8 czerwca na ekrany kin w całej Polsce weszła Zimna wojna – nagrodzone za najlepszą reżyserię w Cannes nowe dzieło laureata Oscara, Pawła Pawlikowskiego. Film o wybitnych walorach artystycznych już teraz może się poszczycić wynikiem osiągalnym zazwyczaj dla produkcji komercyjnych. W zaledwie 2 tygodnie od premiery Zimna wojna przyciągnęła bowiem do kin ponad 351.671 widzów! Oznacza to, że film ma realną szansę na przekroczenie pułapu 500 tys. widzów i znalezienie się w aktualnym zestawieniu TOP 5 największych polskich sukcesów frekwencyjnych tegorocznego box office.
Zobacz również: Kino Świat odpowiada na artykuł WP.pl o rzekomej klapie finansowej Zimnej wojny
Film, w którym najpierw zakochała się canneńska, a teraz i polska publiczność, już zapowiada się na ogólnoświatowy fenomen. Prawa do Zimnej wojny zostały sprzedane do imponującej liczby terytoriów, obejmujących kraje Ameryki Północnej (USA i Kanada), Europy (m.in. Wielka Brytania, Francja, kraje Beneluxu, Niemcy, Włochy, Grecja, Austria, Hiszpania, Portugalia, Czechy, Skandynawia, Turcja), Azji (Chiny, Japonia, Korea Południowa) czy Australii i Nowej Zelandii.
Amazon, amerykański dystrybutor filmu, już teraz zapowiedział, że premiera Zimnej wojny w USA odbędzie się pod koniec grudnia, czyli tuż przed głosowaniem nad nominacjami do nagród Akademii. To może oznaczać, Amerykanie stawiają polski film w roli faworyta w wyścigu po statuetki Oscara w głównych kategoriach.
Zobacz również: Zimna wojna – premierowa recenzja filmu Pawła Pawlikowskiego z Cannes 2018!
Zimna wojna opowiada historię trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie umieją żyć bez siebie, ale równocześnie nie potrafią być razem. Wydarzenia pokazane w filmie rozgrywają się w latach 50. i 60. XX wieku, w Polsce i budzącej się do życia Europie, a w ich tle wybrzmiewa wyjątkowa ścieżka dźwiękowa, będąca połączeniem polskiej muzyki ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku.
W obsadzie filmu znajdują się Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc i Agata Kulesza.
Źródło: Kino Świat / ilustracja wprowadzenia: fot. Łukasz Bąk