Sobotni wieczór w Berlinie przyniósł dla polskiego kina czwarty rok z rzędu statuetkę Srebrnego Niedźwiedzia. Podczas dobiegającego końca 68. Festiwalu Filmowego Berlinale Małgorzata Szumowska zdobyła Wielką Nagrodę Jury za film Twarz. To drugi, po Body/Ciało, obraz reżyserki nagrodzony podczas święta kina w stolicy Niemiec.
Film Szumowskiej został znakomicie przyjęty przez krytyków, o czym pisaliśmy w naszej codziennej relacji. Zaraz potem rozpoczęły się typowania, czy Jury pod przewodnictwem reżysera Toma Tykwera podzieli opinie dziennikarzy. Okazało się, że w ich oczach na najważniejszy laur zasłużył inny film – debiut reżyserski Touch Me Not pochodzącej z Rumunii Adiny Pintiline. Jest to decyzja bardzo kontrowersyjna, ponieważ produkcja ta nie zaliczała się do grona faworytów. Nie spotkała się też z ciepłym przyjęciem krytyki, uzyskując w prestiżowej ankiecie magazynu Screen International zaledwie 1.5 (w skali od 0 do 4). Temu niełatwemu w oglądaniu tytułowi, który bada granice ludzkiej seksualności, o wiele łatwiej powinno być znaleźć dystrybucję po otrzymaniu tak prestiżowej nagrody.
Berlinale kolejny raz udowodniło, że za nic ma podążanie z prądem i zaspokajanie gustów po najmniejszej linii oporu. Nagroda Touch Me Not to manifestacja polityczna i społeczna. Nie tylko reżyser jest kobietą, ale również temat filmu, czyli ludzie pomijani w głównym nurcie, borykający się problemami psychicznymi lub fizycznymi, są jego najważniejszymi bohaterami. W obrazie Adiny Pintiline jest wiele nieprzyjemnych scen, które zmuszają widza do zrewidowania swoich przyzwyczajeń i utartych schematów.
Typowane przez wielu do głównego lauru filmy otrzymały pozostałe Srebrne Niedźwiedzie. Nagroda im. Alfreda Bauera, którą w ubiegłym roku dostała Agnieszka Holland za Pokot, trafiła do Marcelo Martinessiego za Las herederas (The Heiresses). Uhonorowano również urugwajską aktorkę grającą główną rolę w tej produkcji – Anę Brun, natomiast statuetkę dla Najlepszego aktora otrzymał Francuz Anthony Bajon za kreację leczącego się z uzależnienia od narkotyków młodzieńca w La prière (The Prayer). Amerykanin Wes Anderson odebrał laur za Najlepszą reżyserię filmu Wyspa psów – bez wątpienia najbardziej komercyjnego i dla wielu najlepszego tytuły pokazanego w konkursie Berlinale. Nagroda za Najlepszy scenariusz trafia do Manuela Alcalá i Alonso Ruizpalaciosa za film Museo (Museum) z Gaelem Garcią Bernalem w roli głównej.
Koprodukowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej rosyjski film Dovlatov, opowiadający o rosyjskim pisarzu Siergieju Dowłatowie, wyróżniony został Srebrnym Niedźwiedziem za kostiumy, które stworzyła na potrzeby obrazu Elena Okopnaya. Wyreżyserowany przez Alekseya Germana Jr. tytuł zdobył też uznanie czytelników gazety Berliner Morgenpost, którzy wybrali go w głosowaniu najlepszym filmem festiwalu. Jeszcze jeden miły akcent polski otrzymaliśmu podczas rozgania nagród sekcji Generation: międzynarodowe jury Generation Kplus wyróżniło krótkometrażowy film animowany Na zdrowie! w reżyserii Pauliny Ziółkowskiej.
Twarz Małgorzaty Szumowskiej trafi do polskich kin na początku kwietnia 2018 roku. Przeczytaj naszą przedpremierową recenzję już teraz.
Lista laureatów 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale:
Złoty Niedźwiedź za Najlepszy film
Touch Me Not, reż. Adina Pintiline
Srebrny Niedźwiedź – Wielka Nagroda Jury
Twarz, reż. Małgorzata Szumowska
Srebrny Niedźwiedź – Nagroda im. Alfreda Bauera
Las herederas (The Heiresses), reż. Marcelo Martinessi
Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego reżysera
Wes Anderson, Wyspa psów
Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszej aktorki
Ana Brun, Las herederas (The Heiresses), reż. Marcelo Martinessi
Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego aktora
Anthony Bajon, La prière (The Prayer) by Cédric Kahn
Srebrny Niedźwiedź za Najlepszy scenariusz
Manuel Alcalá, Alonso Ruizpalacios za Museo (Museum)
Srebrny Niedźwiedź za Najlepsze osiągnięcie artystyczne
Elena Okopnaya, projekt kostiumów w filmie Dovlatov, reż. Alexey German Jr.
Nagroda GWFF dla Najlepszego Debiutu Fabularnego
Touch Me Not, reż. Adina Pintiline; wyróżnienie dla An Elephant Sitting Still, reż. Hu Bo
Nagroda GLASHUTTE ORIGINAL dla filmu dokumentalnego
Waldheims Walzer, reż Ruth Beckermann
Złoty Niedźwiedź za Najlepszy film krótkometrażowy
The Men Behind the Wall, reż. Ines Moldavsky
Srebrny Niedźwiedź Nagroda Jury (film krótkometrażow)
Imfura, reż. Samuel Ishimwe
Nagroda AUDI za film krótkometrażowy
Solar Walk, reż. Réka Bucsi
Krótkometrażowy film nominowany do European Film Awards
Burkina Brandenburg Komplex, reż. Ulu Braun
Nagrody sekcji GENERATION
Kryształowy Niedźwiedź za Najlepszy Film Pełnometrażowy: Les rois mongols, reż Luc Picard; wyróżnienie dla Supa Modo, reż. Likarion Wainaina
Kryształowy Niedźwiedź za Najlepszy Film Krótkometrażowy: A Field Guide to Being a 12-Year-Old Girl, reż. Tilda Cobham-Hervey; wyróżnienie dla Snijeg za Vodu, reż. Christopher Villiers
Grand Prix Międzynarodowego Jury Generation Kplus: Sekala Niskala, reż. Kamila Andini, wyróżnienie dla Allons enfants, reż. Stéphane Demoustier
Nagroda Specjalna Międzynarodowego Jury Generation Kplus: Jaalgedi, reż. Rajesh Prasad Khatri, wyróżnienie Cena d’aragoste, reż. Gregorio Franchetti
Kryształowy Niedźwiedź Młodzieżowego Jury Generation Kplus za Najlepszy film fabularny: Fortuna, reż. Germinal Roaux; wyróżnienie dla Retablo, reż. Álvaro Delgado-Aparicio L.
Kryształowy Niedźwiedź Młodzieżowego Jury Generation Kplus za Najlepszy film krótkometrażowy: Kiem Holijanda, reż. Sarah Veltmeyer; wyróżnienie dla Je fais où tu me dis , reż. Marie de Maricourt
Grand Prix Międzynarodowego Jury Generation Kplus za za Najlepszy film fabularny: Fortuna, reż. Germinal Roaux; wyróżnienie dla Dressage, reż. Pooya Badkoobeh
Nagroda Specjalna Międzynarodowego Jury Generation Kplus za za Najlepszy film krótkometrażowy: Juck, reż. Olivia Kastebring, Julia Gumpert and Ulrika Bandeira. wyróżnienie dla Na zdrowie!, reż. Paulina Ziółkowska
Nagrody Jury Ekumenicznego
Konkurs: In den Gängen (In the Aisles), reż. Thomas Stuber, wyróżnienie: Utøya 22. juli (U — July 22) reż. Erik Poppe
Panorama: Styx, reż. Wolfgang Fischer
Forum: Teatro de guerra (Theatre of War), reż. Lola Arias
Nagordy Jury Dziennikarzy FIPRESCI
Konkurs: Las herederas (The Heiresses), reż. Marcelo Martinessi
Panorama: River’s Edge, reż. Isao Yukisada
Forum: An Elephant Sitting Still, reż. Hu Bo
Nagroda gazety czytelników Berliner Morgenpost
Dovlatov, reż. Alexey German Jr.
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe / Berlinale.de