Jak pisaliśmy w połowie festiwalu, wśród krytyków oceniających filmy dla magazynu Screen International, najwyższą średnią ocen miał Pedro Alomodovar za Ból i blask. Po tym, jak prawie wszystkie tytuły otrzymały oceny (dwa ostatnie filmy, prezentowane w piątek, ich jeszcze nie posiadają), faworytem dziennikarzy został koreański Parasite w reżyserii Joon-ho Bonga ze średnią 3.5 (w skali od 0 do 4). Na drugim miejscu ex aequo z 3.3 punktami znajdują się film Hiszpana oraz francuska produkcja The Portrait of a Lady on Fire w reżyserii Celine Sciammy. Najgorzej ocenione w tym roku tytuły uzyskały oceny poniżej średniej, są to Mektoub, My Love: Intermezzo Abdellatifa Kechiche’a, Frankie Iry Sachsa i Matthias & Maxime Xaviera Dolana. Co ciekawy, dwóch z tych twórców ma już na koncie nagrody na canneńskim festiwalu. Oto pełne zestawienie jury grid:
Portal IndieWire również wybrał swoich faworytów. Zdaniem dziennikarzy najlepszych filmem festiwalu, zasługującym na Złotą Palmę, jest Ból i blask. To “subtelne arcydzieło” jest najbardziej osobistym filmem Almodovara, w którym Antonio Banderas wciela się w alter-ego twórcy, pokazując jego dzieciństwo, radzenie sobie z blokadą twórczą i problemami zdrowotnymi. Portrait of a Lady on Fire jest drugim kandydatem portalu, który słusznie zauważa, że od czasu (dzielonej) Złotej Palmy dla Jane Campion żadna inna kobieta nie otrzymała tego lauru. A film reżyserki „nie jest może najbardziej oryginalny narracyjnie, ale to Jury zdecyduje, w który z filmów jest najlepszy jako całość”. IndieWire typuje do nagrody Jury (trzeciego miejsca) Parasite, a nie bez szans do nagrody za reżyserię są Terrence Malick i Quentin Tarantino.
Will Tarantino win the Palme d'Or at #Cannes2019? Not so fast. Here are our IndieWire's updated predictions: https://t.co/azdhVPCguN
1. Pain and Glory
2. Portrait of a Lady on Fire
3. Les Misérables
4. A Hidden Life pic.twitter.com/wa4Eoop8jx— IndieWire (@IndieWire) May 23, 2019
Krytyk brytyjskiej gazety The Guardian Peter Bradshaw twierdzi, że to właśnie film Sciammy otrzyma główną nagrodę. “Nieprawdopodobnie wspaniały, pełen napięcia i seksowny film o XVIII-wiecznej francuskiej szlachciance (Adèle Haenel), która w tajemnicy zostaje namalowana przez artystkę (Noémie Merlant) zatrudnioną przez jej matkę. Hitchcockowy w swojej elegancji, ale nakręcony i oprawiony w klasyczną powściągliwość” – napisał w uzasadnieniu dziennikarz. Drugą nagrodę (Grand Prix) typuje dla Parasite, trzecią (laur jury) – dla Atlantique w reżyserii Mati Diop. Najlepszym reżyserem ma zostać Quentin Tarantino, a scenarzystą – Xavier Dolan. Nagrody aktorskie trafić mają do Antonio Banderas (Bój i blask) i Debbie Honeywood za Sorry We Missed You Kena Loacha.
As ever, the Government's official advice is that if you have no savings or pension provision, the responsible course of action to take is to borrow heavily from door-to-door payday lenders and bet everything on my #Cannes2019 predictions. Here they are! https://t.co/8csTY76QC9
— Peter Bradshaw (@PeterBradshaw1) May 24, 2019
Strona internetowa RogerEbert.com również typuje film Portrait of a Lady on Fire do Złotej Palmy i Parastite do Grand Prix. Brazylijska produkcja Bacurau ma otrzymać nagrodę jury, Diao Yinan w oczach dziennikarzy jest najlepszym reżyserem (za film The Wild Goose Lake), a najlepszy scenariusz jest autorstwa Corneliu Porumboiu za film The Whistlers. Wśród aktorów znów typowany jest Banderas, a najlepszą aktorką – Virginie Efira za rolę w filmie Sibyl.
.@benkenigsberg predicts that PORTRAIT OF A LADY ON FIRE will win this year's Palme d'Or, and shares other Cannes Film Festival awards predictions: https://t.co/dY75ymW5d1 @ChazEbert pic.twitter.com/c8LsdAcUnB
— RogerEbert.com (@ebertvoices) May 25, 2019
HollywoodNews.com, podobnie jak IndieWire, obstawia Złotą Palmę dla Pedro Almodovara, z zastrzeżeniem, że Joon-ho Bong ma również na nią duże szanse. Jego Parasite powinien zgarnąć drugą nagrodę, jeżeli nie zdobędzie pierwszej. Zdaniem dziennikarzy Jury doceni również Once Upon a Time in Hollywood, które ma ich zdaniem również najlepszy scenariusz oraz aktora w roli męskiej (Leonardo DiCaprio), najlepszym reżyserem ma być Almodovar, a aktorką Noémie Merlant za Portrait of a Lady on Fire.
Palme d’Or predictions For Cannes 2019https://t.co/1miJHklUAD pic.twitter.com/LvewBBapYr
— Hollywood News (@hollywoodnews) May 24, 2019
Według naszych ocen, nagrody powinny zostać rozdane w następujący sposób:
Oto pełna lista filmów konkursowych festiwalu, z naszymi ocenami od najlepszego do najgorszego:
Nagrody rozdawane w Cannes to jednak wielka niewiadoma. Wystarczy przypomnieć niespodziewane laury dla filmu Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia Apichatponga Weerasethakula w 2010 roku, wybuczanego Terrence’a Malicka za Drzewo życia albo Imigrantów Jaquesa Audiarda. Dlatego nie dziwi na poły ironiczny tweet krytyka Variety, Guy’a Lodga, który stwierdził, że “ponieważ jesteśmy w erze Trumpa, Brexitu i Green Book, z nową zasadą, że przy każdej dostępnej okazji należy dokonać złego wyboru, niniejszym zmieniam moją prognozę Palme d’Or na MEKTOUB, MY LOVE: INTERMEZZO.”
Because we’re in the era of Trump, Brexit and GREEN BOOK, with the new rule that the egregiously wrong choice should be made at every available opportunity, I am hereby changing my Palme d’Or prediction to MEKTOUB, MY LOVE: INTERMEZZO.
— Guy Lodge (@GuyLodge) May 24, 2019
Ogłoszenie zwycięzców 72. Festiwalu Filmowego w Cannes dziś wieczorem o godzinie 19.
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe.