W poprzednim artykule pisałem o tym, jakie gwiazdy zjawią się w tym roku na weneckim Lido by promować swoje filmy. Ale pamiętajmy o tym, że blichtr i splendor to tylko jedna strona festiwalu filmowego. Podczas takich imprez najbardziej cieszą filmowe perełki, które prześlizgują się pod radarem gwiazd i zaskakują widzów. Jak choćby niespodziewany zdobywca Złotego Lwa w 2016 roku – Lav Diaz za dramat Kobieta, która odeszła. Jak niesamowity horror rodzinny Jeszcze nie koniec, poruszający amerykański film drogi Lean on Pete czy izraelska tragikomedia antywojenna Foxtrot. Które filmy w tym roku okażą się czarnymi końmi festiwalu? Oto moje typowania.
Zdobywca Złotego Lwa za film Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu w 2014 roku powinien być postrzegany jako faworyt. Jako że filmografia Roya Andersona składa się z produkcji bliźniaczo do siebie podobnych, trudno uwierzyć, że ten uważny obserwator ludzkości może jakoś zaskoczyć. A gdyby? Bo jego nowa produkcja to krótka, trwająca niecałe osiemdziesiąt minut wariacja na Baśnie z tysiąca i jednej nocy, w której narrator prowadzi nas z jednej anegdoty do drugiej. Wszystkie one łączy tematyka wojenna. I zapewne niezwykle absurdalne, tragikomiczne, abstrakcyjne poczucie humoru. Właśnie tego od Anderssona oczekujemy.
Pełnometrażowy debiut Australijki (jedna z dwóch reżyserek w konkursie) z gwiazdą Ostrych przedmiotów Elizą Scanlen w roli głównej może być prawdziwą petardą Wenecji. To połączenie filmu o dorastaniu z zakręconą komedią opowiada o poważnie chorej dziewczyny, która zakochuje się w drobnym dilerze narkotykowym (Toby Wallace). Film wyglądał wystarczająco zachęcająco, by Ben Mendelsohn wrócił na Antypody po długiej przerwie, by wystąpić w tym filmie produkowanym w swojej ojczyźnie.
Kolejny – po Stevie McQueenie i Julianie Schnabelu – artysta sztuk plastycznych, który płynnie wkracza do świata kina. Great w swoich pracach używa malarstwa i różnego rodzaju mediów audiowizualnych, a inspiracją do stworzenia serii zachodów słońca były filmy hollywoodzkie. Patterson w swoim debiucie opowiada o trzech nastolatkach, którzy po zakończeniu szkoły średniej będą musieli stawić czoło prawdziwemu światu. Jeżeli tylko twórca odda we właściwy sposób niuanse tego dość ogranego przez kino tematu, będziemy mogli mówić o narodzinach nowego talentu.
Francuski reżyser wraca do współpracy z Édgarem Ramirezem. Ich poprzedni wspólny film to doskonale przyjęty projekt Carlos, czyli historia najbardziej poszukiwanego terrorysty lat 70. i 80. Obok niego na ekranie pojawią się Penélope Cruz, Gael García Bernal i Ana de Armas (hologramowa kochanka z Blade Runner 2049). Film opowiada o grupie kubańskich szpiegów, którzy operowali w latach 90. na Florydzie. Jeżeli nie jesteście fanami przegadanych filmów Assayasa w stylu Podwójnego życia, ten wygląda na zupełnie inną parę kaloszy.
O obecności naszego reżysera mówi się głównie w kontekście skandalu. Po tym, jak Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej wyrzuciła go ze swoich szeregów po oskarżeniach o gwałt na nieletniej, reżyser wszczął proces, w którym będzie bronił swojego imienia. W Wenecji będzie bronił swojego wizerunku jako twórca filmowy. Alberto Barbera, dyrektor festiwalu, wypowiadał się na łamach Variety, że wybrał film Polańskiego głównie ze względu na wysoką jakość, dorównującą nagrodzonym Oscarem Pianiście. Ekranizacja książki Roberta Harrisa Oficer i szpieg to historia Alfreda Dreyfusa (Louis Garrel), francuskiego oficera skazanego na dożywocie za zdradę swojej ojczyzny i zesłanego na Wyspę Diabelską u wybrzeży Gujany Francuskiej. W filmie pojawią się też Jean Dujardin, Mathieu Amalric i Emmanuelle Seigner.
Chilijczyk Larrain po flircie z Hollywood (Jackie) wraca do rodzinnego kraju, by nakręcić dramat rodzinny. Młode małżeństwo (Mariana Di Girólamo i Gael García Bernal) stara się o adopcję dziecka. Kiedy nie wszystko pójdzie tak, jak powinno, ich związek zostanie wystawiony na próbę. W takich tematach twórca Tony’ego Manero i El Club czuje się najlepiej.
Organizatorzy imprezy zarzekają się, że do selekcja Wenecji to wynik wysokiej jakości produkcyjnej, a nie płci, poglądów czy koloru skóry reżysera. Na pewno jednak pierwszy film zrealizowany przez kobietę w Arabii Saudyjskiej na pewno będzie trochę postrzegany jako ciekawostka. Także tematycznie film jest swoistą parabolą tej sytuacji, bo opowiada o lekarce, która kandyduje na stanowisko w lokalnej radzie miejskiej jako pierwsza kobieta. Jej rodzina i sąsiedzi nie będą mogli pogodzić się z tą rewolucyjną decyzją.
Wśród dziesięciu dokumentów prezentowanych w Wenecji poza sekcją konkursową, to właśnie ten tytuł prezentuje się najciekawiej. Michaił Chodorkowski spędził dziesięć lat w więzieniach i koloniach karnych Rosji po tym, jak ośmielił się skrytykować rządzącego krajem Władimira Putina. Oparty na wywiedzie – rzece z byłym oligarchą film jest prowokacyjnym włożeniem kija w mrowisko, podobnie jak poprzednie tytuły Gibneya, który pokazywał kulisy działalność Enronu, Scjentologów i WikiLeaks.
Po sukcesie Młodego Papieża, Sorrentino powrócił do kontrowersyjnego, ale nośnego tematu i zrealizował w koprodukcji Sky, HBO i Canal + serial, który jest kontynuacją wątków poprzednika. Tym razem w roli głównej zobaczymy Johna Malkovicha, który zostanie papieżem Janem Pawłem III. W filmie pojawią się również Jude Law (poprzednia głowa kościoła) oraz Sharon Stone i… Marylin Manson. W Wenecji zobaczymy tylko dwa odcinki z zapowiadanej na rok 2020 serii, ale i tak jest na co czekać.
Śledźcie naszą relację z Wenecji od czwartku, by przekonać się, o które z moich przewidywań okażą się trafne.
Konkurs Venezia 76
The Truth, reż. Hirokazu Kore-eda (film otwarcia)
The Perfect Candidate, reż. Haifaa Al-Mansour
About Endlessness, reż. Roy Andersson
Wasp Network, reż. Olivier Assayas
Historia małżeńska, reż. Noah Baumbach
Guest of Honour, reż. Atom Egoyan
Ad Astra, reż. James Gray
A Herdade, reż. Tiago Guedes
Gloria Mundi, reż. Robert Guediguian
Waiting for the Barbarians, reż. Ciro Guerra
Ema, reż. Pablo Larrain
Saturday Fiction, reż. Lou Ye
Martin Eden, reż. Pietro Marcello
The Mayor of Rione Sanita, reż. Franco Maresco
The Painted Bird, reż. Vaclav Marhoul
Il Sindaco del Rione Sanita, reż. Mario Martone
Babyteeth, reż. Shannon Murphy
Joker, reż. Todd Phillips
Oficer i szpieg, reż. Roman Polański
The Laundromat, reż. Steven Soderbergh
No. 7 Cherry Lane, reż. Yonfan
Poza konkursem – filmy fabularne
The Burnt Orange Heresy, reż. Giuseppe Capotondi (film zamknięcia)
Seberg, reż. Benedict Andrews
No One Left Behind, reż. Guillermo Arriaga
Vivere, reż. Francesca Archibugi
Mosul, reż. Matthew Michael Carnahan
Adults in the Room, reż. Costa-Gavras
The King, reż. David Michod
Volare, reż. Gabriele Salvatores
Poza konkursem – filmy dokumentalne
Woman, reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova
Roger Waters Us + Them, reż. Sean Evans, Roger Waters
Citizen K, reż. Alex Gibney
Angela’s Diaries – Two Filmmakers. Part Two., reż. Tervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi
Citizen Rosi, reż. Didi Gnocchi, Carolina Rosi
The Kingmaker, reż. Lauren Greenfield
State Funeral, reż. Siergiej Łoźnica
Collective, reż. Alexander Nanau
45 Seconds of Laughter, reż. Tim Robbins
Il Pianeta In Mare, reż. Andrea Segre
Proza konkursem – pokazy specjalne
Goodbye, Dragon Inn, reż. Tsai Ming-Liang
Electric Swan, reż. Konstantina Kotzamani
Irreversible – Inversion Integrale, reż. Gaspar Noe
ZeroZeroZero, reż. Stefano Sollima
The New Pope, reż. Paolo Sorrentino
Never Just a Dream: Stanley Kubrick and Eyes Wide Shut, reż. Matt Wells
Eyes Wide Shut, reż. Stanley Kubrick
Sconfini
American Skin, reż. Nate Parker
Beyond the Beach: The Hell and the Hope, reż. Graeme A. Scott
Chiara Ferragni – Unposted, reż. Elisa Amoruso
Il Varco, reż. Federico Ferrone, Michele Manzolini
The Scarecrows, reż. Nouri Bouzid
Effetto Domino, reż. Alessandro Rossetto
Sekcja Orizzonti – konkurs
Pelican Blood, reż. Katrin Gebbe (film otwarcia sekcji)
Blanco en Blanco, reż. Theo Court
Mes Jours de Gloire, reż. Antoine de Bary
Nevia, reż. Nunzia de Stefano
Moffie, reż. Oliver Hermanus
Hava, Maryam, Ayesha, reż. Sahraa Karimi
Rialto, reż. Peter Mackie Burns
The Criminal Man, reż. Dmitry Mamuliya
Giants Being Lonely, reż. Grear Patterson
Revenir, reż. Jessica Palud
Verdict, reż. Raymund Ribay Gutierrez
Just 6.5, reż. Saeed Roustaee
Zumiriki, reż. Oskar Alegria
A Son, reż. Mehdi M. Barsaoui
Shadow of Water, reż. Sasidharan Sanal Kumar
Sole, reż. Carlo Sironi
Madre, reż. Rodrigo Sorogoyen
Ballon, reż. Pema Tseden
Atlantis, reż. Valentyn Vasyanovych
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe