Pierwszą dziesiątkę otwiera animacja przedstawiająca losy córki przywódcy plemienia. Chcąc ocalić swoją wyspę przed zagładą, dziewczyna wyrusza na niebezpieczną wyprawę po oceanie. Po drodze natyka się na mnóstwo niebezpieczeństw i bardzo nietypowego towarzysza.
Zanim pojawił się Coco, mieliśmy tę animację. Dwóch potężnych magów zakłada się o to, czy ludzie są istotami o czystych sercach. Wśród ludzi poddanych próbie są dwaj bohaterowie filmu: Manolo – młody matador, który marzy, by zostać muzykiem i Joaquin – sportowiec i duma rodzinnego miasta. Obaj konkurują o względy Marii – pięknej i niezależnej księżniczki.
Wydawałoby się, że kręcenie po raz czwarty wielkiej sagi o zabawkach to już lekka przesada. Tymczasem jak się okazuje, niekoniecznie. W dalszym ciągu perypetie Chudego i spółki w żaden sposób nie wydają się wymuszone, a do tego w nowym rozdziale oprócz nowych twarzy pojawia się jedna znajoma.
Dla wielu jest to bajka przereklamowana, niemniej jednak w dalszym ciągu to jeden z największych hitów gatunku ostatniej dekady. Kiedy posiadająca moc kontroli nad śniegiem i lodem Elsa sprowadza srogą zimę na swoje królestwo, Anna wyrusza w podróż, aby odszukać siostrę oraz zakończyć pogodowe anomalie.
Szóstą pozycję okupuje wdzięczna pozycja, w której bohaterem jest początkujący – i nieco fajtłapowaty – listonosz. Dostaje w pewnym momencie dość karkołomny przydział. Przełożeni wysyłają go na mroźną wyspę za północnym kołem podbiegunowym, na której ludzie nie czytają listów i są pogrążeni w rozlicznych kłótniach.
Pierwszą piątkę zaś okupuje wskrzeszona na wielki ekran postać poczciwej, kultowej na dzień dzisiejszy postaci. Do Londynu Miś Paddington przybył w tajemniczy sposób aż z Peru, ale ta podróż to dopiero początek przygód niezwykłego zwierzaka. Spokojne życie Jonathana Browna i jego siostry będzie teraz pełne nie tylko prześmiesznych sytuacji, ale i niesamowitych, magicznych zdarzeń.
A to już ścisła czołówka, w której najtrudniej było wyłonić zwycięzcę. Na pierwszy ogień Coco. Bohaterem filmu jest Miguel. W jego rodzinie od pokoleń muzyka jest zakazana. Jednak Miguel marzy, by pójść w ślady swojego idola, wielkiego muzyka Ernesta de la Cruza. Zdesperowany chce udowodnić światu swój talent, a to – za sprawą serii przedziwnych wydarzeń – doprowadzi go do niezwykle kolorowej Krainy Umarłych.
Na podium zaś pojawia się najpierw jedna z najoryginalniejszych filmów dla dzieci, jakie kiedykolwiek powstały. Zwierzogrodu nie można pomylić z żadnym innym miastem. Jest to jedyna w swoim rodzaju współczesna metropolia zamieszkiwana wyłącznie przez zwierzęta. W Zwierzogrodzie nie jest ważne, jakim stworzeniem jesteś – czy to największym z lwów, czy może malutką ryjówką. Możesz tam zostać kimkolwiek chcesz. Ale nie wszystkie marzenia spełniają się od razu…
Wyobraźcie sobie, że Waszymi odruchami kieruje pięć emocji: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Ten rewolucyjny pomysł został znakomicie wprowadzony w na dziś dzień już kultowej animacji od niezawodnego Pixara. Obserwowanie Riley i jej wewnętrznych głosów poprzez konsekwentny i pełen zwrotów akcji scenariusz to prawdziwa uczta. Animacja jest tak blisko pierwszego miejsca, że równie dobrze mogłaby się zamienić miejscami z drugim miejscem. Ale jednak liderem jest…
Prawdopodobnie najlepsza adaptacja człowieka-pająka, jaką kiedykolwiek nakręcono – nawet filmy MCU muszą ustąpić. Dzięki niemu sporą popularność zdobył będący w oczywistym cieniu Petera Parkera Miles Morales – również ugryziony przez Pająka nastolatek, który wraz z towarzyszami z innych wymiarów mierzy się z Kingpinem. Humor, postacie czy wysoki poziom animacji sprawiają, że no godna pierwsza lokata.