Czy Wy też podczas oglądania trailera Botoksu zastanawialiście się skąd wzięły się w nim dane, że rzekomo 17 % pacjentów w Polsce w ubiegłym roku nie przeżyło operacji? Jeśli tak, to śpieszę z odpowiedzią. Być może reżyser źródła upatrywał w badaniach czasopisma The Lancet z 2012 roku, które rzeczywiście podawały tego typu statystykę. Dane te jednak zostały szybko sprostowane przez naszych rodzimych chirurgów, którzy poczuli się oszukani i zbulwersowani. Liczba wróciła, wraz z plakatem i trailerem Botoksu. A jako że film jest na najlepszej drodze do przekroczenia bariery dwóch milionów widzów, może on w bardzo dużym stopniu wpływać na opinię publiczną. Dlatego też do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rady Etyki Mediów wpłynęła oficjalna skarga, złożona przez OKO.press.
Zobacz również: Emotki. Film – recenzja jednej z najgorszych animacji ostatnich lat
Informacja o tym, że co szósta operacja w Polsce kończy się zgonem, pojawia się na plakacie “Botoksu” oraz w pierwszej sekundzie zwiastuna. Trailer na YouTube obejrzano już 767 tys. razy (stan na 16 października). Jest też zapewne wyświetlany w kinach, gdzie mogły zobaczyć go kolejne tysiące widzów. Sam film – jak 16 października Patryk Vega napisał na swoim profilu na FB – zobaczyło już 1 870 941 osób.
W oświadczeniu wnioskodawcy możemy również przeczytać, iż podjęli oni próbę wpłynięcia na dystrybutora filmu, aby ten usunął z materiałów promocyjnych fałszywe dane. W oświadczeniu czytamy:
10 października mailowo powiadomiliśmy Kino Świat, dystrybutora Botoksu, o tym, że jego reklamy wprowadzają odbiorców w błąd, co może mieć dla nich zupełnie realne konsekwencje. Pacjenci przekonani, że co szósta operacja kończy się zgonem mogą podejmować decyzje niebezpieczne dla zdrowia i życia własnego lub swoich dzieci: unikać niezbędnych zabiegów i operacji lub szukać pomocy u znachorów. Zaapelowaliśmy do dystrybutora o usunięcie plakatów oraz fragmentu zwiastuna z fałszywą informacją. Nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi.
Postanowiliśmy więc zainterweniować u organów odpowiedzialnych za pilnowanie standardów etycznych w reklamie: złożyliśmy skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do Rady Etyki Mediów.
Będziemy starać się na bieżąco informować Was o sprawie dotyczącej fałszywej informacji z filmu.
źródło: OKO.press / ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe Kino Świat
W bazie Uokik nie doszukałam się informacji na ten temat. Czy wiadomo jakie było rozwiązanie sprawy?