Potężna aktualizacja do Blendera. GeForce RTX 4080 do wygrania
Autor: Szymon Góraj
31 marca 2023
Blender to najpopularniejsza na świecie aplikacja do animowania i tworzenia treści 3D. Jest darmowa oraz posiada otwarty kod źródłowy. Otrzymała właśnie istotną i obszerną aktualizację do wersji 3.5, która wspiera cieniowanie Open Shading Language (OSL), dzięki silnikowi do ray tracingu NVIDIA OptiX. Kolejne znaczące usprawnienie pozwala na renderowanie cieni w silniku Cycles za pomocą kart graficznych GeForce RTX, dzięki czemu proces ten jest nawet o 36 razy szybszy niż dotychczas. Wcześniej zadanie to można było realizować tylko za pomocą procesorów centralnych (CPU). O wszystkich szczegółach aktualizacji można przeczytać tutaj.
Nowe możliwości Blendera zaprezentował filmowiec i artysta 3D Pablo Reche Beltrán, znany jako AuraProds, na przykładzie animacji inspirowanej filmem Jurassic Park. Twórca użył karty graficznej GeForce RTX 4080, aby przywołać do życia rysunki swoich młodych kuzynów. Czasy renderowania skróciły się o połowę dzięki wykorzystaniu podwójnego enkodera AV1. Cały proces twórczy artysty można znaleźć na blogu NVIDII.
Warto zapoznać się z kanałem YouTube twórcy oraz NVIDIA Studio, gdzie znajdziecie playlistę pełną samouczków do Blendera.
W tym tygodniu można również wygrać kartę graficzną GeForce RTX 4080 w konkursie Watch n’Learn, zorganizowanym przez kreatywną społeczność 80LV. Aby wziąć w nim udział należy obejrzeć sesję z konferencji GTC na temat platformy NVIDIA Omniverse, wypełnić formularz, a następnie do 30 marca włącznie oznaczyć @NVIDIAOmniverse w wiadomości w mediach społecznościowych oraz dodać hasztag #GTC23.
Ilustracja wprowadzenia: AuraProds
Zastępca redaktora naczelnego
Miłośnik literatury (w szczególności klasycznej i szeroko pojętej fantastyki), kina, komiksów i paru innych rzeczy. Jeżeli chodzi o filmy i seriale, nie preferuje konkretnego gatunku. Zazwyczaj ceni pozycje, które dobrze wpisują się w daną konwencję.