30. Prawnik z Lincolna (2011), reż. Brad Furman
Nasze zestawienie wskazujące najwybitniejsze filmy prawnie i dramaty sądowe otwiera Prawnik z Lincolna – trzymająca w napięciu historia o prawniku (Matthew McConaughey w jednej ze swoich ciekawszych ról), którego codzienna postawa to szeroko pojęty relatywizm moralny. Tym razem trafia jednak na sprawę, która każe mu zweryfikować swoje dotychczasowe poglądy… Bardzo interesujący film, poruszający trudne i niejednoznaczne tematy oraz stawiający widzowi niewygodne pytania. Prawnik z Lincolna wyróżnia się doskonałymi kreacjami aktorskimi – oprócz McConaughey’a na ekranie zachwycą Was też między innymi William H. Macy (Shameless, Fargo) czy Ryan Phillippe (Szkoła Uwodzenia, Koszmar minionego lata). Film, choć nie wybitny, na pewno warty jest obejrzenia. (AB)
29. Klient (1994), reż. Joel Schumacher
Młody chłopiec staje się świadkiem samobójstwa wpływowego prawnika. Przed śmiercią mężczyzna wyjawia mu kilka tajemnic, które mogą być niebezpieczne zarówno dla pewnego gangstera, jak i niego samego. Słowem – klasyka wśród adaptacji książek Johna Grishama. Jest tajemnica, walka o sprawiedliwość, no i oczywiście gwiazdorska obsada. Odgrywającemu najważniejszą rolę młodemu Bradowi Renfro towarzyszą bowiem na planie m.in. Tommy Lee Jones, Susan Sarandon, Anthony LaPaglia oraz słabo znana wtedy Mary-Louise Parker. Jest też oczywiście Joel Schumacher na stanowisku reżysera. Klient to trzymający w napięciu i naprawdę dobrze wykonany film. Co prawda fabularnie nigdy nie należał do ścisłej czołówki, a ogólny przekaz może być miejscami nieco banalny, ale nie zmienia to faktu, że warto go obejrzeć chociaż raz. (SG)
28. Ława Przysięgłych (2003), reż. Gary Fleder
Następna ekranizacja klasyki współczesnej literatury amerykańskiej, czyli dzieła Johna Grishama. Tym razem chodzi o pewnego członka ławy przysięgłych, który postanawia ubić na sprawie złoty interes. Pozyskując jako wsparcie wspólniczkę, nawiązuje kontakt z obu stronami konfliktu, każdej z nich oferując ofertę za „pomoc” w wygraniu procesu. I ponownie mamy do czynienia z garstką banałów, jednak wykonanie i bardzo dobrze wyważona dramaturgia produkcji dają filmowi Gary’ego Fledera zwycięstwo nad wieloma innymi przedstawicielami gatunku. Zapomnieć nie należy o wspaniałej obsadzie: oprócz odgrywającego główną rolę Johna Cusacka zobaczycie Rachel Weisz, na drugim planie znajdziemy Jeremy’ego Pivena czy Bruce’a McGilla. Pierwsze skrzypce grają oczywiście mistrzowie kina – Dustin Hoffman i Gene Hackman (w roli głównego przeciwnika protagonisty). Propozycja nie do przegapienia! (SG)
27. Uznany za niewinnego (1990), reż. Alan J. Pakula
Siłą tego filmu jest niejednoznaczność. Prokurator (w głównej roli Harrison Ford) o bardzo dobrej renomie zostaje oskarżony o zamordowanie swojej asystentki. Pikanterii sytuacji dodaje romans, który mężczyzna miał z denatką. Od tego momentu dla bohatera rozpoczyna się piekło, bowiem zaistniałe okoliczności sprawiają, że tym ciężej będzie mu się wykaraskać z tak niejednoznacznego położenia. Sama akcja nie należy do specjalnie odkrywczych – ot, sposób kręcenia w stylu typowego thrillera z przełomu lat 80. i 90. – jednak właśnie ta nieoczywistość głównego bohatera stanowi ogromny atut fabuły. Plus, oprócz Forda na szpicy, mamy jeszcze niezgorszą obsadę na drugim planie, m.in. Brian Donnehy i Raul Julia. (SG)
26. Krótki film o zabijaniu (1987), reż. Krzysztof Kieślowski
Jedyny polski reprezentant tego gatunku, który zasłużył sobie na znalezienie się na tej liście. O filmie Krzysztofa Kieślowskiego można powiedzieć sporo. Świetny scenariusz, wstrząsająca realizacja, brutalne i dosłowne zdjęcia Sławomira Idziaka, klimatyczna muzyka mistrza Zbigniewa Preisnera, a przede wszystkim genialne aktorstwo. Film opowiada o młodym chłopaku Jacku Łazarze (Mirosław Baka), który został skazany na karę śmierci za brutalne morderstwo taksówkarza… i robi to w bardzo niejednoznaczny sposób. Tutaj nie ma czerni ani bieli. Reżyser pokazuje nam różne odcienie szarości życia głównych bohaterów. Wraz z nim i jego filmowymi postaciami zagłębiamy się w rozważania na temat moralności, po których (zapewniam Was) będziecie mieć mętlik w głowie.(AM)
25. Zaklinacz deszczu (1997), reż. Francis Ford Coppola
Co będzie, gdy książkę Grishama zekranizuje Francis Ford Coppola? Bardzo dobre widowisko! W tej zaskakująco mało znanej (jak na swój poziom i obsadę) historii młody prawnik Rudy Baylor staje w szranki z potężnym towarzystwem ubezpieczeniowym o nazwie Great Benefit, które odmówiło pokrycia kosztów leczenia chorego na białaczkę. W punkcie zwrotnym fabuły Baylor odmawia podpisania ugody na 75 tysięcy dolarów, wyczuwając w powietrzu spisek. Zaklinacz deszczu to jedna z najlepiej oddanych adaptacji książki znanego pisarza, z naprawdę dobrze poprowadzoną intrygą i paroma ciekawymi wątkami pobocznymi. Dodatkowym atutem jest tutaj kilka znanych nazwisk, na czele z odgrywającym główną rolę Mattem Damonem oraa Jonem Voightem, Dannym DeVito i Claire Danes. (SG)
24. Erin Brockovich (2000), reż. Steven Soderbergh
Oparta na prawdziwej historii niezwykła opowieść o Erin (w tej roli wspaniała Julia Roberts), samotnej matce bez wykształcenia, która dzięki swojemu niezwykłemu temperamentowi dostaje prace we wziętej kancelarii prawniczej. Tam bierze sprawy w swoje ręce i zaczyna walkę z zatruwającym wodę wielkim koncernem. Niezwykła historia o trudnej, prawniczej walce, zakłamanym i skorumpowanym środowisku oraz kobiecie, która potrafiła sobie z tym wszystkim poradzić. Wspaniałe kreacje aktorskie, muzyka i trzymający w napięciu, wzruszający scenariusz – tego filmu po prostu nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu! (AB)
23. Prawda (1960), reż. Henri-Georges Clouzot
Formalnie film ten zaliczymy do dramatów sądowych, jednak to sformułowanie nie oddaje w pełni jego charakteru. Reżyser, opierając się na autentycznej historii snuje rozważania na temat francuskiej młodzieży końca lat 50. ubiegłego wieku. Rozprawa sądowa jest jedynie tłem dla ukazania zagubionych, próbujących się uwolnić z kajdan konserwatyzmu młodych dorosłych. Idealnym przykładem jest główna bohaterka – Dominique Marceau, która staje przed sądem pod zarzutem morderstwa swojego byłego kochanka. Odtwórczynią skomplikowanej dziewiętnastolatki jest wspaniała Brigitte Bardot, dla której rola ta była momentem przełomowym w jej aktorskiej karierze i przyniosła uznanie krytyków na całym świecie. Film zdobył Złoty Glob, a także był nominowany do Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego. (AM)
22. Czas zabijania (1996), reż. Joel Schumacher
Matthew McConaghey po raz kolejny jako obrońca oskarżonego. Tym razem jednak jego bohater wziął na swoje barki sprawę czarnoskórego mieszkańca stanu Missisipi, który postanawia własnoręcznie wymierzyć sprawiedliwość gwałcicielom i mordercom dziesięcioletniej córki. Bohater McConagheya domaga się przede wszystkim sprawiedliwego procesu dla swojego klienta, ale w czasach istniejącego jeszcze Ku-Klux-Klanu wydaje się to niemożliwe. W filmie Joela Schumachera występują również Samuel L. Jackson, Sandra Bullock, Kevin Spacey oraz Donald Sutherland. Na największe uznanie z tej gromadki zasługuje jednak McConaghey. W swojej, chwytającej za serce i pozostającej w pamięci na długo mowie końcowej, pokazał zalążki talentu który rozbłysnął w pełni kilka lat później na planie Detektywa. (DD)
21. Ludzie honoru (1992), reż. Rob Reiner
Kiedy Tom Cruise był jeszcze młodym aktorem, jego emploi bogate było w różne kreacje, w których musiał popisać się większą ilością umiejętności, a nie tylko bieganiem, jak to było w przypadku tej niemiłosiernie złej Mumii. Sztuka ta udała mu się, chociażby w Ludziach honoru, gdzie jako młody adwokat staje w szranki z legendarnym Jackiem Nicholsonem i o dziwo wychodzi z pola bitwy z tarczą. Ich finalna wymiana zdań, której jednym z autorów jest Aaron Sorkin, scenarzysta Social Network, to wspaniały pojedynek, który pozostaje w głowie na długo po seansie. Bohater Toma na sali sądowej oczekuje wyłącznie prawdy. Czy udźwignie ciężar, jaki ta ze sobą niesie? (DD)
Szukam filmu,starego,zamordowane dziecko, oskarżony czarnoskóry,matka zwraca się o pomoc do znanego, białego prawnika, chłopak zostaje uniewinniony,ale obrońca dochodzi do tego, że był winny
Przychodzi mi na myśl tytuł „W słusznej sprawie”. Film z Seanem Connery z 1995 roku. Podobna fabuła.
Tak, to ten film „W słusznej sprawie”. potem wychodzi że oskarżony chłopak ukartował zaangażowanie tego dokładnie adwokata, żeby zemścić sie na jego żonie… Genialny film…