5. Przerwana lekcja muzyki (1999), reż. James Mangold
Film opowiada o zagubionej młodej dziewczynie (Winona Ryder), która wskutek błędnej diagnozy trafia do szpitala psychiatrycznego. Nawiązuje tam znajomość z inną pacjentką, zbuntowaną Lisą (Angelina Jolie, nagrodzona za tę rolę Oscarem). Dziewczyny zaprzyjaźniają się i razem próbują zrozumieć otaczającą je szpitalną rzeczywistość. Tak jak wspomniany już Lot nad kukułczym gniazdem, film pokazuje, jak cienka jest granica między równowagą psychiczną a szaleństwem. Bohaterki muszą nauczyć się żyć w izolacji, a przede wszystkim odróżniać ucieczkę przed prawdziwym życiem od rzeczywistych problemów. Przerwana lekcja muzyki to film przede wszystkim estetyczny, ale również skłaniający do głębokich przemyśleń i niepokojący.
https://www.youtube.com/watch?v=5BHHUBZf7y4
4. Pociąg (1959), reż. Jerzy Kawalerowicz
Pociąg to film o dwójce obcych ludzi, którzy w upalny dzień trafiają do jednego przedziału w pociągu jadącym z Warszawy na Hel. W czasie drogi zawiązuje się między nimi fascynująca więź. Kameralna, intymna przestrzeń pociągu pozwoliła twórcom skreślić dokładny portet psychologiczny bohaterów. Między słowami można wyczytać ich trudną historię, pełną zawirowań i emocji. Film, którego akcja dzieje się przecież w jednym miejscu, jest doskonały w swojej prostocie. Bez zbędnego upiększania wywołuje w widzu przeróżne odczucia. Warto wspomnieć o tym, że Pociąg jest też symbolicznym obrazem polskiego społeczeństwa w latach 50. To doskonałe studium psychologiczne nie byłoby tym samym bez przejmującej muzyki autorstwa Andrzeja Trzaskowskiego oraz doskonałej gry aktorskiej Leona Niemczyka i Lucyny Winnickiej.
https://www.youtube.com/watch?v=ZG1lNXLyPh0
Zobacz również: TOP 20: Najlepsze filmy na Wielkanoc
3. Okno na podwórze (1954), reż. Alfred Hitchcock
Podium otwiera Okno na podwórze Alfreda Hitchcocka, czyli historia fotografa Jeffa (James Stewart), przykutego do wózka, który z nudów podgląda sąsiadów. Gdy Jeff zaczyna podejrzewać jednego z sąsiadów o morderstwo, prosi swoją piękną znajomą (Grace Kelly) o pomoc w rozwiązaniu zagadki. Jak to u Hitchcocka bywa, film od początku do końca trzyma w napięciu. Fabułą tak naprawdę w głównej mierze ma miejsce w czterech ścianach, tym bardziej świadczy to o kunszcie reżysera i jego niezwykłym talencie do budowania wartkiej akcji nawet w tak małej przestrzeni. Ten świetny kryminał jest również wspaniałym filmem o ludzkiej ciekawości, grzechu podglądactwa i oczywiście o miłości.
https://www.youtube.com/watch?v=6kCcZCMYw38
2. Krótki film o zabijaniu (1988), reż. Krzysztof Kieślowski
Znowu Kieślowski! Jego filmy to prawdziwe arcydzieła filmowe – tak też było w przypadku bardzo mocnego Krótkiego filmu o zabijaniu – doskonałej w swojej prostocie opowieści o morderstwie, inteligentnie skonstruowanej i przemyślanej. Młody chłopak, przeżywający traumę po śmierci młodszej siostry, brutalnie zabija taksówkarza. Mimo wysiłków jego adwokata, morderca zostaje skazany na karę śmierci. Krótko i na temat – mimo wszystko w tej prostej historii kryje się multum emocji i przekazów, które nie pozwalają zasnąć. Jest to prosta historia o złu, jakie czyha w każdym z nas i o tym, jak niewiele trzeba, żeby je wydobyć. Doskonała gra aktorska, świetna muzyka Zbigniewa Preisnera i zdjęcia Sławomira Idziaka to trzy wystarczające powody, żeby ten film zobaczyć.
https://www.youtube.com/watch?v=K7uD4fa_-uk
1. Persona (1966) reż. Ingmar Bergman
Na pierwszym miejscu naszego zestawienia zdecydowaliśmy się umieścić Personę Bergmana. Jest to jedno z największych dzieł kinematografii, wielki popis słynnego reżysera, który w tak enigmatycznej formie umieścił niewyobrażalną ilość treści. Nic nie jest tu oczywiste i jednoznaczne – sam tytuł może znaczyć zarówno osobę, jak i maskę, noszoną przez aktorów w starożytnej Grecji, co w psychologii oznacza znowu maskę (postawę) zakładaną na użytek społeczny. Persona opowiada o aktorce, która nagle, bez powodu milknie w czasie przedstawienia. Badania lekarskie niczego nie wykazują, dziewczyna nie mówi więc z własnej woli. W ramach terapii trafia pod opiekę pielęgniarki. Między kobietami tworzy się dziwna więź; komplikuje się ona do tego stopnia, że nie wiadomo już kto od kogo potrzebuje pomocy. Bergman stawia przed widzem ogromne dylematy, wywołuje uczucie zagubienia i niepokoju. Film zdecydowanie nie należy do łatwych, jednak ogrom treści trafiającej do skupionego widza jest niewyobrażalny. Przede wszystkim jednak zmienia on myślenie na temat prawdy o samym sobie – czy na pewno nie nosimy masek? Persona, czyli miejsce pierwsze na naszej liście 20 najlepszych filmów psychologicznych to film, który musicie obejrzeć.
https://www.youtube.com/watch?v=LUKV2QDvCWc
RANKING SPORZĄDZILI:
Agnieszka Bar
Aleksandra Czekaj
WSTĘPEM OPATRZYŁ:
Szymon Góraj
kurwa miało być 20 a jest 5 …
kurwa miało być 20 a jest 5 …
Tam na dole jest taki czerwony przycisk z napisem Następna Strona. Tam znajdziesz kolejne.
no i kurwa miało być 20 a jest 5 ,,,
No i kurwa mać miało być 20 a jest 5 …
Mialo byc 20, a jest 5.
no i jest 5 imbecyli
ci ludzie są ślepi przecież jest 20 przycisk jak wół
Chyba was za przeproszeniem porąbało, że Requiem dla snu na ostatnim miejscu w rankingu.
.. Same psychole
Zastanawiam się nad zdaniem: „odróżniać ucieczkę przed prawdziwym życiem od rzeczywistych problemów” przy Przerwanej lekcji muzyki, czy mogłabym prosić Panią/Panie o doprecyzowanie bądź wytłumaczenie jak to zrozumieć, co autor miał na myśli?
Miłego dnia życzę 🙂
Moim zdaniem chodzi tutaj o stworzenie własnej rzeczywistości, która tak naprawdę może całkiem inna niż w realu……
kurwa, mialo byc 20 a jest 15
Powinien być jeszcze „Pokój”:
https://www.youtube.com/watch?v=Rz_ubYcyuSQ