Sid Meier’s Civilization VI- nowe informacje o wojnie, dyplomacji i kulturze

Chociaż do premiery jeszcze kilka miesięcy, (dokładna data to 21 października) kampania promocyjna nowej Cywilizacji nabiera tempa. W najnowszych filmikach od IGN możemy zobaczyć, jak Anton Strenger, pracownik studia Firaxis, odpowiedzialny za mechanizmy rozgrywki, prezentuje wyniki pracy swojego zespołu.

Filmiki pokazują początek krótkiej rozgrywki Aztekami. Ponieważ zaczynają oni grę z silną unikalną jednostką – Orlimi Wojownikami [Eagle Warriors], rozgrywka skupiła się na walce, ale przy okazji poruszony został temat Cudów Świata, dyplomacji z państwami-miastami i innymi cywilizacjami oraz nowe wykorzystanie kultury.

https://www.youtube.com/watch?v=adWNO-fkILU

Pierwszy filmik przedstawia sam początek rozgrywki, podczas którego Anton tłumaczy kilka ważnych zmian względem poprzedniej części. Dowiadujemy się więcej o dzielnicach, o powrocie nagrań video przy wybudowaniu Cudów Świata, o konkretnym działaniu systemu aktywnej nauki i powodach, dla których został on zaimplementowany. Zmieniono też system państw-miast oraz obronę – teraz, żeby móc ostrzeliwać okoliczne miasta, trzeba najpierw wybudować budynki obronne, co sprawia, że są one ważniejsze, niż w Cywilizacji V, nawet dla graczy nie zmierzających do bardzo agresywnej rozgrywki.

Dużą zmianą jest też ewolucja systemu kultury, wprowadzonego po raz pierwszy w Cywilizacji IV. Początkowo służył on tylko do rozwoju granic miast oraz zapewniał własne zwycięstwo – posiadanie 3 miast o najwyższym poziomie kultury pozwalało wygrać grę. Cywilizacja V zachowała zwycięstwo kulturowe (choć w innej formie) i powiązała kulturę z rozwojem formy ustrojowej państwa. W Cywilizacji VI zmiany te idą jeszcze dalej – oprócz rozwoju technologicznego, odblokowanego przez punkty badań/ naukę, mamy też drzewko rozwoju kulturowego, rozwijane punktami kultury. Przy nowym odkryciu z tego drzewka, można za darmo zmienić elementy swojego państwowego ustroju na inne, nowo odblokowane albo starsze, lepiej z nimi współgrające. Normalnie taka zmiana może trochę kosztować.

Zobacz również: Sid Meier’s Civilization VI – co nowego w Cywilizacji?

https://www.youtube.com/watch?v=g_8LoR4zLVE

Drugi filmik koncentruje się na walce – zarówno z państwami miastami, jak i barbarzyńcami. Przy okazji działań bojowych, Aztekowie napotykają też inne cywilizacje, co pozwala Antonowi powiedzieć, czemu na przywódców zostały wybrane pewne postaci historyczne, opisać kilka elementów nowego systemu dyplomacji, w tym jedną ważną innowację dla wczesnej gry. Do tej pory, w wielu poprzednich odsłonach serii, możliwość wkraczania na teren innych graczy bez wypowiadania wojny wymagała wynalezienia odpowiedniej technologii. W tej części postanowiono ten system uczynić bardziej realistycznym – cywilizacja musi być najpierw dostatecznie rozwinięta, by uzyskać koncepcję „swojej” ziemi i tego, że można kontrolować, kto na nią wchodzi. A w momencie, kiedy cywilizacja jest już dostatecznie zaawansowana, najczęściej może ona też pozwolić innym państwom wejść na swoje terytorium.

Ogółem zatem wygląda na to, że Cywilizacja VI będzie mogła uniknąć problemu poprzedniej części, gdzie w podstawowej wersji gry, przed wydaniem dodatków, w niektórych momentach rozgrywki gracz miał niewiele rzeczy do zrobienia. Z wypowiedzi pracownika Firaxis można wywnioskować, że sporo systemów z poprzedniej części (na przykład system religii i panteonów, bardzo ważna część wstępnej gry) będzie dostępnych i rozwiniętych już w podstawowej wersji.

Źródło: youtube.com, ign.com / Ilustracja wprowadzenia: Materiały prasowe.

Dziennikarz

Zajmuję się szeroko pojętą popkulturą - grami, komiksami, literaturą, w mniejszym stopniu serialami i filmami. Interesuje się szerokimi syntezami wykraczającymi poza jeden rodzaj dzieł kultury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?