zmierzchu, pojawiają się starcia pomiędzy istotami nie z tego świata.
Czas na wersję serialową, która była emitowana w latach 2016-2019. Mniej więcej ta sama historia, tylko oczywiście z inną obsadą i znacząco zwiększoną liczbą wątków. W końcu najkrótszy, pierwszy sezon, liczy sobie aż trzynaście epizodów, reszta zaś – od dwudziestu wzwyż.
Na deser zostawiliśmy najbardziej odstającą produkcję, wciąż jednak posiadającą pewne cechy z serią Zmierzch. Ze świata wampirów przenosimy się jednak do dystopijnego świata, w którym społeczeństwo selekcjonowano na podstawie cech charakteru. Tris, pozornie jedynie młoda dziewczyna, zostaje uznana za zagrożenie jako tytułowa „niezgodna” – niepasująca do żadnego z narzuconych wzorów.