Pośród wszystkich zapowiedzi, jakie ogłosił gigant z Redmond, największą nowiną okazało się przejęcie przez Microsoft studiów Obsidian oraz inXile. O ile plotki na temat możliwości wykupienia tego pierwszego krążyły już w zeszłym miesiącu, o tyle spory zaskoczeniem okazało się nabycie studia stworzonego przez Briana Fargo. Obie ekipy są cenione wśród fanów gatunku RPG, który najczęściej zasilały swoimi nowymi tytułami.
Obsidian Entertainment zostało założone w 2003 roku przez byłych pracowników studia Black Isle, w tym m.in. Chrisa Avellone oraz Feargusa Urquharta. Wśród najpopularniejszych gier stworzonych przez studio wypada wymienić Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity czy South Park: Kijek Prawdy. Ostatnio notowało jednak spore straty finansowe w związku z kiepską sprzedażą Pillars of Eternity II: Deadfire, co miało być przyczyną potrzeby sprzedania studia. InXile Entertainment to studio założone w 2002 roku przez Briana Fargo, znane ostatnio przede wszystkim z Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera oraz wydane dwa miesiące temu The Bard’s Tale IV: Barrows Deep.
Ważne było dla nas znalezienie partnerów studyjnych, którzy mają silne wizje twórcze, opanowanie swojego medium oraz są ekspertami w budowaniu światów. Obsidian i inXile ucieleśniają wszystkie te cechy, wykładają na stół jednocześnie doświadczenie na platformie PC i wyjątkowe skupienie na grach RPG. – czytamy w oficjalnym oświadczeniu. Microsoft zapewnia także, że oba studia utrzymają swoją autonomię, a zwierzchnictwo ma polegać głównie na wsparciu przy jednoczesnym zachowaniu swobody w realizacji własnych projektów RPG.
Pod znakiem zapytania stanął port Pillars of Eternity II na konsole oraz przygotowywane Wasteland 3, oba tytułu miały trafić zarówno na Xboksa One jak i PlayStation 4 oraz Switcha. Podobno w tym przypadku wszystko ma pozostać bez zmian. Docelowo studia mają zająć się poszerzeniem oferty ekskluzywnej dla konsoli Microsoftu. Ostatnimi czasy był to największy mankament w konkurencji z PlayStation.
Warto również przypomnieć, że w czerwcu Microsoft przejął również zespoły Ninja Theory odpowiedzialne za m.in. Hellblade: Senua’s Sacrifice, DMC: Devil May Cry, studio Playground Games tworzące serię Forza Horizon, oraz Compulsion Games stojące za We Happy Few oraz Undead Labs z cyklem State of Decay.
Źródło: Xbox / Ilustracja wprowadzenia: Xbox