TOP5: Najlepsze filmy Humphreya Bogarta

Humphrey Bogart jest jedną z największych legend kina i złotego okresu Hollywood. W latach 20. występował w teatrze, a do filmu trafił dekadę później, choć globalny rozgłos zdobył na początku lat 40. po „Sokole maltańskim” i „Casablance”. Z niedoszłego studenta medycyny i totalnego amatora z charakterystyczną blizną i wadą wymowy zmienił się w odtwórcę wielu niezapomnianych bohaterów. Stał się ikoną filmu noir i symbolem męskości naśladowanym na całym świecie. Życie Bogarta wypełniały poza aktorstwem trzy elementy – wielka miłość Lauren Bacall, mocne trunki i papierosy, które ostatecznie go pokonały…

Amerykański Instytut Filmowy mianował Bogarta najlepszym aktorem wszechczasów. W 1997 roku „Entertainment Weekly” ogłosiło go największą legendą kina w historii. Część 103. ulicy w Nowym Jorku nosi nazwę „Humphrey Bogart Place”, a od 2013 roku odbywa się w Key Largo festiwal filmowy na cześć jego i filmu o tym samym tytule. W niniejszym rankingu wybieramy pięć najlepszych filmów Bogie’ego z jego stosunkowo krótkiej, acz obfitej kariery. Zapraszamy!

Warte wyróżnienia:

„Skarb Sierra Madre” (1948)

Przygodowa produkcja o trzech poszukiwaczach złota. Kiedy udaje im się zdobyć cenny kruszec, jeden z nich zamierza oddalić się ze swoją dolą, ale pozostali wolą kopać dalej, by zaspokoić swoje żądze posiadania. Film o ludzkiej chciwości, która niszczy przyjaźń i prowadzi do zguby.

„Mieć i nie mieć” (1944)

Martynika, II wojna światowa – właściciel małej łodzi razem z pomocnikiem-pijakiem pomagają francuskiemu ruchowi oporu. To w czasie kręcenia tego filmu Bogart zadurzył się w Lauren Bacall. Pierwszy z czterech ich wspólnych filmów i debiut Lauren – szczególnie zachwyca scena jej „wprowadzenia”.

„Mroczne przejście” (1947)

Pierwsza połowa filmu widziana jest z perspektywy pierwszej osoby, mężczyzny niesłusznie oskarżonego o zamordowanie żony. Ucieka z więzienia, by dowieść swojej niewinności. Przed organami ścigania skrywa się u pewnej kobiety, która dziwnym trafem wie o nim wszystko, choć on o niej nic.

5. „Key Largo” (1948)

https://www.youtube.com/watch?v=nBMD1YcnPXs

Nagły huragan odcina małą wyspę Key Largo od Florydy i reszty świata. Miejscowym hotelem zarządza poruszający się na wózku James Temple (Lionel Barrymore) wraz z synową Norą (Lauren Bacall). Przez złą pogodę „uwięzieni” w środku są także Frank McCloud (Bogart), weteran wojenny, który przybył złożyć hołd poległemu na froncie towarzyszowi i Johnny Rocco (Edward G. Robinson), groźny gangster oraz jego świta twardzieli. Kiedy do drzwi puka policja szukająca pewnego uciekiniera, Rocco decyduje się sterroryzować trójkę bohaterów i wziąć ich na zakładników, tak na wszelki wypadek. McCloud instynktownie zamierza chronić kobietę i starca, co powoduje dosłownie burzę między nim, a gangsterem.

Zobacz też: Artykuł: W świecie filmu noir

4. „Sokół maltański” (1941)

https://www.youtube.com/watch?v=boZoLR17If8

Debiut reżyserski Johna Hustona oraz trzecia adaptacja powieści Dashiella Hammetta i zarazem najbardziej udana. Tym filmem i rolą Sama Spade’a Bogart ukształtował standardy twardych detektywów w filmach noir. Całość rozgrywa się wokół zaginionej statuetki Sokoła. Sam i Miles Archer (Jerome Cowan) pracują razem w agencji detektywistycznej. Zostaja wynajęci przez pewna kobietę do odnalezienia jej siostry, która zniknęła z jakimś mężczyzną. Wkrótce owy mężczyzna oraz Archer giną w tajemniczych okolicznościach. Spade postanawia sam rozwikłać tą zagadkę i odkrywa, że zleceniodawczyni nie jest tym za kogo się podaje, a sprawa dotyczy tak naprawdę czegoś innego, wspomnianej XVI-wiecznej figurki tytułowego sokoła maltańskiego. Okazuje się, że także inni chcą ją za wszelką cenę zdobyć.

3. „Afrykańska królowa” (1951)

https://www.youtube.com/watch?v=88jytHOsDos

Opowieść o dwojgu ludzi ze skrajnie różnych sfer – dobrze usytuowana misjonarka Rose (Katharine Hepburn) i Charlie (Bogart), prosty człowiek obsługujący łódź na afrykańskiej rzece. Rose wraz z bratem przebywa na misji w wiosce na początku I wojny światowej, ale niebawem mężczyzna zostaje zabity w trakcie inwazji niemieckiej. Wtedy to Charlie, dostawca poczty i zaopatrzenia zabiera na swoją łajbę „African Queen” Rose i oferuje pomoc w odstawieniu jej do rejonów nie objętych konfliktem. Zdani na siebie muszą się nawzajem wspierać, choć początkowo ich drastycznie różne podejście do życia powoduje zgrzyty i niezgodę. Jest romantycznie, czasem nawet zabawnie, a i przygód nie brakuje. Jest to też film na swój sposób wyjątkowy – jedyny obraz, w którym wystąpili najlepszy aktor i aktorka wszechczasów według Amerykańskiego Instytutu Filmowego. Do tego jedyna rola Bogarta, która dała mu Oscara.

2. „Casablanca” (1942)

https://www.youtube.com/watch?v=BkL9l7qovsE

Najbardziej rozpoznawalny film Bogarta i chyba najsłynniejszy melodramat obok „Przeminęło z wiatrem”. II wojna światowa, Rick Blaine (Bogart) prowadzi popularny nocny lokal w Casablance wypełnionej uchodźcami chcącymi przedostać się do USA. Taką podróż umożliwia list tranzytowy, który w liczbie dwóch sztuk wkrótce pojawia się w posiadaniu Ricka. Pewnego dnia do klubu przychodzi Victor Laszlo (Paul Henreid), poszukiwany czechosłowacki lider ruchu oporu. Wraz z nim przybywa Ilsa (Ingrid Bergman) – oboje są zainteresowani zdobyciem owych listów, by uciec z Maroka. Okazuje się jednak, że Ilsa jest dawną miłością Ricka, która kiedyś go wystawiła, a dodatkowo sam Rick nie jest zbyt chętny do pomagania komukolwiek. Bohater staje przed wyborem – szansa na odzyskanie Ilsy, czy pomoc w walce z nazistami…

1. „Wielki sen” (1946)

https://www.youtube.com/watch?v=VjJlBnfyiI4

Na zwycięską pozycję zasługuje znakomita ekranizacja głośnej debiutanckiej powieści Raymonda Chandlera. Detektyw Philip Marlowe (Bogart) na zlecenie bogatego generała ma odnaleźć szantażystę jego córki Carmen. Marlowe nawiązuje znajomość również z siostrą dziewczyny, Vivian (Bacall), która z kolei uważa, że ojciec wynajął detektywa z powodu zaginionego przed miesiącem niejakiego Seana Regana. W toku sprawy Marlowe odkrywa drugie dno tego śledztwa, co wplątuje go w sam środek doskonale uknutej intrygi, gdzie morderstwo goni morderstwo, a całość ogarnia mrok i niepewność.

Zagorzały miłośnik amerykańskiego kina i kultury lat 50. i 80. oraz amator fotografii motoryzacyjnej i starych samochodów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?