TOP 10: Najlepsze gry 2016 roku!

Koniec roku to czas na podsumowania. 2016 rok był całkiem niezłym dla branży gier: wiele serii doczekało się kolejnych części, było wiele jubileuszy (20-lecie serii Tomb Rider, 30-lecie Ubisoftu, 15-lecie Xboxa), pojawiło się też trochę nowości. Poniżej przedstawiam Wam ustalony na podstawie wyników sprzedaży, uzyskanych nagród oraz ocen członków redakcji Movies Room nasz oficjalny ranking najlepszych gier wydanych w 2016 roku!


10. Tyranny

Wydane 10 Listopada przez Paradox Entertainment najnowsze dzieło Obsidianu nie miało za wiele czasu, by uzyskać dobre wyniki sprzedaży czy nagrody w tym roku (wiele plebiscytów albo już się zakończyło, albo było na zbyt późnym etapie, by wziąć pod uwagę tego nowego RPGa). Mimo to grze udało się uzyskać nagrodę za najlepszego RPGa roku od Game Debate oraz nominację do najlepszej gry w tym gatunku od serwisu IGN oraz przez wccftech.com. Choć gra nie przypomina wielu nowych tytułów AAA, a o wiele bardziej tradycyjne izometryczne RPGi, co może nie przełożyć się na spektakularną ilość sprzedanych kopii (do tej pory na przykład na Steamie sprzedano ponad 115 tysięcy egzemplarzy) warto się przyjrzeć tej grze z dwóch powodów. Po pierwsze – przedstawienie świata, w którym zło wygrało swoją odwieczną walkę z dobrem, w połączeniu z poziomem technologicznym epoki brązu/wczesnej epoki żelaza tworzy bardzo interesujący i nowatorski setting. Po drugie zaś, niektóre rozwiązania mogą z czasem przyjąć się w innych tytułach – bardzo duży jest wpływ decyzji podjętych jeszcze właściwie przed grą, na etapie Podboju, który mechanicznie jest ostatnią częścią tworzenia postaci. To daje grze bardzo duże replayability. Po drugie – ciekawe jest podejście do systemu moralności. Skoro zło już zwyciężyło nie ma sensu decydowanie czy jest się za nim czy przeciw niemu. Nie ma też żadnego zastępczego systemu jak pacyfizm albo zabijanie (które było podstawowym systemem moralności chociażby w Deus Ex: Human Revolution) czy renegat/idealista (znany z Mass Effect). Jest za to dosyć rozbudowany system reputacji, w którym zarówno dla grup, jak i dla towarzyszy utrzymywane są dwa mierniki – dla towarzyszy jest to strach i lojalnośc. Dla grup poziom ich gniewu oraz uczynionych im przysług. Daje to bardzo zróżnicowany obraz interakcji ze światem gry – czasem możliwe jest na przykład, że jeden wybór zwiększy naraz oba wskaźniki!

https://www.youtube.com/watch?v=AZ79R8WvKvM

Zobacz również: Dziś premiera Tyranny. Najważniejsze informacje o grze!


9. FIFA 17

Gry sportowe są specyficznem gatunkiem. Dla niektórych jest to właściwie jedyny rodzaj gry video, jaki tolerują. Dla wielu innych jest to gatunek, jaki zupełnie ich nie interesuje. Niemniej należy zauważyć, że najnowsza Fifa sprzedaje się najszybciej ze wszystkich części tej serii i odnosi sukcesy względem rywala – Pro Evolution Soccer od Konami– którego wyniki sprzedaży w pewnym momencie przebiła 40-krotnie. Electronic Arts zaryzykowało z odważniejszym rozwinięciem formuły i wiele na tym zyskało. Czy oznacza to początek wielkich zmian bądź nawet koniec PESa – tego nie wiadomo. Najnowszy tytuł EA Sports zyskał trochę nominacji do nagrody za najlepszą grę sportową, ale z racji tego, że niektóre plebiscyty nawet nie uwzględniają tych gatunków a inne często łączą je na przykład z wyścigami – rywalizacja jest najczęściej dość zacięta i dotyczy bardzo różnorodnych produkcji, więc brak takich nagród na koncie niekoniecznie znaczy, że gra jest słaba – zwłaszcza, jeżeli tak dobrze się sprzedaje. Jest to więc pozycja warta uwagi każdego fana gatunku.

https://www.youtube.com/watch?v=yYjD78X1d9Q

Zobacz również: FIFA 17 wprowadza rewolucję? Recenzja gry! (PS4) 


8. Gears of War 4

Najnowsze Gears of War cały czas pokazuje, że ta seria potrafi zdominować gatunek strzelanek na Xboxa i uzyskać dobry wynik sprzedaży oraz nominacje do kilku nagród – nawet jeżeli wygląda na to, że jest to najgorsza część serii. Być może oznacza to, że Gears of War po prostu nie ma z kim przegrać na konsoli Microsoftu albo – że pewne błędy i potknięcia nie przeszkodzą serii na dłuższą metę. Jednak te właśnie niedoskonałości sprawiły, że GoW 4 nie wygrało w tym roku żadnych nagród. Należy mmieć nadzieję, że twórcy wyciągną z tego wnioski i nie popełnią tych błedów prz ich kolejnych produkcjach.

https://www.youtube.com/watch?v=XrfVfRV0zSg

Zobacz również: Gears of War 4 – recenzja (Xbox One) – najlepszy shooter na Xboksa, najsłabsza część w serii


7. Civilization VI

Cywilizacja Sida Meiera to chyba najbardziej rozpoznawalna seria strategii turowych, która wyznacza trendy w całym gatunku. Nic więc dziwnego, że dla wielu był to jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów w tym roku. Gra wygrała też nagrodę dla najlepszego tytułu na PC i najlepszej gry strategicznej od Game Critics Awards – są to nagrody przyznawane po prezentacji na E3- oraz kolejną nagrodę za najlepszą strategię – w ramach Game Awards 2016. Gra już w listopadzie sprzedała się też w ponad milionie egzemplarzy, co jak na strategię oraz exclusive na PC-ta jest wynikiem bardzo dobrym. I nie jest to także zaskoczeniem – najnowsza produkcja studia Firaxis jest krokiem naprzód pod kątem prawie każdej istotnej mechaniki w serii – w rozwoju technologicznym, AI, rozwoju kulturalno-politycznym, systemie państw-miast i dyplomacji. Największą innowacją jest znacząco zmieniony system rozbudowy miast, pozwalający na to, że miasta rzeczywiście rozrastają się na mapie, dokładają kolejne dzielnice, w których możliwe jest budowanie wyspecjalizowanych budynków. Rozwiązuje to także w kreatywny sposób problem zbierania wszystkich możliwych Cudów Świata w jednym mieście – teraz każdy cud ma bardzo konkretne wymagania co do terenu, na którym może być wybudowany, oraz zajmuje jedno pole na mapie. Twórcy ciągle rozwijają swój najnowszy produkt i niedawno wyszły dwa nowe DLC – oba dodają scenariusze dla pojedyńczego gracza a jeden z nich koncentruje się na naszej Ojczyźnie – co cieszy o tyle, że zwiększa to prawdopodobieństwo, że nasz kraj na stałe zagości w serii strategii Sida Meiera (poprzednio Polska została dodana w ostatnim dużym dodatku do Cywilizacji V, zatytułowanym Brave New World – Nowy Wspaniały Świat).

https://www.youtube.com/watch?v=5KdE0p2joJw

Zobacz również: Twórcy Sid Meier’s Civilization VI jednak wprowadzają grywalną Polskę!


6. Deus Ex: Mankind Divided

Kontynuacja Deus Ex: Human Revolution wzięła na siebie trudne zadanie – ukazanie świata, który z jednej strony jest jeszcze dość podobny do tego znanego z tej dziejącej się dwa lata wcześniej produkcji, a z drugiej nieuchronnie rozwija się w kierunku znanej z pierwowzoru dystopii. I wygląda na to, że w większości im się to udało. Niestety, nie obyło się bez pewnych dość kontrowersyjnych decyzji – gracze narzekali na to, że fabuła gry jest za krótka i wydaje się ucięta w połowie, by resztę można było sprzedać jako DLC albo kolejną część. Nie pomogło to, że niektóre dodatki dawały przedmioty jednorazowego użytku – i to nie raz na grę, ale raz w ogóle. Płacenie prawdziwymi pieniędzmi za dość niewielkie ułatwienie w jednej rozgrywce zdecydowanie wpłynęło negatywnie na odbiór Mankind Divided. I to wszystko mimo cały czas dobrze poprowadzonej fabuły i interesującego rozwinięcia wątków znanych z HR. Może dlatego wyniki sprzedaży nie są powalające i gra, mimo wielu nominacji, nie wygrała zbyt wielu nagród. Właściwie grze powiodło się tak naprawdę tylko “w domu”. Tytuł wyprodukowany przez Eidos Montreal zdominował Canadian Video Game Awards gdzie wygrał aż 5 nagród w tym grę roku, najlepszą narrację, najlepszy design, najlepszą grę na konsolę i nagrodę za najlepszą grę aktorską. Być może była to stronniczość i ślepa, prawie że matczyna miłość – a może po prostu Kanadyjczycy byli w stanie przebić się przez niedociągnięcia gry i dostrzec tkwiący w niej potencjał? W pełni będzie to możliwe do ocenienia dopiero w przyszłości.

https://www.youtube.com/watch?v=CfV01sTqB68

Zobacz również: Deus Ex: Mankind Divided – podano datę pierwszego fabularnego rozszerzenia

Dziennikarz

Zajmuję się szeroko pojętą popkulturą - grami, komiksami, literaturą, w mniejszym stopniu serialami i filmami. Interesuje się szerokimi syntezami wykraczającymi poza jeden rodzaj dzieł kultury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?