TOP 10: Najciekawsze komputerowe adaptacje gier planszowych i karcianych

Można zaryzykować stwierdzenie, że w ostatnich kilku latach mamy pewien mały renesans cyfrowych planszówek oraz karcianek. Niedługo czeka nas premiera Gwinta, gry karcianej w uniwersum Wiedźmina oraz Elder Scrolls Legends – karcianki w uniwersum słynnych gier RPG od Bethesdy. Już od 2014 roku na rynku dostępne jest Hearthstone od Blizzarda, nawiązujące do ich uniwersum Warcrafta. Postanowiłem zatem ułożyć ranking 10 godnych uwagi gier z tych dwóch gatunków. Opisane poniżej gry są z ostatnich 5 lat, z czego aż 6 pozycji pochodzi z lat 2015-16. Częściowo ten boom stał się możliwy dzięki erze cyfrowej dystrybucji i crowdfundingu, o której pisałem już wcześniej.

Zobacz również: Co cyfrowa dystrybucja i crowdfunding oznaczają dla rynku gier?

Wiele z podanych tutaj produktów (chociaż nie wszystkie) mają swoje wersje tradycyjne. Rynek planszówek i karcianke także ma wiele odpowiedników tych gier, które akurat są tylko cyfrowe. Ale często są to produkty dosyć drogie, wymagające dość sporo miejsca, by je przechowywać albo możliwości zebrania wielu znajomych do gry. Czasem też przygotowanie gry może zajmować dużo czasu, co przy napiętym grafiku może być problemem. Cyfrowe odpowiedniki często są tańsze, szybsze i umożliwiają także grę ze znajomymi przez internet, dają też możliwość gry w pojedynkę oraz prawie zawsze pozwalają dobrać odpowiednią ilość osób do gry, nawet jeżeli znajomi są akurat niedostępni. Z tego powodu dobrze jest wiedzieć, jakie cyfrowe wersje tych gier są dostępne i warte polecenia.

Ponieważ cyfrowe planszówki i karcianki traktuję jako pewną alternatywę dla ich tradycyjnych odpowiedników, ranking będzie brał pod uwagę możliwość grania w daną produkcję w trybie dla wielu graczy, zwłaszcza na jednym komputerze. Pozostałe brane pod uwagę czynniki to między innymi ile czasu rozgrywki może dostarczyć dana gra, dla jak wielu osób możliwa jest rozgrywka oraz na ile łatwo pojąć jej zasady – jeżeli chce się szybko uzyskać rozgrywkę dla wielu graczy, długi czas potrzebny na naukę obsługiwania danego produktu jest sporym problemem.


10. Reigns (sierpień 2016)

Reigns to właściwie mini-gra karciana. Jej zasady są bardzo proste: gracz ma do dyspozycji 4 zasoby: mocy Kościoła, Armii, samopoczucia poddanych oraz pieniędzy. Dostaje karty, co do każdej może podjąć jedną z dwóch opisanych na nich decyzji. Te decyzje wzmocnia jedne z tych zasobów, osłabią inne. Celem jest takie balansowanie nimi, by żaden nie był za wysoki bądź za niski – porażka oznacza śmierć danej postaci gracza (monarchy). Na tym jednak gra się nie kończy, tylko od razu umieszcza gracza jako następce poprzednika. Gra jest dosyć ciekawa i rozgrywka może w niej potrwać całkiem sporo, może jednak przez dłuższy czas był dosyć nużąca, no i nie zawiera żadnych opcji gry dla wielu osób. Jest jednak dostępna tanio (3 euro na steamie, bez wyprzedaży) oraz twórcy obiecują ją ciągle udoskonalać, więc warto dać jej szansę. Dlatego uwzględniam ją w rankingu na ostatnim miejscu.

Producent: Nerial

Wydawca: Devolver Digital

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=O2HnvpXqII4

Strona gry

 

 


9. 7 Grand Steps: Step 1, What Ancients Begat (czerwiec 2013)

7 Grand Steps to cyfrowa planszówka niemająca fizycznego odpowiednika. Gra opowiada historię rodziny, która stara się przez kolejne pokolenia i epoki przetrwać od czasów Sumeru do upadku Cesarstwa Rzymskiego. Gra jest trudna, kładzie duży nacisk na wychowanie kolejnych pokoleń. Udostępnia tylko jeden slot zapisu – za to w wypadku bezpotomnej śmierci obecnego pokolenia pozwala na powrót w czasie i zagranie niewybranym wcześniej rodzeństwem. Cała strona mechaniczna gry polega na produkowaniu żetonów przez dwie postacie – męża i żonę oraz używaniu tych żetonów do przemieszczenia się po planszy czy do ulepszenia zdolności potomków do ich produkowania. Na planszy postacie starają się nie spaść do pożarcia przez krokodyle, które znajdują się z jednego końca planszy, oraz zbierają koralki, które są potrzebne do awansowania w grze – poprzez wsponanie się do wyższych sfer, wynalazki czy też heroiczne przygody. Gra nie posiada niestety żadnej opcji gry dla wielu osób oraz poprzez poziom trudności może nie być dla każdego – ale wciąga i potrafi dać dużo satysfakcji – zasłużone 9. miejsce.

Producent i wydawca: Mousechief

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=gEH3IjFVcY0

Strona gry


8. Elder Sign: Omens (październik 2011)

Elder Sign: Omens to planszówka w której gracze mają za cele powstrzymaniejednego z Wielkich Przedwiecznych, znanych z twórczości Lovecrafta, przed przebudzeniem. Sterują do tego celu grupą 4 postaci, dobraną z wielu możliwych, z których każda ma swoją specjalną zdolność. Poruszają się one na mapie Muzeum (oraz kilku szczególnych mapach dla trudniejszych rozgrywek) i rozwiązują zagadki przy użyciu kilku rodzajów glifów. Celem jest uzbieranie odpowiedniej ilości Starożytnych Znaków, by odesłać wielkie złe Bóstwo na kolejne stulecia snu. Gra oferuje większą różnorodność niż wcześniej opisane pozycje, ale jest dosyć trudna do przyswojenia i niestety nie oferuje żadnego trybu dla wielu graczy. Stąd miejsce 8.

Producent i wydawca: Fantasy Flight Publishing Inc.

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=gBgucGgV01M

Strona gry


7. Guild of Dungeoneering (lipiec 2015)

Guild of Dungeoneering jest ciekawą mieszanką RPGa, Strategii, tak zwanego Dungeon Crawlera oraz karcianki. Gracz ma za zadanie rozbudować tytułową gildię łowców przygód oraz, przy użyciu dostępych w każdej rundzie kart, tworzyć dla nich lochy, które mają zwiedzić, zebrać skarby i pokonać potwory. Gracz wciela się więc częściowo w rolę Mistrza Gry z papierowych RPGów, swoimi bohaterami steruje jednak bezpośrednio. Gra ma ciekawą fabułę, dużo humoru i dobrą oprawę audiowizualną, nie posiada niestety żadnej opcji gry dla wielu graczy. Jest jednak najlepszą w tym rankingu grą pozbawioną multi – stąd siódme miejsce.

Producent: Gambrinous

Wydawca: Versus Evil

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=gpPj1LrW3KM

Strona gry

 


6. Twilight Struggle (kwiecień 2016)

Twilight Struggle to gra karciana o tematyce zimnowojennej. Podzielona jest na 10 tur, z których każda jest podzielona na mniejsze rundy. Każda tura zaczyna się od rundy ogłaszania „nagłówków”, podczas której obie strony zagrywają karty jednocześnie, poprzez odpalanie opisanych na nich zdarzeń, takich jak upadek muru berlińskiego, założenie Paktu Warszawskiego bądź wojna iracko-irańska. Pozostałe rundy pozwalają już na więcej swobody w zagrywaniu kart. Każda karta, oprócz uzycia jej wydarzenia, może zostać użyta do wyścigu kosmicznego, próby obalenia rządu jakiegoś państwa, zwiększenia swoich wpływów bądź próby zmniejszenia wpływów przeciwnika. W przypadku użycia karty z wydarzeniem przypisanym do przeciwnika (jak na przykład Przemowy Reaggana o Imperium Zła przez ZSRR) gracz nie może zapobiec odpaleniu wydarzenia – może wybrać tylko, czy wydarzy się ono przed użyciem karty do innych celów, czy potem. Jedyny sposób pozbycia się kart bez odpalania jej wydarzenia jest używanie kart z własnymi wydarzeniami albo używanie ich do wyścigu kosmicznego – ta druga opcja jest jednak limitowana. Gra kończy się w momencie, kiedy jeden gracz uzyska 20 punktów zwycięstwa, dojdzie do globalnej wojny atomowej (wtedy przegrywa ten, co ją rozpoczął) , gra dojdzie do końca 10 tury i podliczy stan posiadania wszystkich graczy, albo w momencie kiedy w trakcie gry będzie liczony stan posiadania mocarstw w Europie, jedna ze stron będzie całkowicie kontrolowała ten kontynent. Gra jest tylko dla jednego lub dwóch graczy, przy czym z multi oferuje tylko grę sieciową. To daje jej 6. miejsce w rankingu.

 Wydawca i producent: Playdek Inc.

Twilight Struggle, screen ze Steama.

Trailer

Strony gry w serwisie Steam

Dziennikarz

Zajmuję się szeroko pojętą popkulturą - grami, komiksami, literaturą, w mniejszym stopniu serialami i filmami. Interesuje się szerokimi syntezami wykraczającymi poza jeden rodzaj dzieł kultury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?