Urodzony w 1952 roku młody Miyamoto nie od początku wiązał swoją przyszłość z grami wideo, studiował wzornictwo przemysłowe na Kanazawa Municipal College of Industrial Arts i zawsze marzył o zostaniu profesjonalnym mangistą. Produkcją która rozbudziła w nim jego powołanie było arcadowe Space Invaders, w które bardzo się zagrywał. W 1977 roku trafił do wtedy jeszcze malutkiej, raczkującej firmy zwanej Nintendo, zajmującej się produkcją karcianek oraz figurek kolekcjonerskich. Od zawsze interesował się zabawkami i po przedstawieniu ówczesnemu dyrektorowi paru swoich projektów został zatrudniony na stanowisku praktykanta.
Gdy firma zaczęła iść w stronę gier Shigeru pomagał przy automatowych Sheriff’ie i Radar Scope. Gdy owe produkcje nie zawojowały rynku, a wręcz doprowadziły Nintendo na skraj bankructwa Miyamoto dostał szansę na rozwinięcie skrzydeł. Zainspirowany Popeye’em, Piękną i Bestią oraz King Kongiem światło dzienne ujrzał jego autorski projekt Donkey Kong, wieki hit, który jest kultowy do dnia dzisiejszego. Pracował później przy licznych jego seqelach, aż wreszcie przerabiając jedną z postaci ze swojej wcześniejszej produkcji tworzy dzieło swojego życia, grę o wąsatym hydrauliku i jego bracie ratujących Księżniczkę Grzybowego Królestwa, czyli Super Mario Bros.
Niedługo później powstaje kolejny ogromny projekt Japończyka zatytułowany The Legend of Zelda. Rozgrywka tu była nieliniowa, wymagała od gracza myślenia, by móc przejść dalej oraz rozwiązać zaprojektowane przez Miyamoto zagadki i łamigłówki. Grę tworzył na podstawie własnych wspomnień z dziecięcych lat, kiedy to uwielbiał zapuszczać się na łono natury i eksplorować to co było nietknięte ludzką ręką. Chciał by gracze czuli się jak w labiryncie pełnym nieodkrytych dotąd sekretów rozbudzając w pełni swój zmysł odkrywcy. Po raz kolejny jego produkcja spotkała się ze świetnym przyjęciem, a Nintendo dzięki temu rosło w siłę jako firma- prekursor dla gier wideo. Później przyszły kolejne projekty takie jak Ice Climber, Kid Icarus, Excitebike, czy Devil World. Jednak priorytetowo Shigeru pracował nad kontynuacjami swoich największych hitów, pod jego nadzorem powstało m. in. Super Mario Bros. 2 i 3 oraz The Legend of Zelda, Zelda II: The Adventure of Link.
W kolejnych latach Miyamoto będąc głównym motorem napędowym Nintendo zajmował się coraz większą ilością projektów. Miał ogromny wkład w rozwój gry zatytułowanej Pocket Monsters: Red and Green, stał się pewnego rodzaju mentorem jej głównego twórcy Satoshi’ego Tajirii. Tym samym po raz kolejny przyczynił się do wyprodukowania światowej skali bestsellera. Wraz z nadejściem nowej konsoli znanej jako Nintendo 64, Shigeru stworzył kolejne dwa hity- Star Fox’a i Super Mario 64. Ten drugi do tej pory uznawany za jedną z najlepszych platformówek 3D wszech czasów odniósł szczególny sukces po raz kolejny ukazując siłę marki i talent Miyamoto. Powstają także kolejne produkcje o dzielnym poszukiwaczu przygód Linku: The Legend of Zelda: Ocarina of time i Majora’s Mask, określane po dziś dzień jako jedne z najlepszych w serii.
Miyamoto wraz z nadejściem nowego tysiąclecia prężnie pracował nad produkcjami na coraz to nowe konsole Nintendo. Spod jego skrzydeł wyszły takie tytuły jak Luigi’s Mansion, 3D Metroid Prime , czy Pikmin. Wraz z Hideo Kojimyą kierował twórcami Metal Gear Solid: The Twin Snakes. Odegrał ważną rolę w opracowaniu Wii, konsoli popularyzującej gry ruchowe, których został wielkim fanem. Od 2007 do 2010 roku zajęty był tworzeniem pod-serii Super Mario Galaxy, później dla konsoli Nintendo 3DS wyprodukował Super Mario 3D Land i Luigi’s Mansion: Dark Moon. Po śmierci prezesa Satoru Iwaty w lipcu 2015 roku został powołany na stanowisko zastępcy dyrektora wraz z Genyo Takedą. Został zwolniony z tego stanowiska we wrześniu 2015 roku, gdy Tatsumi Kimishima przejął rolę prezesa firmy, jednocześnie oficjalnie mianował on Shigeru naczelnym twórcą w firmie. W 2017 roku Miyamoto był dyrektorem kreatywnym podczas tworzenia niedawno wydanego Super Mario Odyssey.
Tak oto Shigeru Miyamoto stworzył dziesiątki świetnych i kultowych produkcji, to dzięki niemu dziś firma Nintendo jest tak ogromna i ceniona na całym świecie. Mimo swojej popularności zawsze był skromny, sam nadzoruje wysokość własnej pensji, by nie była ona zbyt duża, do pracy dojeżdża rowerem, a w wolnym czasie hoduje psy i gra amatorsko na gitarze. Niesamowity talent, samodyscyplina, kreatywność i mnogość pasji, z których czerpał inspiracje wyniosły sympatycznego Japończyka na sam szczyt, czyniąc go przysłowiowym ojcem dla całej branży gier wideo.
Ilustracja wprowadzenia: gamedaily.biz
Człowiek numer 1 w światowej branży gier wideo!