Warsaw Animation Film Festival: czy warto to powtórzyć?
Autor: Karolina Zajączkowska
7 września 2021
Święto animacji w stolicy zaczęło się 27 sierpnia i trwało aż tydzień! Co można było zobaczyć na festiwalu? Tak wyglądała 3 edycja Warsaw Animation Film Festival!
W dniach 27 sierpnia – 2 września odbyła się 3. edycja Warsaw Animation Film Festival. Organizatorki z Fundacji Ex Anima zapowiadały bogaty i różnorodny program imprezy! Skierowany był on zarówno do wytrawnych koneserów filmowej animacji, jak i tych osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tą sztuką. Ale czy na pewno? Pojechaliśmy tam, oraz braliśmy udział w internetowej transmisji VOD po to, aby dowiedzieć się jak to wygląda w rzeczywistości.
Pierwszego dnia eventu, na ekranie Kinoteki mogliśmy obejrzeć program składający się z cyklu animacji odnoszących się do tematu ekologii – GREEN ON SCREEN. Był on nie tylko jednym z bloków konkursowych, ale także ciekawą inicjatywą i przedstawieniem tematu ekologii w kontekście animacji i animacji w służbie środowisku. Potencjał edukacyjny drzemiący w animacjach w kontekście zmian klimatycznych zdecydowanie dał do myślenia i zainspirował odbiorców do działania.
Kolejnego dnia program skupiał się na horrorze w animacji – ten, ze strachu, podziwialiśmy już na VOD!
Jednak głównym wydarzeniem całego festiwalu był konkurs, który miał na celu nie tylko puścić wodze fantazji i pokazać warsztat, ale równocześnie pomóc zaistnieć wschodzącym gwiazdom tego kina. Zwycięzców i ich prace w poszczególnych kategoriach rywalizacji, możecie obejrzeć poniżej.
Main Competition:
Za doskonałe połączenie formy plastycznej z narracją, które pozwala wejść do wewnętrznego świata bohatera i przyjrzeć się rzeczywistości poprzez pryzmat jego lęków i emocji, które próbuje dotknąć i oswoić. Standardowe badanie lekarskie staje się metaforyczną podróżą w zakamarki podświadomości.
Nagroda dla Młodej Animacji:
– „
A Tiny Tale”, Sylvain Cuvillier, Chloé Bourdic, Théophile Coursimault, Noémie Halberstam, Maÿlis Mosny, Zijing Ye, France, 2020
Za prostą historię o tym, że w każdym momencie życia możemy znaleźć przyjaciela, jeżeli tylko jesteśmy w stanie się zatrzymać. Urzekła nas forma, która precyzyjnie kierowała uwagą widza, pomagając z wielu perspektyw spojrzeć na każdą chwilę.
Wyróżnienia:
– „
Lines”, Ivan Stojkovic, Serbia, 2021
Za perfekcyjne użycie środków plastycznych do oddania emocji i charakterów postaci i opowiedzenia historii, która sięga do duszy widza.
– „Night Bus”, Joe Hsieh, Taiwan, 2019
Za emocjonującą przejażdżkę nocnym autobusem – pełną suspensu, mrocznych intryg i zwrotów akcji.
– „Heart of Gold”, France, Simon Filliot, France, 2020
Za pełną emocji z rozmachem zrealizowaną opowieść o tym jak niewielka jest granica pomiędzy poświęceniem a zachłannością.
Green on Screen Competition
Za odwagę w eksplorowaniu mrocznych zakamarków ludzkiej psyche i ukazanie napięć między człowiekiem a przyrodą w wysmakowanej, frapującej formie. Wyróżnienie za oryginalną technikę i hipnotyczną narrację doskonale współgrającą z ludową opowieścią, przypominającą o szacunku należnym naturze.
Wyróżnienia:
- „The Fourfold„, Alisi Telengut, Canada, 2020
Wyróżnienie za oryginalną technikę i hipnotyczną narrację doskonale współgrającą z ludową opowieścią, przypominającą o szacunku należnym naturze.
– „Messages from the Wild – the Earthworm”, Martyna Sikończyk, UK, 2021
Wyróżnienie za humor, trafne obserwację, lekkość w podjętym temacie i wybór głównego bohatera.
– ”Sounds between the Crowns”, Filip DiviakCzech Republic, 2020
Za dodającą otuchy opowieść o wytrwałości, międzygatunkowej współpracy i budowaniu harmonii między odległymi od siebie światami oraz ciepło i humor tchnące z każdego kadru.
Animated Horror Competition
Grand Prix:
– „The Expected”, Carolina Sandvik, Sweden, 2021
Za “konsekwencję w wyborze wyrazistych narzędzi budujących świat niedopowiedzianych tajemnic”
Wyróżnienia:
– „And The Moon Stands Still”, Belarus, Yulia Ruditskaya, Germany, United States, 2017
Za pełne delikatności i wrażliwości opowiadanie o naturze rodzącego się zła.
– „This is Only Getting Worse”, Eran Luzon&Michael Negari, Israel, 2020
Za eksperymentalne podejście do budowania plastyki filmu oraz jego symbolicznych treści.
Za wybory stylistyczne, humor, rozwój postaci i grę z konwencją baśni.
Platige Award:
– „
Pilar”, Yngwie Boley, J.J. Epping, Diana van Houten, Netherlands, 2020
Za kameralną, trzymającą w napięciu opowieść i przesłanie, którego mądrość jest nam dziś tak bardzo potrzebna. A także zjawiskową stronę wizualną, która w piękny sposób tę historię opowiada.
Audience Award
– „DeLinsky’s Madness„, Kamil Wójcik, Poland, 2020
Podsumowując, złożone wcześniej obietnice dotyczące WAFF sprawdziły się. 3 edycja festiwalu to zdecydowanie wydarzenie, w którym każdy odnajdzie coś dla siebie, dlatego już teraz gorąco zapraszamy do śledzenia oficjalnej strony wydarzenia! Kolejna edycja na pewno zaskoczy nas jeszcze bardziej, w skrócie – jest na co czekać.
Źródło: Informacja prasowa\Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe
Stały współpracownik
Pasjonatka animacji, miłośniczka superbohaterów i dobrego kina. Zawsze rozpozna, gdy w filmie użyto fałszywych dinozaurów.