10. Musimy porozmawiać o Kevinie (2011), reż. Lynne Ramsay
Musimy porozmawiać o Kevinie to adaptacja powieści Lionel Shriver o tym samym tytule. Opowiada o trudnych relacjach dorastającego chłopaka z matką. Symbolika tego filmu to worek bez dna, można powiedzieć, że niedopowiedzenia są w tym przypadku zatopioną częścią góry lodowej. Poruszane są tu kwestie skomplikowanych relacji z psychopatą, który był równocześnie dzieckiem kochających rodziców. Czy ktoś ponosi winę za to, kim się stał? Czy wychowanie mogło go ukształtować tak, a nie inaczej? W jaki sposób z człowieka wyłania się morderca? Na te pytania stara się odpowiedzieć ten film dla ludzi o naprawdę mocnych nerwach. Przy okazji jest to jedna z najbardziej godnych zauważenia ról Tildy Swinton. Mroczna, fascynująca produkcja, trzymająca w napięciu do ostatniej sekundy i niedająca o sobie zapomnieć.
https://www.youtube.com/watch?v=B-8Q7eoEaxo
9. Milczenie (1964), reż. Ingmar Bergman
Szwedzkie Milczenie jest ostatnią częścią słynnej Trylogii Pionowej Bergmana. Opowiada o dwóch siostrach, które przybywają do obcego miasta razem z synkiem jednej z nich. Kobiety bardzo różnią się charakterami, co doprowadza do wielu konfliktów między nimi. Obie jednak szukają zapomnienia – jedna w erotycznej relacji, druga w alkoholu. Jak na lata 60. ubiegłego wieku film był produkcją bardzo odważną, przez co, mimo wielu skandali, nie pozostała niezauważona. Krytycy docenili głęboką symbolikę człowieka, szukającego Boga i będącego w konflikcie między cielesnością a duchowością. O filmie mówiono, że zdecydowanie nie jest dla osób pruderyjnych i bez wątpienia był to pierwszy tak odważny film tamtych czasów. Nie jest to jednak tanie wywoływanie skandalu – za każdą sceną kryją się setki znaczeń i możliwości interpretacji. Samotność w mieście, konflikt, trudne macierzyństwo, poszukiwanie zapomnienia – te i wiele innych problemów poruszanych w Milczeniu są dziś aż nadto aktualne.
https://www.youtube.com/watch?v=Pgkbr4plr6U
8. Trzy kolory: Czerwony (1994), reż. Krzysztof Kieślowski
Film opowiada o fascynującej relacji młodej modelki i podstarzałego sędziego, którego hobby to podsłuchiwanie rozmów telefonicznych. Trzy kolory: czerwony to ostatnia część trylogii (Trzy kolory: niebieski, Trzy kolory: biały) nawiązującej do barw flagi i haseł Rewolucji Francuskiej: Wolność, Równość i Braterstwo (czerwony kolor). Film niczego nie sugeruje widzowi – sam sobie może odpowiedzieć na otwarte pytania zadane przez reżysera. Przede wszystkim pyta on o relacje, moralność, wpływ przypadków na nasze życie i wąską granicę między dobrem a złem. Obok Czerwonego nie da się przejść obojętnie. Kolejne arcydzieło Kieśliwskiego na naszej liście, które polecamy każdemu.
https://www.youtube.com/watch?v=rEBCT5xMpA4
Zobacz również: TOP 10: Najlepsze filmy religijne
7. Lot nad kukułczym gniazdem (1975), reż. Miloš Forman
Lot nad kukułczym gniazdem to film uznawany za kultowy – nie bez powodu. Jest to doskonałe studium choroby psychicznej, a właściwie głęboka refleksja nad cienką granicą między „normalnością” a „nienormalnością”. Film opowiada o drobnym złodziejaszku Randym Patricku McMurphym (jedna ze sztandarowych ról Jacka Nicholsona), który chcąc uniknąć więzienia symuluje chorobę psychiczną. Trafia do szpitala, pod opiekę bezwzględnej siostry Ratched. Na oddziale zamkniętym poznaje wiele dotkniętych chorobą osób, widzi mechanizmy działania pracowników i okrucieństwo choroby. Film to przede wszystkim refleksja nad ludzką tragedią spowodowaną znieczulicą i nadużywaniem władzy. Widz zaczyna się zastanawiać, co to tak naprawdę jest normalność i co ją określa, nabiera współczucia, zrozumienia i pokory wobec tych powszechnie uważanych za „nienormalnych”.
https://www.youtube.com/watch?v=2WSyJgydTsA
6. Przypadek (1987), reż. Krzysztof Kieślowski
Kolejne dzieło przedwcześnie zmarłego reżysera pojawia się na naszej liście. Przypadek to film opowiadający o trzech różnych wersjach tej samej historii. Bohaterem jest student medycyny Witek (doskonały Bogusław Linda), który biegnie na pociąg… I w tym momencie jego losy mogą potoczyć się trzema różnymi torami. W każdej wersji chłopak postępuje w zgodzie z własnym sumieniem, a jego życie toczy się mimo to w zdumiewająco różny sposób. Jest to film inteligentny i misternie skonstruowany, wspaniale pokazujący polskie realia lat 70. Fanom starego, porządnego polskiego kina ten film szczególnie polecamy.
https://www.youtube.com/watch?v=xE6X0S5vT4Y
kurwa miało być 20 a jest 5 …
kurwa miało być 20 a jest 5 …
Tam na dole jest taki czerwony przycisk z napisem Następna Strona. Tam znajdziesz kolejne.
no i kurwa miało być 20 a jest 5 ,,,
No i kurwa mać miało być 20 a jest 5 …
Mialo byc 20, a jest 5.
no i jest 5 imbecyli
ci ludzie są ślepi przecież jest 20 przycisk jak wół
Chyba was za przeproszeniem porąbało, że Requiem dla snu na ostatnim miejscu w rankingu.
.. Same psychole
Zastanawiam się nad zdaniem: „odróżniać ucieczkę przed prawdziwym życiem od rzeczywistych problemów” przy Przerwanej lekcji muzyki, czy mogłabym prosić Panią/Panie o doprecyzowanie bądź wytłumaczenie jak to zrozumieć, co autor miał na myśli?
Miłego dnia życzę 🙂
Moim zdaniem chodzi tutaj o stworzenie własnej rzeczywistości, która tak naprawdę może całkiem inna niż w realu……
kurwa, mialo byc 20 a jest 15
Powinien być jeszcze „Pokój”:
https://www.youtube.com/watch?v=Rz_ubYcyuSQ