Harry Potter i Przeklęte Dziecko – recenzenci opowiadają, o czym jest spektakl

Na deskach londyńskiego teatru swoją premierę miała niedawno kontynuacja przygód Harry’ego Pottera, kultowego czarodzieja, którego losy elektryzowały cały świat. Tym razem powrócił on w formie sztuki teatralnej, lecz opierając się na recenzjach zagranicznych krytyków jest to powrót w pełni tryumfalny. Poniżej przytaczamy więc kilka cytatów z tekstów najważniejszych portali kulturalnych. Zawierają one nie tylko odczucia na temat samego dzieła, lecz również przedsmak tego, czego możemy się po Przeklętym Dziecku spodziewać. Czytelników obawiających się spoilerów pragnę też uspokoić, cała sztuka kończy się hasłem „keep the secrets”, czyli dotrzymaj tajemnic, więc wszyscy piszący o niej starają się zdradzić jak najmniej z samej fabuły, tak by nie zepsuć przyjemności z oglądania tym, którzy jeszcze nie mieli okazji do zapoznania się z The Cursed Child.

harry potter, cursed, child, stage,

Uderzyło mnie, jak Thorne [scenarzysta] niczym Rowling łączy ze sobą baśniowe motywy. Dostajemy klasyczną wyprawę rodem z arturiańskich legend. Dochodzi do tego podróżowanie w czasie, standard fantastyki naukowej od HG Wellsa do Doktora Who. Na tym wszystkim jest manichijski świat, w którym dobro łączy się ze złem w niekończącej się walce. Całość podszyto połączeniem białej magii z chrześcijańską teologią, która prowadzi do tego, iż w pewnym momencie Harry mówi – dziecko zmarło, by ocalić świat. – Michael Billington, theguardian.com, ocena: 4/5

Jak mówi bohater Przeklętego dziecka – wiesz, że nie możemy igrać z czasem. Jednakże dokładnie to twórcy wesoło i usilnie robią. (…) Fabuła opiera się na marzeniu, które większość z nas trapi od wczesnego dzieciństwa – co jeśli moglibyśmy zmienić naszą własną historię? – Ben Brantley, nytimes.com

Zobacz również: Harry Potter i Przeklęte Dziecko – rusza przedsprzedaż w Polsce

Śledzimy losy dwójki przyjaciół, nastoletnich synów Pottera i jego dawnego antagonisty Draco Malfoya, Albusa i Scorpiusa, którzy mierzą się z dziedzictwem ojców i próbują zostawić swój własny ślad. Między chłopakami natychmiast wywiązuje się nić porozumienia. Co dziwne, to ten pierwszy, Albus, wydaje się mroczniejszy i bardziej egoistyczny, mierząc się również ze spiętym ojcem, który pokłada w synu wielkie nadzieje. – Elysa Gardner, usatoday.com, ocena: 3,5/4

harry, potter, cursed, child,

JK Rowling, Jack Thorne i John Tiffany stworzyli przedstawienie teatralne pełne cudów, które ściśle odwołuje się do powieści o Harrym Potterze i przede wszystkim jest prawdziwie magiczne. Tak jak poprzednie dzieła Rowling to również, skrojone specjalnie pod teatr, skupia się na tematach rodziny oraz przyjaźni, rozwijając nowe jak i znane postaci w znaczący oraz wiarygodny sposób. (…) Pod koniec sztuki Scorpio Malfoy, jeden z wyróżniających się bohaterów, powiedział – cały tryskam geekowatością. To samo mogą przyznać wszyscy zgromadzeni na widowni. – Jack Shepherd, independent.co.uk

Produkcja jest równie spektakularna co ambitna, przepełniona efektami specjalnymi i zwrotami akcji, które zabiorą publice dech w piersiach. Przeklęte Dziecko to nie historia, która bezpiecznie obchodzi się z Potterowskim kanonem i na zawsze zmieni postrzeganie niektórych ulubionych postaci. – James Hibberd, ew.com, ocena: A-

Zobacz również: czy powstanie film Harry Potter i Przeklęte Dziecko?

źródło: theguardian.com; nytimes.com; usatoday.com; independent.co.uk; ew.com/ ilustracja wprowadzenia: Manuel Harlan

Dziennikarz

Miłośnik prawdziwego kina, a nie tych artystycznych bzdur.
Jeśli masz ciekawy temat do opisania, pisz tutaj - [email protected]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?