Statystyki ostatnich lat mówią same za siebie. Rok 2013 – Grawitacja Alfonso Cuaróna otwiera festiwal w Wenecji. W 2014 jest to Birdman Alejandro G. Iñárritu. W 2015 Spotlight pokazany został w sekcji Poza Konkursem. W 2016 – La La Land Damiena Chazelle otwiera imprezę. W 2017 – Kształt wody Guillermo Del Toro zdobywa Złotego Lwa, najważniejszy laur festiwalu. Wygrywa tym samym walkę z Trzema billboardami za Ebbing, Missouri. Nie trzeba być specjalistą od kina, żeby zauważyć pewien trend. Filmy prezentowane w Wenecji radzą siebie całkiem dobrze w okresie około-oscarowym. Dyrektor imprezy, Alberto Barbera, dzięki doskonałym kontaktom z największymi studiami filmowymi, zapewnia najstarszemu festiwalowi na świecie należyty rozgłos i prestiż. Tegoroczny program jest jeszcze bardziej naszpikowany potencjalnymi przebojami, niż poprzednie. Bez szalonych zmian w grafiku, kłótni z Neflixem, przepychanek o selfiki, w przyjaźni z dziennikarzami (tak, to przytyki w stronę Cannes), organizatorzy pokazują, że można stworzyć prestiżowy, ambitny i wypełniony gwiazdami festiwal.
Tegoroczny film otwarcia to First Man Damiena Chazelle. Dwa lata po doskonałym La La Land reżyser powraca z Ryanem Goslingiem w roli Neila Armstronga. Obraz będzie historią astronauty i przedstawia lata, które poprzedzały legendarną misję Apollo 11, zakończoną lądowaniem na księżycu. To tylko początek, bo reszta programu również nie wygląda najgorzej.
Bracia Coen pokażą western The Ballad of Buster Scruggs z Jamesem Franco, Zoe Kazan i Liamem Neesonem. Alfonso Cuaron powróci do Wenecji długo oczekiwanym dramatem rodzinnym Roma (produkcja Netflixa). Luca Guadagnino, po sukcesie Tamtych dni, tamtych nocy, zaprezentuje horror Suspiria z Dakotą Johnson, Tildą Swinton i Chloë Grace Moretz. Brytyjczyk Mike Leigh przedstawi dramat Peterloo, oparty na prawdziwych wydarzeniach z Anglii w drugiej połowie XIX wieku. Znany z zamiłowania do czarnego humoru Yorgos Lanthimos przygotował film The Favourite z Olivią Colman, Emmą Stone, Rachel Weisz i Nicholasem Houltem. Paul Greengrass wyreżyserował 22 July, opowiadający o ataku terrorystycznym w Norwegii w 2011 roku. Laureat Złotej Palmy za Dheepana – Jaques Audiard, również zawita w konkursie z czarną komedią – westernem The Sisters Brothers, pierwszym tytułem zrealizowanym w Stanach Zjednoczonych (w obsadzie John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gylenhaal i Rutger Hauer). Niespodzianką może być musical Vox Lux z Natalie Portman i Judem Law. Podobnie jak At Eternity’s Gate, w którym Willem Dafoe wciela się w słynnego malarza, Vincenta Van Gogha. Zobaczymy również drugą produkcję węgierskiego twórcy Laszlo Nemesa, którego debiut Syn Szawła zwiastował narodziny nowego talentu na mapie kina europejskiego.
Na tym nie koniec emocji. Z wrażeń pozakonkursowych wiemy, że debiutancki film Bradleya Coopera, Narodziny gwiazdy, będzie miał swoją premierę światową w Wenecji. Reżyser gra tam główną rolę – muzyka country, alkoholika, który zakochuje się w dysponującej wspaniałym głosem piosenkarce – w tej roli Lady Gaga. Film oparty jest na musicalu z 1976 roku z Barbrą Streisand, który oparty był na musicalu z 1954 roku z Judy Gardland, który oparty był na dramacie z 1937 roku z Janet Gaynor. Ufff. Popularna piosenkarka ma niemałe buty do wypełnienia.
Przed tegorocznym Cannes długo rozmawiało się o tym, czy festiwal pokaże niedokończone dzieło Orsona Wellsa – The Other Side of the Wind. Ze względu na brak porozumienia z Netflixem do tego nie doszło. Zobaczy go za to publiczność w Wenecji, obok sześciu innych, oryginalnych produkcji tej platformy. Podobnie jak inną telewizyjną produkcję – serię My Brilliant Friend zrealizowaną dla HBO. Tak jak konkurs filmów VR (Virtual Reality), który był ubiegłorocznym hitem wśród festiwalowiczów, włoska impreza udowadnia, że nie boi się wychodzić na przeciw trendom w kinie i sztukach audiowizualnych.
Przewodniczącym tegorocznego Jury w Wenecji będzie zwycięzca z poprzedniego roku – Guillermo Del Toro. Z nagród, które zostaną wręczone w czasie trwania imprezy, znamy tylko jedną. Vanessa Redgrave, aktorka i reżyserka, otrzyma Złotego Lwa za osiągnięcia życia. Resztę laureatów poznamy na zakończenie festiwalu.
Oto wszystkie filmy, które powalczą o Złotego Lwa w Wenecji:
First Man, Damien Chazelle (film otwarcia)
The Mountain, reż. Rick Alverson
Doubles Vies, reż. Olivier Assayas
The Sisters Brothers, reż. Jacques Audiard
The Ballad of Buster Scruggs, reż. Ethan Coen, Joel Coen
Vox Lux, reż. Brady Corbet
Roma, reż. Alfonso Cuaron
22 July, reż. Paul Greengrass
Suspiria, reż. Luca Guadagnino
Opera Senza Autore, reż. Florian Henckel Von Donnersmarck
The Nightingale, reż. Jennifer Kent
The Favourite, reż. Yorgos Lanthimos
Peterloo, reż. Mike Leigh
Capri-Revolution, reż. Mario Martone
What You Gonna Do When the World’s on Fire?, reż. Roberto Minervini
Sunset, reż. Laszlo Nemes
Freres Ennemis, reż. David Oelhoffen
Nuestro Tiempo, reż. Carlos Reygadas
At Eternity’s Gate, reż. Julian Schnabel
Acusada, reż. Gonzalo Tobal
Killing, reż. Shinya Tsukamoto
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe