Jednym z gości specjalnych tegorocznego festiwalu w Cannes był Christopher Nolan, który w niedzielę zaprezentował obchodzący 50. urodziny film Stalneya Kubricka, 2001: Odyseja kosmiczna, przygotowany na taśmie 70mm.
Trwające półtorej godziny spotkanie z Christopherem Nolanem odbyło się 12 maja i cieszyło się ogromną popularnością. Wielu uczestników festiwalu odeszło sprzed drzwi z kwitkiem. Wśród specjalnych gości znaleźli się Katharina Kubrick, córka Stanleya Kubricka, Keir Dullea, gwiazda filmu z 1968 roku oraz Denis Villeneuve, członek jury Konkursu głównego. Jak przyznał na początku rozmowy reżyser, to jego pierwsza wizyta na festiwalu w Cannes, tym bardziej dziwi fakt, że nie przyjechał tutaj promować swojego filmu. 2001: Odyseja kosmiczna ma dla Nolana ogromne znaczenie, gdyż oglądając go po raz pierwszy w wieku 7 lat, reżyser uświadomił sobie, że „w kinie wszystko jest możliwe”.
Wielokrotnie nominowany do Oscara reżyser przyznał publiczności, że nigdy nie skończył szkoły filmowej, bo nie udało mu się dostać na wymarzone studia. Zamiast tego ukończył studia z literatury angielskiej, które jak twierdzi, okazały się pomocne w pisaniu scenariuszy. Najlepszym sposobem na naukę kręcenia filmów jest według niego… ich robienie! I tak w 1998 roku powstał film Śledząc, przy produkcji którego Nolan wcielił się nie tylko w rolę reżysera, ale również stworzył scenariusz, zdjęcia oraz montaż. Według niego, reżyserzy powinni „na planie spróbować wszystkiego, może z wyjątkiem aktorstwa”, wtedy zdobędą niezbędne doświadczenie, które pozwoli im zyskać autorytet wśród członków ekipy filmowej. Sam Nolan przyznał, że wiedział „wystarczająco dużo o każdej pracy na planie, żeby być prawdziwym wrzodem na tyłku”.
https://www.youtube.com/watch?v=oR_e9y-bka0
Podczas spotkania, Nolan wielokrotnie podkreślał, że „w filmach wszystko jest możliwe, filmy mogą wszystko”. „To, co zrobił Kubrick w 1968 roku, po prostu odmówił uznania, że istnieją zasady, którymi trzeba się posługiwać w kategoriach narracji”. Odrzucając wszystkie reguły, Kubrick podążył własną drogą, dzięki czemu stworzył film który przez wielu uważany jest za najlepszą produkcję w historii kina. Zdaniem Nolana, filmowcy powinni „przesuwać istniejące granice i nie trzymać się zasad”.
Zobacz pozostałe artykuły z 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes.
Znaczna część rozmowy dotyczyła sposobu kręcenia filmów. Nolan kręci swoje filmy na taśmie i jest znanym zwolennikiem kina w formie analogowej. Jego zdaniem „filmy, które powstały i powstają w analogowy sposób, powinny być prezentowane właśnie w ten sposób”. Według Nolana reżyserzy powinni mieć możliwość wyboru: czy chcą kręcić filmy cyfrowo, czy na taśmie i kluczowe jest zapewnienie prawidłowej infrastruktury.
Całej rozmowy z Christopherem Nolanem można wysłuchać tutaj.
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe: Gisela Schober/Getty Images