TOP 10: Najciekawsze komputerowe adaptacje gier planszowych i karcianych

5. Boss Monster (kwiecień 2016)

Boss Monster to cyfrowa karcianka, w której gracze wcielają się w postaci bossów ze starych gier i starają się przywabić oraz zabić określoną ilość herosów. Wygrywa ten, kto z poległych herosów uzyska 10 dusz, przegrywa – kto pozwoli przeciwnikowi się w tym zadaniu uprzedzić albo uzyska 5 ran. Do dyspozycji każdego gracza są dwa rodzaje kart – karty pokojów, z których budują swój loch, oraz karty czarów, które mogą być używane do zwalczania herosów, przywabiania ich, krótkotrwałego ulepszania swojego lochu lub szkodzenia przeciwnikom. Można grać w pojedynkę albo przez sieć – maksymalnie do 4 osób. Niestety, niemożliwa jest gra przy jednym komputerze. Gra ma także swoją wersję klasyczną oraz wersję na komórki. Ponieważ gracze na początku losują postacie bossów, gra umożliwa dośc sporo możliwości powtórek. Razem plasuje się dokładnie w połowie rankingu.

Wydawca i producent: Plain Concepts Corp

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=-gOWWKQKWyE

Strona gry


4. Gremlins Inc. (marzec 2016)

Gremlins Inc. to cyfrowa planszówka autorstwa twórców znanego indyka – gry Eador, która łączy ze sobą cechy turówek takich jak Heroes of Might and Magic, Disciples oraz Age of Wonders. Gremlins opowiada o rywalizacji tytułowych gremlinów, o wpływy, władzę i pieniądze w społeczeństwie wzorowanym na mrocznej wizji XIX-wiecznego kapitalizmu. Gracze losują karty, które mogą być wykorzystane dwojako – do poruszania się na mapie, albo w odpowiednich miejscach mapy, czasem przy dostępności pewnej ilości pieniędzy bądź innych zasobów mogą być użyte do uzyskania większego efektu. W trakcie rozgrywki możliwe jest ustawianie kampanii wyborczych, zostawanie gubernatorem, nadużywanie władzy, branie i dawanie łapówek, wysyłanie ludzi do więzienia oraz odsiadywanie wyroków. Gra jest naprawdę ciekawa, daje wiele możliwości kolejnych rozgrywek. Niestety, oferuje tylko grę sieciową (ale za to aż do 6 graczy), bez możliwości gry na jednym komputerze. Jest jednak moim zdaniem najlepsza w tym rankingu z gier, oferujących tylko takie formy multi – stąd 4. miejsce.

Producenci: Charlie Oscar Lima Tango Interactive Entertainment, Aleksiej Bokulew, Siergiej Klimow

Wydawca: Yukitama Creative Industries

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=TMTh1-6_m3s

Strona gry


3. Cthulhu Realms (lipiec 2016)

Gra Cthulhu Realms to cyfrowa adaptacja karcianki o tej samej nazwie, dostępna na komórki i komputery, w której przy użyciu kart nawiązujących do twórczości Lovecrafta, celem jest pozbawienie przeciwnika resztek trzeźwości umysłu, która w tej gre zastępuje punkty zdrowia graczy i sprawienie, by zwariował. Gra odbywa się na zasadach tak zwanych deckbuilding games – czyli gracze zaczynają z taką samą, niewielką talią, i by osiągnąć swój cel, muszą budować talię w trakcie rozgrywki poprzez zdobywanie kart z centrum planszy – w tym wypadku, przy użyciu mocy przywoływania, generowanej przez niektóre karty. Zdobyte karty lądują w stosie kart odrzuconych i stają się nową talią, kiedy poprzednia się wykończy. Gracze muszą zagrać w swojej turze wszystkie dostępne na ręce karty. Są dwa główne rodzaje kart – lokacje, które utrzymują się na planszy aż do ich zniszczenia oraz pozostałe, które po zagraniu lądują w stosie kart odrzuconych. Głównym wyzwaniem dla gracza jest decyzja, kiedy stawiać na generowanie dodatkowej mocy przywoływania, a kiedy bardziej na karty ofensywne, zadające obrażenia, których można użyć do atakowania przeciwnika, albo jego lokacji. Za duże skupienie na ataku może sprawić, że przeciwnik po prostu zbuduje lepszą talię i będzie nie do pokonania. Zbyt duże skupienie na przywoływaniu może za to oznaczać, że ogółem gorsza talia przeciwnika, wyposażona może w niewiele ale dobrych ofensywnych kart, powoli nas wykończy. Gra oferuje dwa poziomy trudności sztucznej inteligencji, ma też kampanię z przypisanymi do każdej misji osiągnięciami. Możliwa jest rozgrywka dla dwóch osób przez sieć (albo w tybie synchronicznym, kiedy obie osoby są naraz przy komputerze jak i w trybie asynchronicznym, kiedy gra czeka, aż druga strona wyśle swój ruch i możliwe jest wielokrotne opuszczanie gry, na dowolnie długi czas), jak i przy jednym komputerze. Mnogość opcji dostępnych dla graczy przy jednak dosyć ograniczonej ilości różnorodnych rozgrywek (w grze nie ma dostępnych bardzo wiele kart) oraz ograniczeniu tylko do dwóch graczy, daje jej trzecie miejsce.

Producent i wydawca: White Wizard Games

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=MoMRZvV6LwM

Strona gry


2. Ascension: Deckbuilding Game(grudzień 2014)

Ascension to cyfrowa karcianka, wymyślona i zaprojektowana przez trzech mistrzów turniejów Magic the Gathering. Ma ona  wersję tradycyjną oraz była pierwszą grą, która miała swoją licencjonowaną wersję specjalnie na komórki. Pod koniec 2014 roku powstał port tej gry na komputery. Jest on wykonany dość dobrze, chociaż sterowanie czasami nie wykorzystuje pełnych możliwości PCtów i bywa niedokładne. Ascension, podobnie jak poprzedni tytuł to gra karciana, gdzie gracze budują talię w trakcie grania. W wersji dostępnej na komputery zawarte są już z góry wszystkie dodatki, jakie w międzyczasie powstały. Gracze mogą dobrać, które z nich użyją w swojej rozgrywce, a z których zrezygnują. Przy użyciu wszystkich dodaktów dostępny zasób kart i mechanik jest tak wielki, że gra robi się całkiem skomplikowana ale także daje możliwość prawie nieskończonej ilości różnorodnych rozgrywek. Cel zawsze pozostaje jednak ten sam – uzyskać większy wynik punktów honoru, kiedy gra dobiegnie końca. Punkty te można zdobywać podczas gry, każda karta ma też przypisaną pewną wartość, która jest doliczana na końcu gry za samo posiadanie jej w talii. Osiąga się to poprzez dwa różne rodzaje działalności – zdobywanie kart przy użyciu pewnej ilości run oraz pokonywanie potworów przy użyciu siły. Zarówno runy, jak i siła są generowane przez karty zagrywane w każdej turze i odrzucane na koniec tury do stosu kart odrzuconych. Kiedy graczom skończy się talia, stos kart odrzuconych, do którego wrzucane są także zdobyte po drodze karty, staje się nową talią. Gra umożliwia zarówno grę dla jednego gracza oraz dla wielu graczy (maksymalnie do 4) sieciową oraz przy jednym komputerze. To, w połączeniu z ogrymnym replayability oraz przy uwzględnieniu dużego stopnia skomplikowania i pewnych problemów ze sterowaniem, daje jej solidne drugie miejsce.

 Producent i wydawca: Playdek Inc.

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=tBj12oWEzhU

Strona gry w serwisie Steam


1. Small World 2 (grudzień 2013)

Small World 2 to cyfrowa gra planszowa, oparta na bardzo prostym pomyśle – mamy dość małą planszę, pewną grupę ras i specjalnych cech oraz sporą losowość. Na początku rozgrywki rozlosowane jest 5 kombinacji. Każdy z graczy dostaje 5 monet i może wybrać za darmo pierwszą zaproponowoną kombinację, bądź jedną z kolejnych, za każdym razem płacąc 1 monetę za każdą opuszczoną kombinację. Nie jest też zmuszony zostać przy wybranej kombinacji – gra cały czas utrzymuje wygenerowane 5 kombinacji i każdy gracz może opuścić swoją rasę, która znajduje się w stanie upadku, oraz w następnej turze wybrać jedną z dostępnych nowych kombinacji. Gra toczy się przez 8 do 10 tur (ilość tur jest odwrotnie proporcjonalna do ilości graczy). Celem gry jest uzbieranie jak najwięcej monet, takich samych jak te, co gracze dostaja na początku. A robią to poprzez zajmowanie swoją aktywną rasą oraz jedną rasą w stanie upadku pól na polu gry. Każda rasa i cecha specjalna modyfikują zasady – dając specjalne uprawnienia przy zajmowaniu nowych pól, zmieniając wartość zajmowanych pól czy nawet sprawiając, że gracz jest w stanie ciągle prowadzić podboje rasą w stanie upadku. Losowe generowanie kombinacji, połączone z mechaniką stanu upadku daje ogromną ilość możliwych, czesto szalonych sytuacji – gracze mogą sterować Miłującymi Pokój Orkami, Leprechaunami Wilkołakami, Duchowymi Koboldami, Żeglującymi Ghoulami, Bagiennymi Elfami, Szkieletami Kupcami i wieloma, wieloma innymi szalonymi zestawami. Dzięki prostym zasadom gry można się dosyć szybko nauczyć. Dostępny jest zarówno tryb dla wielu graczy – do maksymalnie 5. Jest tryb siecowy (w tym zarówno synchroniczny, kiedy obie strony są dostępne online naraz, jak i asynchroniczny, kiedy mogą oni wychodzić z gry w trakcie rozgrywki i do niej wracać), a także lokalny przez LAN albo na jednym komputerze. Mnogość kombinacji, łatwość nauki i dostępność wszystkich tych trybów multi daje tej grze pierwsze miejsce w rankingu. Gra ma także normalną wersję planszową oraz wersję na komórki (z którymi możliwe jest prowadzenie wspólnych rozgrywek online).

Producent i wydawca: Days of Wonder

Trailer i samouczek w jednym:

https://www.youtube.com/watch?v=dOXKEGg5EKU

Strona gry


 Pozostałe godne uwagi propozycje:

Różne cyfrowe adaptacje Magic the Gathering

Tekst o cyfrowych karciankach nie mógłby być kompletny bez wspomnienia o cyfrowych „medżikach”. Powstało ich jednak dość sporo i ciężko byłoby mi wybrać konkretną grę do polecenia. Powstają jednak co roku Duels of Planeswalkers, licencjonowane przez Wizards of the Coast adaptacje cyfrowe ich gier oraz dostępny jest za darmo fanowski symulator, niezwiązany oficjalnie z twórcami gry, Cardforge –  od tych dwóch polecałbym zacząć poszukiwania ale dostępne są także inne cyfrowe symulatory MtG i każdy powinien móc znaleźć coś dla siebie.

Hearthstone

Wspomniana powyżej karcianka Blizzarda będąca połączeniem gier karcianych oraz MMO. Działa w modelu Free to Play z mikropłatnościami. Jako gra MMO nie była brana pod uwagę w rankingu, gdyż z powodu gatunku już wiadomo jak będzie rozwiązana kwestia mulit (nie byłoby więc to nic odkrywczego) a w dodatku gra jest dostępna za darmo, więc każdy może sprawdzić czy przypadnie mu do gustu, bez wydawania dodatkowych środków, więc pożytek z umieszczenia jej w rankingu byłby mniejszy, niż w wypadku innych tytułów.

Thea

Thea nie jest tylko karcianką, ale karty są tam używane do rozwiązywania większości wyzwań w grze, także jako system walki. Nie pojawiła się w rankingu, gdyż ciężko uznać ją w pełni za karciankę. Jest raczej strategiczną grą turową, bądź turowym RPGiem drużynowym, z ciekawie wykorzystanymi elemetnami gier karcianych.

Gwint oraz Elder Scrolls Legends

Wspomniane we wstępie, te gry jeszcze nie powstały, stąd nie mogły znaleźć się w rankingu. Legends znajduje się w stanie otwrtej Bety i gra ma mieć premierę w 2017 roku, Gwint ma rozpocząć zamkniętą betę 25 października. Jeżeli gry, zwłaszcza karciane, ukazane w rankingu przypadną Wam do gustu, polecam śledzić te dwie produkcje.

Ilustracja wprowadzenia: Wikipedia.

 

 

Dziennikarz

Zajmuję się szeroko pojętą popkulturą - grami, komiksami, literaturą, w mniejszym stopniu serialami i filmami. Interesuje się szerokimi syntezami wykraczającymi poza jeden rodzaj dzieł kultury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?