Wybór ten był oczywisty i jednogłośny – tak oznajmił zgromadzonym w Grand Theatre Lumiere przewodniczący Jury Alejandro Gonzalez Inaritu. Parasite skradł serca nie tylko jurorów, ale również dziennikarzy, uzyskując doskonałe recenzje oraz średnią ocen w Screen International 3.5 (w skali od 0-4). To pierwszy od lat przypadek, żeby najlepiej oceniany przez żurnalistów film zdobył również Złotą Palmę. Film opowiada o mieszkającej w Seulu rodzinie, która ledwo wiąże koniec z końcem. Dzięki zrządzeniu losu otrzymują oni możliwość pracy w domu bogatej i dobrze sytuowanej rodziny. Powoli przejmują role innych pracowników, aż do wstrząsającego incydentu.
Zanim jednak dotarliśmy do wielkiego finału wieczoru, jury sprawił kilka dość dużych niespodzianek. Druga nagroda canneńskiego konkursu – Grand Prix – trafiła do Mati Diop za film Atlantique. Tym samym pierwsza czarnoskóra reżyser w konkursie, nota bene debiutantka, została uhonorowana bardzo prestiżowym laurem. Zresztą trzy z czterech kobiet, których filmy walczyły o nagrody, wyjechały z Cannes z tarczą. Oprócz Diop jury doceniło Celine Sciammę za scenariusz do filmu Portrait of a Lady on Fire oraz rolę Emily Beecham w filmie Little Joe Jessici Hausner. Ten pierwszy typowany był do głównej nagrody i trofeum za scenariusz jest małym rozczarowaniem. Ten drugi natomiast nie pojawił się w ogóle na radarze żadnego z rankingów i był jedną z największych niespodzianek wieczoru.
Jean-Pierre & Luc Dardenne, lauréats du Prix de la mise en scène pour LE JEUNE AHMED.
—
Jean-Pierre & Luc Dardenne, award winners of the Best Directors for LE JEUNE AHMED (YOUNG AHMED).
—#Cannes2019 #Awards #LeJeuneAhmed pic.twitter.com/DBbrTEMccm— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 25, 2019
Skoro o nich mowa, nie można pominąć dwóch kategorii. Za najlepszą reżyserię wyróżnieni zostali bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne, autorzy filmu Young Ahmed. Decyzja ta nie przypadła do gustu dziennikarzom oglądającym ceremonię rozdania i przyjęta została głośnym buczeniem. Zdaniem wielu, najnowsze dzieło dwukrotnych już laureatów Złotej Palmy, na żadną nagrodę nie zasłużyło. Wiele mówiło się o przyznaniu jej Quentinowi Tarantino lub Pedro Almodovarowi. O ile jednak film Hiszpania Ból i blask został wyróżniony w postaci lauru dla najlepszego aktora, Antonio Banderasa, to reżyser Pewnego razu… w Hollywood wyjechał z Cannes z pustymi rękami.
Prestiżową nagrodę jury podzieliły dwa filmy. Francuski dramat rozgrywający się na biednych przedmieściach Paryża Les Miserables w reżyserii Ladj Ly, oraz brazylijska produkcja Bacurau w reżyserii Klebera Mendoncy Filho i Juliana Dornellesa, której również nie typowano zwycięstwa w żadnej z kategorii. Oprócz tych nagród Jury postanowiło wyróżnić pokazany ostatniego dnia festiwalu film It Must Be Heaven Palestyńczyka Elii Suleimana.
Dzień wcześniej dotarła do nas świetna informacja dotycząca młodego, polskiego kina. Reprezentująca Polskę w konkursie krótkich metraży szkół filmowych Cinefondaction Duszyczka Barbary Rupik została wyróżniona trzecią nagrodą.
Oto lista laureatów 72. Festiwalu Filmowego w Cannes:
Złota Palma – najlepszy film:
Grand Prix:
Mati Diop, lauréate du Grand Prix pour ATLANTIQUE.
—
Mati Diop, award winner of the Grand Prix for ATLANTIQUE (ATLANTICS).
—#Cannes2019 #Awards #GrandPrix #Atlantique pic.twitter.com/IIqIWQwNvK— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 25, 2019
Nagroda Jury ex-aequo:
Najlepsza reżyseria:
Najlepszy aktor:
Antonio Banderas, lauréat du Prix d'interprétation masculine dans DOLOR Y GLORIA (DOULEUR ET GLOIRE) de Pedro Almodóvar.
—
Antonio Banderas, winner of the Best performance for an actor in DOLOR Y GLORIA (PAIN AND GLORY) by Pedro Almodóvar.
—#Cannes2019 #Awards #DolorYGloria pic.twitter.com/WRrcDeqgep— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 25, 2019
Najlepsza aktorka:
Najlepszy scenariusz:
Adèle Haenel, Céline Sciamma – lauréate du Prix du scénario pour PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU & Noémie Merlant.#Cannes2019 #Awards #PortraitDeLaJeuneFilleEnFeu pic.twitter.com/DEWabFaoFh
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 25, 2019
Specjalne wyróżnienie jury:
Złota Kamera za Najlepszy debiut pełnometrażowy
Najlepszy film krótkometrażowy
Specjalne wyróżnienie:
Najlepszy film:
A VIDA INVISÍVEL DE EURÍDICE GUSMÃO (THE INVISIBLE LIFE OF EURÍDICE GUSMÃO) by Karim Aïnouz has receive the « Un Certain Regard » Prize! Congratulations to the whole film crew! #Cannes2019 #UnCertainRegard pic.twitter.com/NA1S8vgWxw
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) May 24, 2019
Nagroda Jury:
Najlepszy performance:
Najlepszy reżyser:
Specjalna nagroda jury:
Nagroda jury Coup de Coeuer ex-aequo:
Specjalne wyróżnienie jury:
Pierwsza nagroda:
Druga nagroda:
Trzecia nagroda ex-aequo:
— Cinéfondation (@Cinefondation) May 23, 2019
[Grand Prix Nespresso / Nespresso Grand Prize]
J'AI PERDU MON CORPS (I LOST MY BODY) de/by Jérémy Clapin@NespressoFR #SDLC2019 pic.twitter.com/9Sywv9fEV4— SemaineDeLaCritique (@semainecannes) May 22, 2019
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe / Pascal Le Segretain / Getty Images