Złoty Lew Wenecja
Złoty Lew Wenecja

Venezia77: Nomadland Chole Zhao ze Złotym Lwem! Film Szumowskiej bez nagród

W Wenecji zakończył się 77. Międzynarodowy Festiwal Filmowy. Najważniejsza nagroda imprezy trafiła do najlepszego wielu zdaniem filmu festiwalu – Nomadland w reżyserii Chloe Zhao. Śniegu już nigdy nie będzie, polska produkcja duetu Małgorzata Szumowska i Michał Englert nie otrzymała żadnej nagrody. 

Film reżyserki Jeźdźca został pokazany w Wenecji przedostatniego dnia imprezy, można więc powiedzieć, że zgarnął nagrodę rzutem na taśmę. Była to bez wątpienia najlepsza produkcja pokazana podczas tegorocznego festiwalu, która zebrała jednogłośnie pozytywne recenzje prasy w Wenecji oraz w Toronto, gdzie pokazano ją równocześnie. Film jest opary na książce Jessici Bruder Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, która opowiada o starszym pokoleniu Amerykanów, którzy zmuszeni są żyć w drodze, podróżować i mieszkać w wozach kempingowych, ze względu na zmieniające się warunki ekonomiczne. Frances McDormand wciela się w Fern, ciężko pracującą kobietę około sześćdziesiątki, która podróżuje w vanie przerobionym na mieszkanie przez Kalifornię, Nebraskę, Dakotę Południową, Nevadę i Arizonę. Podejmuje wszelkie możliwe prace, często sezonowe, by móc zapłacić za jedzenie i benzynę. Na swojej drodze spotyka wiele podobnych jej osób, żyjący w taki sam sposób.

Kadr z filmu Nomadland / fot. materiały prasowe

Kadr z filmu Nomadland / fot. materiały prasowe

Nomadland to nie tylko popis aktorski McDormand, która jest magnetyzująca w każdym ujęciu. To także piękny, pozbawiony stereotypów, obraz ludzi, którzy są niczym współcześni pionierzy, pracujący na ekonomię swojego kraju. Zhao nie jest zainteresowana tanimi dramatami, bardziej interesuje ją godność, z jaką żyją nomadzi, z jaką miłością traktują swoje domy, jak otwarci są na innych ludzi, na dzielenie się swoimi doświadczeniami. Grupa ta prezentowana jest z należną im godnością.

Piękne zdjęcia Joshuy Jamesa Rochardsa i muzyka autorstwa Ludovico Einaudiego tworzą niezwykłą atmosferę tego filmu. Jest on z jednej strony bliski rzeczywistości, bo wiele osób, które tam występuje, to prawdziwe postacie. Z drugiej zaś ma pewną malarską i poetycką lekkość w pokazywaniu pięknej, choć czasem bezwzględnej przyrody.

Złoty Lew jest często pierwszym znakiem do rozpoczęcia typowań do Oscarów. I podobnie jak w przypadku poprzednich zwycięzców Wenecji – Kształtu wody, Romy i JokeraNomadland jest właśnie na początku tej drogi. A jej koniec może być dla przyszłej reżyserki Eternals naprawdę niezwykły.

Jury weneckie pod przewodnictwem Cate Blanchett nagrodziło Srebrnym Lwem film Michela Franco Nowy porządek, dystopiczną wizję chaosu spowodowanego wojną klas w Meksyku. Oglądana z perspektywy członków dwóch rodzin, jednej biednej, jednej bogatej, jest to trzymająca w napięciu historia, która ma być ostrzeżeniem przed tym, co może nas czekać w przyszłości.

Nagroda specjalna jury trafiła do innego filmu, który należał do faworytów imprezy: Drodzy towarzysze weterana kina Andreia Konczałowskiego. To podobnie do filmu Franco mocno zaangażowane i trzymające w napięciu kino, ale opowiadające o wydarzeniu z przeszłości – strajku robotników w Nowoczerkasku, który został brutalnie stłumiony przez sowieckie władze.

Vanessa Kirby zasłużenie została nagrodzona za rolę w filmie Pieces of a Woman, wcielając się w młodą kobietę, która musi borykać się ze stratą dziecka podczas porodu. Aktorka występowała w dwóch produkcjach walczących o Złotego Lwa. Nagroda dla aktora trafiła do Pierfrancesco Favino, znanego choćby z filmu Zdrajca. Co dziwne, nie gra on głównej roli w tym filmie, wcielając się w ojca młodego protagonisty, szefa policji próbującego rozprawić się lewicową grupą terrorystyczną.

Nagroda za reżyserię trafiła do japońskiego twórcy Kiyoshu Kurosawy (Tokijska sonata), a za scenariusz do Chaitanya Tamhanego za film The Disciple, do którego autorem zdjęć jest Michał Sobociński. Operator odebrał nagrodę w imieniu nieobecnego reżysera i scenarzysty.

Przy braku jakiegokolwiek wyróżnienia dla filmu Szumowskiej i Englerta, cieszy nagroda dla innego filmów, którego Polski Instytut Sztuki Filmowej jest koproducentem – The Whaler Boy, niebanalna opowieść o dorastaniu autorstwa Philippa Yuryeva, zdobyła główną nagrodę sekcji Giornate degli Autori.

Oto lista laureatów imprezy:


Konkurs VENEZIA 77

Frances McDormand w filmie NOMADLAND reżyserii Chloe Zhao

Frances McDormand w filmie NOMADLAND reżyserii Chloe Zhao / fot. materiały prasowe

ZŁOTY LEW za najlepszy film

Nomadland, reż. Chole Zhao

SREBRNY LEW – Nagroda Jury

Nueve Orden (New Order), reż. Michel Franco

SREBRNY LEW – Najlepsza reżyseria

Kiyoshu Kurosawa za film Spy No Tsuma (Wife of a Spy)

COPPA VOLPI – Najlepsza aktorka

Vanessa Kirby w filmie Pieces of a Woman

COPPA VOLPI – Najlepszy aktor

Pierfrancesco Favino w filmie Padrenostro

Najlepszy scenariusz

Chaitanya Tamhane za film The Disciple

Nagroda specjalna jury

Drogie Tovarischi! (Dear Comrades), reż. Andrei Konczałowski

Nagroda aktorska Marcello Mastroianiego dla najlepszego młodego aktora /aktorki

Rouhollah Zamani w filmie Khorshid (Sun Children)

LEW PRZYSZŁOŚCI “Luigi De Laurentiis” za najlepszy debiut pełnometrażowy

Listen, reż. Ana Rocha de Sousa


KONKURS ORIZZONTI

Kadr z filmy The Wasteland / fot. materiały prasowe

Kadr z filmy The Wasteland / fot. materiały prasowe

Najlepszy film

Dashte Khamoush (The Wasteland), reż. Ahmad Bahrami

Najlepsza reżyseria

Lav Diaz za film Lahi, Hayop (Genus Pan)

Nagroda specjalna jury

Listen, reż. Ana Rocha de Sousa

Najlepsza aktorka

Khansa Batma w filmie Zanka Contact

Najlepszy aktor

Yahya Mahayni w filmie The Man Who Sold His Skin

Najlepszy scenariusz

I predatori, reż. Pietro Castellitto

Najlepszy film krótkometrażowy

Entre Tu Y Milagros, reż. Mariana Saffon


NAGRODY SPECJALNE

Nagroda filmowców Jaeger-Lecoultre

Abel Ferrara

Złoty Lew za osiągnięcia życia

Tilda Swinton

Ann Hui


Konkurs Venice VR Expanded

Kadr z filmy The Hangman at Home / fot. materiały prasowe

Kadr z filmy The Hangman at Home / fot. materiały prasowe

Najlepsze VR

The Hangman at Home – An Immersive Single User Experience, reż. Michelle Kranot, Uri Kranot

Najlepsze VR Experience

Finding Pandora, reż. Kira Benzing

Najlepsza historia VR

Sha si da ming xing (Killing a Superstar), reż. Fan Fan


Sekcja Giornate degli Autori

GdA Director’s Award

The Whaler Boy, reż. Philipp Yuryev

BNL Audience Award

200 Meters, reż. Ameen Nayfeh

Europa Cinemas Label

Oasis, reż. Ivan Ikić


Nagrody Międzynarodowego Zrzeszenia Krytyków Filmowych FIPRESCI

Konkurs Venezia 76

The Disciple, reż. Chaitanya Tamhane

Konkurs Orizzonti

Dashte Khamoush (The Wasteland), reż. Ahmad Bahrami


Queer Lion

The World To Come, reż. Mona Fastvold

Ilustracja wprowadzenia: twitter.com/la_Biennale

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Więcej informacji o
, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?