Jak wytresować smoka 2 – ścieżka dźwiękowa [Recenzja i odsłuch]

Jeżeli przyjmiemy, że film Jak wytresować smoka odniósł sukces, to dla oceny ścieżki dźwiękowej musielibyśmy znaleźć stwierdzenie dwa razy mocniejsze. Praca Johna Powella okazała się olśnieniem, przebojem, magiczną podróżą, która przypomniała, za co kocha się muzykę filmową. Kompozytor zilustrował więc także sequel, ale czy udało mu się pójść za ciosem?
Pierwszy utwór wskazuje, że Powell przede wszystkim próbował nic nie zepsuć. Dragon Racing stanowi dynamiczną suitę najważniejszych tematów z pierwszej części. Można jednak dostrzec nowy rys – aranżacje są bogatsze, głębsze, bardziej finezyjne. Warto zwrócić uwagę, jak ciekawie wprowadzone zostały ozdobniki w postaci fraz trąbek. Tego rodzaju ornamentyki wcześniej nie było.
 
Powell ze znanych już tematów korzysta przy tym nadzwyczaj często – momentami może nawet zbyt często – ale dzięki temu kompozycja zachowuje stylistyczną i narracyjną ciągłość. Tak obfite czerpanie ze starych motywów wynika też poniekąd z charakteru nowych. Głównym tematem Jak wytresować smoka 2 jest melodyjny kawałek, łagodnie wznoszący się i opadający (Together We Map the World). Świetnie nadaje się do scen pełnych czułości i ciepłych emocji, a tych w filmie nie brakuje.
 
Przeciwwagę dla niego stanowi ponury temat głównego antagonisty – Drago. Tworzą go pociągłe, złowrogie frazy, które charakteryzuje spora dawka patosu i rodzaj staroświeckiego monumentalizmu (Meet Drago). Podobnie jednak jak motywowi głównemu brakuje mu nieco elastyczności. Obydwa nie nadają się do bardzo dynamicznych scen, gdzie wyśmienicie radzą sobie melodie z pierwszej części. Stąd właśnie one dominują w muzyce akcji.
 
Większa liczba tematów oraz aranżacyjna staranność i bogactwo sprawiają, że materiał zawarty na płycie jest ciekawszy i przyjaźniejszy w odbiorze niż poprzednio. Ulatuje jednak trochę świeżości. Jak wytresować smoka 2 ma barwę nieco odmienną  – jest bardziej liryczne, ale i pełne powagi, rozmachu, co zapewnia między innymi znacznie bogatsze wykorzystanie chórów. Olśnienia jednak, jak w przypadku części pierwszej, nie ma.
 
Najłatwiej to dostrzec w dwóch sztandarowych utworach z obydwu filmów, które towarzyszą zresztą bliźniaczym scenom. Forbidden Friendship z pierwszej odsłony serii był cudownie skonstruowanym cackiem, którego delikatność przechodziła w niezwykłą emocjonalną siłę. Druga część przynosi Flying with Mother – utwór znacznie bardziej złożony i wielowymiarowy z fantazyjnymi partiami żeńskich chórów, jeden z najlepszych w 2014 roku. Mimo swoich atutów Flying with Mother do kosmicznego poziomu Forbidden Friendship jednak nie dociera.
 
Jako cała płyta Jak wytresować smoka 2 stoi przy tym na równi z częścią pierwszą. Braki w świeżości nadrabia lepszą konstrukcją i ciekawszym brzmieniem. Muzyka nieco słabiej radzi sobie w filmie, ale ma swoje porywające momenty. Jeśli ktoś obawiał się, że John Powell wraz z sequelem straci impet, może odetchnąć z ulgą i ostrzyć sobie zęby na kolejną muzyczno-filmową przygodę w części trzeciej.
 
Ocena: 80/100
 

 

Lista utworów:

   1. Dragon Racing (04:34)
   2. Together We Map The World (02:19)
   3. Hiccup the Chief / Drago’s Coming (04:44)
   4. Toothless Lost (03:28)
   5. Should I Know You (01:56)
   6. Valka’s Dragon Sanctuary (03:19)
   7. Losing Mom / Meet the Good Alpha (03:24)
   8. Meet Drago (04:26)
   9. Stoick Finds Beauty (02:33)
   10. Flying With Mother (02:49)
   11. For the Dancing and the Dreaming (03:06) – Gerard Butler, Craig Ferguson, Mary Jane Wells
   12. Battle of the Bewilderbeast (06:26)
   13. Hiccup Confronts Drago (04:06)
   14. Stoick Saves Hiccup (02:23)
   15. Stoick’s Ship (03:48)
   16. Alpha Comes to Berk (02:20)
   17. Toothless Found (03:46)
   18. Two New Alphas (06:06)
   19. Where No One Goes (02:44) – Jónsi

Pisze nie­usta­jąco, co jest chyba formą uza­leż­nie­nia. Temat numer jeden: kino; temat numer dwa: muzyka w kinie, ale każdy powód, żeby pisać jest dobry. Większość tekstów trafia na stronę "Całe życie w kinie" (www.zyciewkinie.pl), któ­rej nazwa dość dobrze oddaje, co robi na co dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?