Harry Potter i biały krab Snape’a – nowy gatunek z niesamowitą historią

W ostatni poniedziałek opublikowano artykuł naukowy opisujący nowy gatunek kraba – niezwykłego, białego stawonoga, którego odkrywca zginął, a nazwę otrzymał na cześć bohaterów serii J.K. Rowling.

Harryplax severus – jak nazwano nowoopisany gatunek – to niewielki krab, zamieszkujący pokryte odłamkami martwych korali dno oceanu u wybrzeży wyspy Guam na Pacyfiku. Ma zaledwie centymetr długości, mlecznobiały kolor i nietypowe dla swojej grupy małe, nieruchome oczka w kształcie paciorków – niedostatek wzroku nadrabia wyjątkowo długimi czułkami czuciowymi.

Za odkryciem i nazwą tego zwierzaka kryje się całkiem fascynująca historia.

Krab Harry'ego Pottera

Autor artykułu, biolog Jose C.E. Mendoza, jest wielkim fanem Harry’ego Pottera. Jak wyjaśnił, wybierając nazwę dla nowego gatunku kierował się dwoma wyznacznikami. Z jednej strony nazwa gatunkowa “severus” nawiązuje do Severusa Snape’a, który według naukowca krył jeden z największych i najważniejszych sekretów powieści podobnie jak krab, który niemal 20 lat od odkrycia “ukrywał” się wśród znanych już nauce gatunków) oraz do łacińskiego znaczenia – “surowy”, “rygorystyczny”, oddającego warunki, w jakich pozyskiwane są egzemplarze do badań. Z drugiej – nazwa rodzajowa “Harryplax” to nawiązanie tak do samego Harry’ego Pottera, jak i nazwiska oryginalnego odkrywcy, badacza Harry’ego Conleya.

Krab Harry'ego Pottera

Conley był znanym w środowisku naukowym biologiem-amatorem. Na Guam trafił po wcześniejszej służbie w armii USA jako jeden ze słynnych marines – żołnierzy piechoty morskiej. Podróżował po całej Mikronezji, nurkując i zbierając okazy tamtejszej morskiej fauny. Pierwsze osobniki niewielkiego, białego kraba wysłał znajomym biologom w latach 1998-2001. Nie doczekał się jednak opisania swojego znaleziska – w 2002 roku zginął na Guam podczas kłótni zakończonej strzelaniną – najpierw trafił przeciwnika, potem otrzymał strzał w głowę. Jose Mendoza i współautor artykułu, Gustav Paulay, współpracowali z nim przez lata i postanowili uwiecznić zmarłego kolegę na kartach historii biologii właśnie dzięki temu krabowi.

Zobacz również: Mugolski Quidditch – Wrocław Wanderers ogłasza nabór do drużyny!

Źródło: ZooKeys, ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe