najlepsze musicale
najlepsze musicale

Najlepsze musicale w historii! | TOP 20

Jakie są najlepsze musicale w historii? Przedstawiamy subiektywny ranking dwudziestu filmów reprezentujących gatunek musicalu!

Połączenie piosenki, muzyki, dialogów i nierzadko tańca zwane musicalem od dawna królowało na deskach wielu, światowych teatrów. Jednak z czasem nadeszły lata kina i filmu, a co za tym idzie znaleźli się śmiałkowie, którzy taką formę postanowili przenieść na ekran. Powstało wiele produkcji, które nie powinny nigdy ujrzeć światła dziennego, ale też takie, które na lata wpisały się w klasykę kina. W tym rankingu prezentujemy 20 musicali, naszym zdaniem najlepszych.


Najlepsze musicale w historii!

20. Rent, reż Chris Columbus (2005)

 

Rent to historia grupki ekscentrycznej młodzieży mieszkającej w nowojorskiej dzielnicy East Village. Każda z tych młodych osób próbuje jakoś wiązać koniec z końcem, mimo że wcale nie jest to takie łatwe – brak pieniędzy, uzależnienia czy nosicielstwo wirusa HIV wcale nie ułatwia sprawy. Jednak mimo to nie poddają się i marzą o sławie, akceptacji, sukcesie życiowym czy miłości. Wszystko to jest zgrabnie owinięte we wspaniałą otoczkę rock-opery. Film zrealizowany został na podstawie broadwayowskiego hituJonathana Larsona, który jest jednym z najdłużej wystawianych tam musicali, a  co więcej, obsada pozostała prawie bez zmian.

https://www.youtube.com/watch?v=BH0MLyu6HjY


19. Cały ten zgiełk, reż. Bob Fosse (1979)

 

Joe Gideon (Roy Scheider), reżyser i choreograf, żyje w ciągłym biegu. Ograniczył kontakt z byłą żoną Audrey, (Leland Palmer), a jedynym powodem, dla którego całkowicie go nie zerwał, jest ich córka Michelle (Erzsebet Foldi). Jednak intensywny tryb życia, zarwane noce i liczne romanse sprawiają, że stan zdrowią Joe się pogarsza, a on sam zauważa, że jego koniec może być bliski. Cała historia oparta jest na biografii samego reżysera, Boba Fosse’a.  Momenty wzlotów i upadków są wręcz wyjęte z jego życiorysu. Cały ten zgiełk jest bardzo ciężkim filmem i z całą pewnością nie spodoba się każdemu. Chwilami kipi od seksu, namiętności czy pożądania. Zdarza się, że fabuła jest tak zawiła, że wystarczy odejść na minutę od ekranu i już można stracić wątek. Jednak to w jaki sposób Sheiderowi udało się pokazać nam głównego bohatera przechodzi najśmielsze oczekiwania i jest w stanie zadziwić nawet najbardziej krytycznych fanów kina.

https://www.youtube.com/watch?v=eR_YYba7sSA


18. Nędznicy, reż. Tom Hooper (2012)

 

Jean Valjean (Hugh Jackman) zbiega z galer, na które został skazany za kradzież chleba. Gdy ksiądz okazuje mu miłosierdzie po kradzieży jego pieniędzy, Jean postanawia się zmienić i zacząć uczciwe życie. Zdobywa wysoką pozycję społeczną, staje się lepszym człowiekiem,  jednak przeszłość nie daje o sobie zapomnieć i w postaci inspektora policji (Russel Crowe) depcze Valjeanowi po piętach. Nędznicy są wyjątkowym musicalem. Reżyser zdecydował się na nagrywanie wszystkich piosenek na żywo, na planie. Takie pozbawienie ścieżki dźwiękowej czyszczeniu w studiu, sprawia, że na drugi plan schodzi to czy dźwięki są czyste, wyciągane do końca czy które są głośniejsze od innych. Z kolei ważniejsze staje się to, w jaki sposób aktorzy przekazują piosenki , co przeżywają w środku. I właśnie warsztat aktorski, tuż obok wspaniałego odzwierciedlenia XIX–wiecznej Francji, jest potężną stroną Nędzników.

https://www.youtube.com/watch?v=IuEFm84s4oI


17. New York, New York, reż. Martin Scorsese (1977)

 

Jimmy Doyle (Robert De Niro), były żołnierz, postanawia zarabiać na swojej pasji – grze na saksofonie. Dołącza do zespołu i poznaje utalentowaną wokalistkę Francine (Liza Minelli). Wkrótce pomiędzy muzykami rozwija się potężne uczucie. Jednak z czasem zakochani muszą wybierać pomiędzy własną miłością a miłością do muzyki. Cieszący się popularnością Scorsese, oscarowi De Niro i Minelli oraz tytułowy utwór, który raz usłyszany nie da się zapomnieć – oto przepis na sukces.


16. Hair, reż. Miloš Forman (1979)

 

Rok 1968. W Wietnamie trwa wojna. Do Nowego Jorku przyjeżdża Claude Bukowski (John Savage), by zaciągnąć się do wojska. W Central Parku poznaje grupę hipisów, którym przewodzi charyzmatyczny Berger (Treat Williams). Nowi znajomi wprowadzają go w beztroski świat równości, tolerancji, braterstwa, ale także narkotycznych uniesień. W międzyczasie zakochuje się w nieznajomej Sheily (Beverly D’Angelo), dziewczynie z bogatego domu. Z pomocą hipisów udaje mu się ją odnaleźć jednak szczęście nie będzie trwało długo – lada moment Claude będzie musiał wyjechać do Wietnamu. Ta adaptacja słynnego brodwayowskiego musicalu z całą pewnością jest filmem kultowym, nie tylko dla młodzieży dorastającej w latach 60 ubiegłego wieku, ale także dla tej dzisiejszej.

https://www.youtube.com/watch?v=tC0FRKPuZM4


15. Rocky Horror Picture Show, reż. Jim Sharman (1975)

 

Brad Majors i Janet Weiss (Barry Bostwick i Susan Sarandon) tuż po zaręczynach wyruszają w podróż do starego przyjaciela. Niestety, po drodze psuje im się samochód , a jedynym miejscem w którym mogą otrzymać jakąkolwiek pomoc jest tajemniczy zamek. Co więcej jego właścicielem okazuje się doktor Frank-N-Furter (Tim Curry), transseksualista z Transylwanii. Pracuje on nad stworzeniem idealnego kochanka Rocky’ego Horrora (Peter Hinwood). Wszystko zaczyna się komplikować gdy doktor zaczyna uwodzić zarówno Brada jak i Janet. Mieszanka horroru klasy B, science-fiction, musicalu, pełnej kiczu komedii sprawiła, że Rocky Horror Picture Show stało się klasyką i nie opuszczało amerykańskich kin przez ponad 25 lat

https://www.youtube.com/watch?v=Pgx1QZFNMz8


14. Upiór w operze, reż. Joel Schumacher

Do paryskiej Opery trafia młoda Christine Daaé (Emmy Rossum), której zmarł ojciec. Początkowo odnajduje się w balecie, jednak z czasem jej nauczyciel od śpiewu (Gerard Butler)  namawia ją, by ujawniła swój prawdziwy talent wokalny. Od tego momentu traktuje swojego mentora jako Anioła Muzyki zesłanego przez zmarłego ojca, dlatego też ślepo i bezkrytycznie jemu ufa. Okazuje się jednak, że nauczyciel to oszpecony Upiór mieszkający i pracujący w podziemiach Opery.  Piękno, wdzięk, gracja i talent młodej śpiewaczki powodują, że Anioł Muzyki wpada w sidła obsesyjnej miłości i staje przed wyborem – ujawnić swoje prawdziwe oblicze czy chować się pod przykryciem maski. Tymczasem pojawia się dawny przyjaciel i dziecięca sympatia dziewczyny Raoul (Patrick Wilson), który pragnie odzyskać względy swojej dawnej wybranki. Wspaniała ekranizacja głośnej powieści Gastona Leroux opowiadającej o szalonej miłości, zazdrości oraz gorącej namiętności , a wszystko to przy akompaniamencie muzyki, od której wszystko to się zaczęło.

https://www.youtube.com/watch?v=2OA2M37agdc


13. Czarnoksiężnik z Oz, reż. King Vidor, Mervyn LeRoy, George Cukor, Norman Taurog, Victor Fleming (1939)

 

Gdy świat ogarniała II wojna światowa, światło dzienne ujrzał musical, o którym słyszał chyba każdy. Czarnoksiężnik z Oz opowiada o Dorotce (Judy Garland), która porwana przez trąbę powietrzną trafia do tajemniczej krainy prosto z jej marzeń. Wraz z trójką towarzyszy poszukuje tytułowego Czarnoksiężnika z Oz, który może jej pomóc powrócić do domu. Musical ten może odstraszać swoją nie pierwszą świeżością, lecz cudowna, szesnastoletnia Garland ze specjalnym Oscarem dla młodego wybitnego wykonawcy śpiewająca Somewhere Over The Rainbow zaskarbia sobie serca fanów po dziś dzień.

https://www.youtube.com/watch?v=77t9F6r8_fk


12. Blues Brothers, reż. John Landis (1980)

 

Jake Blues (John Belushi) opuszcza więzienie i wraz z bratem Elwoodem (Dan Aykroyd) udaje się do prowadzonego przez zakonnice sierocińca w którym się wychowali. Tam dowiadują się, że kościół zaprzestał finansowania, a zaległe podatki muszą zostać spłacone w ciągu 11 dni. Bracia postanawiają pomóc, jednak wymagane pieniądze mają być zarobione uczciwie. Jedynym wyjściem okazuje się reaktywacja zespołu The Blues Brothers Band. Jake i Elwood wyruszają w trasę po drodze ściągając na siebie nazistów z Illinois, policję czy muzyków country. Jednym z atutów filmu jest występ sław bluesa: Jamesa Browna, Caba Callowaya, Raya Charlesa, Arethy Franklin. Mimo, że historia braci Blues nie otrzymała wielu nagród, przez fanów jest docenianą pozycją o czym świadczyć może fakt, że po 18 latach wyprodukowano sequel Blues Brothers 2000.

https://www.youtube.com/watch?v=2HCR4c1zPyk


11. Skrzypek na dachu, reż. Norman Jewison (1971)

 

Musical jest luźną ekranizacją powieści Dzieje Tewji Mleczarza autorstwa Szolema Alejchama, pisarza żydowskiego pochodzenia. Akcja dzieje się w 1905 roku w Anatewce, malutkiej wiosce na terenie carskiej Rosji. Poznajemy tam Tewje (Topol), ubogiego mleczarza, który wraz z żoną i trzema córkami stara się powiązać koniec z końcem. Ale bieda nie jest ich jedynym problemem. Cała mieszkająca tam społeczność żydowska musi liczyć się z sąsiedztwem prawosławnych Rosjan, którym stara się nie wadzić. Ponadto powoli nadchodzi czas, w którym Tewja musi wydać swoje córki za mąż, co zgodnie z tradycją powinno wydarzyć się za pomocą swatki. Jednak córki jawnie pokazują swój sprzeciw, a mleczarz musi wybierać pomiędzy wiernemu oddaniu tradycji, a własnym uczuciom. W międzyczasie rodzi się ruch komunistyczny, głoszący niechęć do Żydów. Realistycznie odwzorowane tło historyczne, wymieszanie komedii z dramatem oraz cudowna, melancholijna muzyka tworzą ten musical wyjątkowym. Któż w końcu dzisiaj nie zna If I were a rich Man?

https://www.youtube.com/watch?v=PjfTNnznJXw

Stały współpracownik

Wielbiciel francuskich komedii i ogromny fan Gwiezdnych Wojen. W wolnych chwilach lubi oderwać się od rzeczywistości przy dobrych animacjach

Więcej informacji o
, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Patrycja pisze:

Jak to możliwe, że zabrakło Dzwonnika z Notre Dame?

Dark pisze:

Hmm, a gdzie Mamma Mia? ?

Dominik pisze:

LA la Land przed Mouline Rouge? Słabe to i słaby ranking

Anette pisze:

Świetne zestawienie! Ja jestem ogromną fanką musicali i nie ukrywam, że te na żywo uwielbiam najbardziej. W tym roku wybieram się do poznańskiej Areny 6 października na musical Metro z udziałem artystów z teatru Buffo. Raz już byłam na ich występie i wyszłam zachwycona! Jestem pewna, że tym razem mnie nie zawiodą 😉

misia pisze:

a gdzie the greatest showman? Musical z zeszłego roku moim zdaniem lepszy jeśli chodzi o fabułę od la lal land a całkowicie pominięty w Polsce a i w tym rankingu …. ;-(

Noelle pisze:

A co z hamiltonem ?

Ja pisze:

A Tenacious D i Nine gdzie?

Anonymous pisze:

Coś brakuje mi tu Hamiltona

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?