Tomb Raider
Tomb Raider

“Bede grau w grę. A w jaką?” – historia serii Tomb Raider

Jak Pan/Pani spędzi Sylwestra? Na to pytanie odpowiedź jest tylko jedna — będę grał w grę. Ten prosty dialog stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich memów (z tego miejsca pozdrawiamy bohatera gliwickiej sondy) i na stałe zagościł już w świadomości graczy. To mem, który jak bumerang powraca co roku w grudniowym czasie. Lecz gdyby ktoś faktycznie miał takie plany na ostatni dzień roku to… którą część wybrać? Zapraszamy do zapoznania się z historią serii Tomb Raider.

To jedna z najbardziej znanych postaci kobiecych z gier komputerowych. Po raz pierwszy na ekranach monitorów pojawiła się 25 lat temu. O kim mowa? O Larze Croft oczywiście! Ale kim właściwie jest ta kobieta, do której kiedyś wzdychali mężczyźni na całym świecie? To „córka” Toby’ego Guarda. Z zawodu archeolożka, z zamiłowania poszukiwaczka przygód i łupieżczyni grobów. Brytyjka o długich ciemnych włosach, wysportowanym ciele i inteligentnym spojrzeniu. To Indiana Jones w spódnicy… tylko że bez spódnicy (a w szortach) i dwoma pistoletami zamiast pejcza. Przynajmniej tak było na początku jej przygody. To postać, która na przestrzeni lat ewoluowała na oczach graczy. Od symbolu seksu z kanciastym biustem do prawdziwej zbawczyni świata. Jedno jest pewne — nigdy nie bała się wyzwań i poświęceń, dlatego do dziś uznawana jest za jedną z najważniejszych przedstawicielek branży, a dla części młodych kobiet stała się wzorem do naśladowania. Za markę Tomb Raider odpowiadali weterani z Core Design i Crystal Dynamics. Wydawaniem gier zajmowały się natomiast studia takie jak: Eidos Interactive i  Square Enix.

Tomb Raider (1996) i Tomb Raider: Anniversary (2007)

Pierwsza odsłona cyklu od Core Design opowiada o perypetiach z korporacją Natla Technologies. Po otrzymaniu zlecenia od Jacqueline, właścicielki firmy, Lara musi udać się do Peru w celu odnalezienia tajemniczego Scionu (Gałęzi). Jednak na tym przygoda się nie kończy, bo Panna Croft zostaje wplątana w większą intrygę. Los kieruje ją do Grecji i Egiptu gdzie znajdują się kolejne części tajemniczego artefaktu. W finale gry nasza protagonistka trafia nawet do Atlantydy skąd pochodzi największe zło tego świata. W swoich czasach była to gra niewątpliwie rewolucyjna. Mogła zachwycić grafiką i sposobem na rozgrywkę. Jednak dzisiaj… po oryginał sięgną zapewne jedynie najbardziej zagorzali fani, którymi będzie kierować nostalgia. Dziś sterowanie jest toporne, grafika kanciasta, a przerywniki filmowe wyglądają jak żywcem wyjęte z kineskopowego telewizora.

tomb raider

 

Jeżeli ktoś nie miał okazji zagrać w ten klasyk sprzed ćwierć wieku to lepiej niech sięgnie po wydany z okazji 10-lecia oryginału tytuł Tomb Raider: Anniversary od Crystal Dynamics. Gra została usprawniona o nowe mechaniki, odświeżono oprawę graficzną (dziś możemy zagrać nawet w rozdzielczości 4K!). Rocznicowe wydanie zostało uzupełnione o dodatkowe przerywniki filmowe, które ułatwiają odbiór historii.

Co ciekawe jest to trzecia najlepiej oceniona przez krytyków gra z Larą Croft w roli głównej (uwzględniając jedynie wydania na PC). Przejście głównego wątku fabularnego powinno zająć około 12 godzin.

Tomb Raider II (1997)

Sequel przenosi nas do Chin, gdzie Lara ma za zadanie odnaleźć zaginiony Sztylet Xian — artefakt, który umożliwiał cesarzowi Qin Shi Huang przemianę w smoka. Zadanie to utrudnia jej włoska mafia Fiama Nera z Giannim i Markiem Bartoli. By w pełni wykonać powierzone jej zlecenie — Lara musi udać się do Tybetu gdzie otrzymuje pomoc od tamtejszych mnichów. Po odnalezieniu wszystkich potrzebnych kluczy archeolożka może udać się w okolice Wielkiego Muru Chińskiego, gdzie czeka na nią upragniony sztylet. Przejście tej odsłony może zająć ponad 15 godzin.

Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft (1998)

Przygodę rozpoczynamy w Indiach gdzie Lara poszukuje tajemniczego kamienia Infada. Ten okazuje się częścią większej całości, o czym informuje ją przedstawiciel korporacji R.X. Tech — doktor Mark Willard. Będący odłamkiem meteorytu sprzed milionów lat artefakt może zdradzać losy świata. By poznać prawdę — Lara musi odnaleźć jeszcze 3 inne skarby, które znajdują się w Londynie, strefie 51 w stanie Nevada oraz na wysepce na Pacyfiku. Przygoda kończy się na Antarktyce w miejscu upadku meteorytu.

Tomb Raider III

Przygody Lary Croft to 19 poziomów, które dadzą blisko 20 godzin zabawy. A jeżeli komuś będzie tego mało to gra posiada także dodatek o nazwie Tomb Raider III: The Lost Artifact. Ten rozszerza „trójkę” o kolejne 5 poziomów (i nawet tyle samo godzin rozgrywki) powiązanych z legendą Loch Ness.

Tomb Raider: The Last Revelation (1999)

Niczym Wonder Woman nasza Lara Croft będzie musiała stanąć w szranki z bogiem wojny. Lecz nie z Aresem, a z… Setem. Po raz kolejny Brytyjka zostaje wciągnięta w wir wydarzeń — między świat boski, a realny. Nieumyślnie uwolniony przez nią wielbiciel wojny staje się przyczyną wielkich problemów podobnie jak i opętany Werner von Croy — były mentor dziewczyny. W celu odnalezienia rozwiązania Lara podróżuje po Egipcie, by odnaleźć artefakty należące do najważniejszego przedstawiciela egipskiej mitologii — Horusa. Gra posiada dość niejasne zakończenie historii naszej bohaterki. „Czwórka” to historia, na którą trzeba poświęcić minimum 16 godzin.

Tomb Raider: Chronicles (2000)

Kroniki to tak naprawdę zbiór retrospekcji. Poznajmy w nich Larę w różnych okresach jej życia z perspektywy jej bliskich. W trakcie ponad 11 godzin rozgrywki odwiedzamy: nieśmiertelny Rzym, rosyjski Murmańsk, irlandzką wyspę czy też nowoczesny Nowy Jork. W czasie misji w nasze ręce trafia m.in.: kamień filozoficzny i Włócznia Przeznaczenia. Ta odsłona to niestety jedna z gorzej ocenionych gier z serii.

Tomb Raider Chronicles

Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)

Anioł Ciemności  to ostatnia gra od Core Design i najgorzej przyjęta ze wszystkich odsłon dostępnych na rynku. To taki trochę Spider-Man 3 tej serii (który trwa ponad 15 godzin). Lara pojawia się w Paryżu w niewłaściwym czasie. Do miasta przyjechała w celu omówienia z Wernerem von Croyem wydarzeń z Egiptu. W trakcie kłótni traci jednak przytomności, a rankiem… odkrywa zwłoki mentora. Jednym z jego ostatnich życzeń było to, by dziewczyna spotkała z pracownicą Luwru. W czasie owego spotkania oskarżona o morderstwo archeolożka dowiaduje się, co było przedmiotem ostatnich badań jej byłego mistrza — średniowieczne Obrazy Obscura. Dzieła te powiązane są z Nephilim (hybrydy ludzi i aniołów), którym zainteresowany jest alchemik Pieter Van Eckhardt.

Czytaj dalej Historię serii Tomb Raider

Stały współpracownik

Miłośniczka nowych technologii i kreatywnych rozwiązań. Specjalistka od serii Assassin's Creed. W wolnych chwilach zajmuje się fotografią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?