Film reżyserki Jeźdźca został pokazany w Wenecji przedostatniego dnia imprezy, można więc powiedzieć, że zgarnął nagrodę rzutem na taśmę. Była to bez wątpienia najlepsza produkcja pokazana podczas tegorocznego festiwalu, która zebrała jednogłośnie pozytywne recenzje prasy w Wenecji oraz w Toronto, gdzie pokazano ją równocześnie. Film jest opary na książce Jessici Bruder Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, która opowiada o starszym pokoleniu Amerykanów, którzy zmuszeni są żyć w drodze, podróżować i mieszkać w wozach kempingowych, ze względu na zmieniające się warunki ekonomiczne. Frances McDormand wciela się w Fern, ciężko pracującą kobietę około sześćdziesiątki, która podróżuje w vanie przerobionym na mieszkanie przez Kalifornię, Nebraskę, Dakotę Południową, Nevadę i Arizonę. Podejmuje wszelkie możliwe prace, często sezonowe, by móc zapłacić za jedzenie i benzynę. Na swojej drodze spotyka wiele podobnych jej osób, żyjący w taki sam sposób.
Nomadland to nie tylko popis aktorski McDormand, która jest magnetyzująca w każdym ujęciu. To także piękny, pozbawiony stereotypów, obraz ludzi, którzy są niczym współcześni pionierzy, pracujący na ekonomię swojego kraju. Zhao nie jest zainteresowana tanimi dramatami, bardziej interesuje ją godność, z jaką żyją nomadzi, z jaką miłością traktują swoje domy, jak otwarci są na innych ludzi, na dzielenie się swoimi doświadczeniami. Grupa ta prezentowana jest z należną im godnością.
Piękne zdjęcia Joshuy Jamesa Rochardsa i muzyka autorstwa Ludovico Einaudiego tworzą niezwykłą atmosferę tego filmu. Jest on z jednej strony bliski rzeczywistości, bo wiele osób, które tam występuje, to prawdziwe postacie. Z drugiej zaś ma pewną malarską i poetycką lekkość w pokazywaniu pięknej, choć czasem bezwzględnej przyrody.
Złoty Lew jest często pierwszym znakiem do rozpoczęcia typowań do Oscarów. I podobnie jak w przypadku poprzednich zwycięzców Wenecji – Kształtu wody, Romy i Jokera – Nomadland jest właśnie na początku tej drogi. A jej koniec może być dla przyszłej reżyserki Eternals naprawdę niezwykły.
#BiennaleCinema2020 #Venezia77
Leone d’Argento – Gran Premio della Giuria / Silver Lion – Grand Jury Prize:
NUEVO ORDEN di/by Michel Franco pic.twitter.com/KNhmRbp3vP— La Biennale di Venezia (@la_Biennale) September 12, 2020
Jury weneckie pod przewodnictwem Cate Blanchett nagrodziło Srebrnym Lwem film Michela Franco Nowy porządek, dystopiczną wizję chaosu spowodowanego wojną klas w Meksyku. Oglądana z perspektywy członków dwóch rodzin, jednej biednej, jednej bogatej, jest to trzymająca w napięciu historia, która ma być ostrzeżeniem przed tym, co może nas czekać w przyszłości.
Nagroda specjalna jury trafiła do innego filmu, który należał do faworytów imprezy: Drodzy towarzysze weterana kina Andreia Konczałowskiego. To podobnie do filmu Franco mocno zaangażowane i trzymające w napięciu kino, ale opowiadające o wydarzeniu z przeszłości – strajku robotników w Nowoczerkasku, który został brutalnie stłumiony przez sowieckie władze.
#BiennaleCinema2020 #Venezia77
Coppa Volpi per la migliore attrice / Coppa Volpi for Best Actress:
Vanessa Kirby in PIECES OF A WOMAN di/by Kornél Mundruczó pic.twitter.com/yQBJP5jxvL— La Biennale di Venezia (@la_Biennale) September 12, 2020
Vanessa Kirby zasłużenie została nagrodzona za rolę w filmie Pieces of a Woman, wcielając się w młodą kobietę, która musi borykać się ze stratą dziecka podczas porodu. Aktorka występowała w dwóch produkcjach walczących o Złotego Lwa. Nagroda dla aktora trafiła do Pierfrancesco Favino, znanego choćby z filmu Zdrajca. Co dziwne, nie gra on głównej roli w tym filmie, wcielając się w ojca młodego protagonisty, szefa policji próbującego rozprawić się lewicową grupą terrorystyczną.
Nagroda za reżyserię trafiła do japońskiego twórcy Kiyoshu Kurosawy (Tokijska sonata), a za scenariusz do Chaitanya Tamhanego za film The Disciple, do którego autorem zdjęć jest Michał Sobociński. Operator odebrał nagrodę w imieniu nieobecnego reżysera i scenarzysty.
Przy braku jakiegokolwiek wyróżnienia dla filmu Szumowskiej i Englerta, cieszy nagroda dla innego filmów, którego Polski Instytut Sztuki Filmowej jest koproducentem – The Whaler Boy, niebanalna opowieść o dorastaniu autorstwa Philippa Yuryeva, zdobyła główną nagrodę sekcji Giornate degli Autori.
Oto lista laureatów imprezy:
Konkurs VENEZIA 77
ZŁOTY LEW za najlepszy film
Nomadland, reż. Chole Zhao
SREBRNY LEW – Nagroda Jury
Nueve Orden (New Order), reż. Michel Franco
SREBRNY LEW – Najlepsza reżyseria
Kiyoshu Kurosawa za film Spy No Tsuma (Wife of a Spy)
COPPA VOLPI – Najlepsza aktorka
Vanessa Kirby w filmie Pieces of a Woman
COPPA VOLPI – Najlepszy aktor
Pierfrancesco Favino w filmie Padrenostro
Najlepszy scenariusz
Chaitanya Tamhane za film The Disciple
Nagroda specjalna jury
Drogie Tovarischi! (Dear Comrades), reż. Andrei Konczałowski
Nagroda aktorska Marcello Mastroianiego dla najlepszego młodego aktora /aktorki
Rouhollah Zamani w filmie Khorshid (Sun Children)
LEW PRZYSZŁOŚCI “Luigi De Laurentiis” za najlepszy debiut pełnometrażowy
Listen, reż. Ana Rocha de Sousa
KONKURS ORIZZONTI
Najlepszy film
Dashte Khamoush (The Wasteland), reż. Ahmad Bahrami
Najlepsza reżyseria
Lav Diaz za film Lahi, Hayop (Genus Pan)
Nagroda specjalna jury
Listen, reż. Ana Rocha de Sousa
Najlepsza aktorka
Khansa Batma w filmie Zanka Contact
Najlepszy aktor
Yahya Mahayni w filmie The Man Who Sold His Skin
Najlepszy scenariusz
I predatori, reż. Pietro Castellitto
Najlepszy film krótkometrażowy
Entre Tu Y Milagros, reż. Mariana Saffon
NAGRODY SPECJALNE
Nagroda filmowców Jaeger-Lecoultre
Abel Ferrara
Złoty Lew za osiągnięcia życia
Tilda Swinton
Ann Hui
Konkurs Venice VR Expanded
Najlepsze VR
The Hangman at Home – An Immersive Single User Experience, reż. Michelle Kranot, Uri Kranot
Najlepsze VR Experience
Finding Pandora, reż. Kira Benzing
Najlepsza historia VR
Sha si da ming xing (Killing a Superstar), reż. Fan Fan
Sekcja Giornate degli Autori
GdA Director’s Award
The Whaler Boy, reż. Philipp Yuryev
BNL Audience Award
200 Meters, reż. Ameen Nayfeh
Europa Cinemas Label
Oasis, reż. Ivan Ikić
Nagrody Międzynarodowego Zrzeszenia Krytyków Filmowych FIPRESCI
Konkurs Venezia 76
The Disciple, reż. Chaitanya Tamhane
Konkurs Orizzonti
Dashte Khamoush (The Wasteland), reż. Ahmad Bahrami
Queer Lion
The World To Come, reż. Mona Fastvold
Ilustracja wprowadzenia: twitter.com/la_Biennale