#Venezia73 – znamy laureatów! Emma Stone, Tom Ford i Lav Diaz z nagrodami

Sobotni wieczór w Wenecji: oficjalna gala i uroczysty pokaz Siedmiu wspaniałych zamknęły trwającą od dziesięciu dni imprezę. Wcześniej jednak poznaliśmy laureatów 73. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego.

The Woman Who Left 1

Złoty Lew powędrował do rąk Filipińczyka Lava Diaza za prawie czterogodzinny, czarno-biały dramat The Woman Who Left. W uzasadnieniu werdyktu Sam Mendes, przewodniczący jury, w którym znaleźli się też Laurie Anderson, Gemma Arterton, Giancarlo De Cataldo, Nina Hoss, Chiara Mastroianni, Joshua Oppenheimer, Lorenzo Vigas i Zhao Wei, powiedział:

– Jesteśmy tu po to, by zachęcić widzów do chodzenia do kina na oryginale filmy. Mam nadzieję, że wybory, których dokonaliśmy, zaprowadzą publiczność na takie właśnie produkcje.

Laureat zadedykował nagrodę mieszkańcom swojego kraju wszystkim, którzy walczą o ludzkości.

Lav Diaz foto ASAC

Diaz nie jest nowicjuszem ani też debiutantem w Wenecji. Jego film Z tego, co było, po tym, co było w 2014 roku również walczył w konkursie głównym tego festiwalu. W najnowszym tytule reżyser opowiada o byłej nauczycielce, która po trzydziestu latach opuszcza więzienie, w którym przebywała za popełnione przez kogoś innego zbrodnie. Historia o poszukiwaniu zemsty przeradza się zadumę nad przypadkiem i ludzkim losem. Komercyjnie przeoczany twórca, głównie ze względu na długość trwania swoich tytułów, cieszy się uznaniem wśród miłośników tzw. slow-cinema i wielbicielu kina artystycznego. Wrocławski festiwal Nowe Horyzonty regularnie prezentuje filmy reżysera i z pewnością The Woman Who Left zobaczymy podczas kolejnej edycji tej imprezy.

Jury doceniło drugi film Toma Forda – Zwierzęta nocy, przyznając mu Nagrodę jury. Melodramat i thriller jest stylowy i wspaniale zrealizowany, a muzykę stworzył do niego Abel Korzeniowski.

Nagrodę za reżyserię podzielili między sobą Rosjanin Andriej Konczałowski i Meksykanin Amat Escalante. Ten pierwszy w Raju stworzył złożone dzieło o niemożliwej miłości oficera SS i Żydówki w obozie zagłady. Escalante w The Untamed opowiada o seksualnie sfrustrowanych, zagubionych ludziach, którzy odnajdują spełnienie w mackach pozaziemskiego kochanka.

La La Land 4

Aktorski laur przypadł Emmie Stone za La La Land. Aktorka wcieliła się w kelnerkę marzącą o wielkiej karierze w Hollywood. Nieobecne w Wenecji Stone dziękowała za pośrednictwem nagrania wideo Ryanowi Goslingowi za bycie partnerem w tym filmie oraz reżyserowi, Damienowi Chazelle, za obsadzenie ją w roli głównej.

Nagroda za scenariusz trafiła do Noah Oppenheima za Jackie – przejmujący portret Jacqueline Kennedy skupiający się na wydarzeniach bezpośrednio po zabójstwie jej męża, Johna F. Kennediego podczas parady prezydenckiej w Dallas.

Zobacz również: Siedmiu wspaniałych – recenzja przedpremierowa z festiwalu #Venezia73

Miłośnicy kina śledzą uważnie nagrody w Wenecji, bo są one świetną zapowiedzią tego, co wydarzyć się może podczas wieczoru rozdania Oscarów. Takie tytuły jak Grawitacja, Birdman i Spotlight w najgorszym wypadku tylko walczyły o Złote Lwy, w najlepszym – wyjeżdżały z Lido z laurem. O tym, jak trafne okażą się przewidywania specjalistów, przekonamy się w przyszłym roku.

Oto lista laureatów:

ZŁOTY LEW za Najlepszy film:

ANG BABAENG HUMAYO (THE WOMAN WHO LEFT), reż Lav Diaz (Filipiny)

Tom Ford foto ASAC

SREBRNY LEW – Nagroda Jury:

ZWIERZĘTA NOCY, reż. Tom Ford (USA)

SREBRNY LEW – Najlepszy reżyser ex-aequo:

Andriej Konczałowski za film RAJ (Rosja, Niemcy)

Amat Escalante za film LA REGIÓN SALVAJE (THE UNTAMED) (Meksyk, Dania, Francja, Niemcy, Norwegia, Szwajcaria)

COPPA VOLPI dla Najlepszej aktorki:

Emma Stone w filmie LA LA LAND, reż. Damien Chazelle (USA)

COPPA VOLPI dla Najlepszego aktora:

Oscar Martínez w filmie EL CIUDADANO ILUSTRE, reż Mariano Cohn and Gastón Duprat (Argentyna, Hiszpania)

NAJLEPSZY SCENARIUSZ:

Noah Oppenheim za film JACKIE w reż. Pablo Larraína (Wielka Brytania)

SPECJALNA NAGRODA JURY:

THE BAD BATCH, reż Ana Lily Amirpour (USA)

NAGRODA MARCELLO MASTROIANNIEGO dla Najlepszej młodej aktorki:

Paula Beer w filmie FRANTZ, reż François Ozon (Francja, Niemcy)

LION OF THE FUTURE – LUIGI DE LAURENTIIS Nagroda dla Nieprzejedzona filmu debiutanckiego:

Akher Wahed Fina (The Last of Us), reż. Ala Eddine Slim

Orizzonti Liberami Federica Di Giacomo foto ASAC

NAGRODY ORIZZONTI

Najlepszy film:

LIBERAMI, reż. Federica Di Giacomo (Włochy, Francja)

Najlepszy reżyser:

Fien Troch, film HOME (Belgia)

Specjalna nagroda Jury:

KOCA DÜNYA (BIG BIG WORLD), reż Reha Erdem (Turcja)

Najlepsza aktorka:

Ruth Díaz w filmie TARDE PARA LA IRA, reż. Raúl Arévalo (Hiszpania)

Najlepszy aktor:

Nuno Lopes w filmie SÃO JORGE, reż. Marco Martins (Portugalia, Francja)

Najlepszy scenariusz:

KU QIAN (BITTER MONEY), reż Wang Bing (Francja, Hong Kong)

NAGRODY VENICE CLASSICS

Najlepszy film dokumentalny o kinie:

LE CONCOURS, reż. Claire Simon (Francja)

Najlepszy odrestaurowany film:

BREAK UP – L’UOMO DEI CINQUE PALLONI, reż. Marco Ferreri

(1963 and 1967, Italy, France)

ZŁOTE LWY ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA:

JEAN-PAUL BELMONDO

JERZY SKOLIMOWSKI

Zobacz pozostałe artykuły z festiwalu w Wenecji

Ilustracja wprowadzenia: archiwum autora

Redaktor

Dziennikarz filmowy i kulturalny, miłośnik kina i festiwali filmowych, obecnie mieszka w Londynie. Autor bloga "Film jak sen".

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?