Jury pod przewodnictwem Lucreci Martel przyznało Złotego Lwa filmowi o największym potencjale komercyjnym, z doskonałą rolą Joaquina Phoenixa, który razem z reżyserem odbierał najważniejszy w Wenecji laur. Joker dzięki tej nagrodzie może okazać się czarnym koniem rozpoczynającego się sezonu oscarowego i być może wytwórnia Warner Bros. doczeka się w końcu jednego z najważniejszych laurów dla filmu mającego swojego korzenie w noweli obrazkowej.
Z wiadomych przyczyn – Polański nie może opuszczać Francji ze względu na groźbę ekstradycji do USA – nagrodę Srebrnego Lwa odebrała jego żona i aktorka w filmie Emmanuelle Seigner. Film został nagrodzony również przez Międzynarodowe Zrzeszenie Krytyków FIPRESCI. Oficer i szpieg cieszył się ogromną popularnością wśród włoskich dziennikarzy i dostał najwyższą średnią ocen w festiwalowym magazynie CIAK.
Z Wenecji z nagrodami wyjechał jeszcze jeden polski film. Boże Ciało Jana Komasy, które w miało swoją światową premierę w sekcji Giornate degli Autori, otrzymało aż dwa wyróżnienia: Europa Cinemas Label i Inclusive Award Edipo Re.
#BiennaleCinema2019 #Venezia76
LEONE D’ARGENTO – Gran Premio della Giuria / Silver Lion – Grand Jury Prize a/to:
J’accuse di/by Roman Polanski pic.twitter.com/1vY9BjDsel— Biennale di Venezia (@la_Biennale) September 7, 2019
Największym przegranym weneckiej imprezy jest film Netflixa Historia małżeńska. Dramat o rozpadającym się związku małżeńskim w reżyserii Noah Baumbacha zebrał fantastyczne recenzje i typowało się do głównych nagród zarówno twórcę filmu oraz parę aktorską Adama Drivera i Scarlett Johansson. Być może kazus zeszłorocznego Złotego Lwa dla Romy Alfonso Cuarona (również film Netflixa) sprawił, że jury nie kwapiło się wyróżnić tej doskonałej produkcji. Również świetna Ema chilijskiego twórcy Pablo Larraina nie znalazła uznania w oczach przyznających nagrody.
Drugi raz z Lido z ważnym laurem wyjechał szwedzki reżyser Roy Andersson. Pięć lat temu jego film Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu zdobył Złotego Lwa. Teraz About Endlessness, które jest kontynuacją stylistyczną i tematyczną jego poprzednich produkcji, przyniosło mu wyróżnienie dla Najlepszego reżysera. Andersson ze względów zdrowotnych nie mógł odebrać statuetki osoboście.
Włosi mieli swoje pięć minut podczas gali rozdania nagród. Luca Marinelli zgarnął nagrodę Joaquinowi Phoenixowi dla Najlepszego aktora za kreację w filmie Martin Eden, włoskiej wersji powieści Jacka Londona. Francuska aktorka o włoskich korzeniach Ariane Ascaride dość niespodziewanie otrzymała nagrodę dla Najlepszej aktorki w przeciętnym, melodramatycznym filmie Gloria Mundi, w której bohaterowie niczym biblijny Hiob borykają się kolejnymi problemami, które zsyła na nich los.
Kontrowersyjnie za scenariusz nagrodzony został film, który nie przypadł do gustu większości publiczności – No. 7 Cherry Lane w reżyserii Yonfana. Z głośnym buczeniem spotkał się nawet podczas oficjalnej projekcji. Nic dziwnego, skoro w tym animowanym filmie znajduje się scena erotyczna z udziałem kobiety, dwóch mężczyzn i dwóch kotów, z których jeden liże… sutki bohatera. Reżyser nie krył wzruszenia i zaskoczenia z okazji otrzymania tego lauru.
Nagroda dla młodego aktora przypadła Toby’emu Wallace’owi za doskonałą, brawurową rolę uzależnionego od narkotyków młodego mężczyzny Mosesa, w którym ze wzajemnością zakochuje się główna bohaterka Babyteeth, Milla (Eliza Scanlen).
#BiennaleCinema2019 #Venezia76
Premio Marcello Mastroianni a un giovane attore emergente / Marcello Mastroianni Award for Best New Talent a/to:
Toby Wallace nel film/in the film Babyteeth di/by Shannon Murphy pic.twitter.com/6Kr1x8GB4H— Biennale di Venezia (@la_Biennale) September 7, 2019
W konkursie Orizzonti, jednej z pobocznych sekcji Wenecji, skupiającej się na nowym kinie i odkryciach, najważniejsza nagroda przypadła ukraińskiej produkcji Atlantis w reżyserii Valentyna Vasyanovycha. Film rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, w której podzielona przez zakończony konflikt z Rosją Ukraina stara się uporać ze swoją przeszłością. Kraj jest pustynią, na której nie da się mieszkać, a pozostali tam ludzie borykają się ze swoją psychiką. Sergey cierpi na syndrom stresu pourazowego i ma problemy z dostosowaniem się do nowej rzeczywistości. Praca u boku Katjii pomoże mu zrozumieć, że możliwa jest lepsza przyszłość.
Cieszący się ogromnym zainteresowaniem konkurs VR przyniósł kilka znakomitych instalacji. Jury pod przewodnictwem Laurie Anderson główną nagrodą wyróżniło znakomity projekt The Key autorstwa Céline Tricart. To połączenie aktorstwa, fotografii oraz technologii VR zaowocowało zaskakującym, wzruszającym i niezwykle mądrym przesłaniem. Coś, co wyglądało najpierw na przeciętną historię fantasy, okazało się opowieścią o ludziach, którzy żyją w traumie po utracie swojego miejsca na świecie w wyniku konfliktów zbrojnych. Wielu z nich ciągle nosi przy sobie klucze do nieistniejących już domów.
Oto lista zwycięzców 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji:
Konkurs VENEZIA 76
ZŁOTY LEW za najlepszy film
Joker, reż. Todd Phillips
SREBRNY LEW – Nagroda Jury
Oficer i szpieg, reż. Roman Polański
SREBRNY LEW – Najlepsza reżyseria
Roy Andersson za film About Endlessness
COPPA VOLPI – Najlepsza aktorka
Ariane Ascaride w filmie Gloria Mundi, reż. Robert Guédiguian
COPPA VOLPI – Najlepszy aktor
Luca Marinelli w filmie Martin Eden, reż. Pietro Marcello
Najlepszy scenariusz
Yonfan za film Ji yuan tai qi hao (No. 7 Cherry Lane)
Nagroda specjalna jury
La mafia non è più quella di una volta (), reż. Franco Maresco
Nagroda aktorska Marcello Mastroianiego dla najlepszego młodego aktora /aktorki
Toby Wallace w filmie Babyteeth, reż. Shannon Murphy
LEW PRZYSZŁOŚCI za najlepszy debiut pełnometrażowy
You Will Die At 20, reż. Amjad Abu Alala
KONKURS ORIZZONTI
Najlepszy film
Atlantis, reż. Valentyn Vasyanovych
Najlepsza reżyseria
Théo Court za film Blanco en Blanco
Nagroda specjalna jury
Verdict, reż. Raymund Ribay Gutierrez
Najlepsza aktorka
Marta Nieto w filmie Madre, reż. Rodrigo Sorogoyen
Najlepszy aktor
Sami Bouajila w filmie Bik Eneich, reż. Mehdi M. Barsaoui
Najlepszy scenariusz
Revenir, reż. Jessica Palud
Najlepszy film krótkometrażowy
Darling, reż. Saim Sadiq
VENICE CLASSICS
Najlepszy film odrestaurowany
Ekstaza, reż. Gustav Machatý
Najlepszy film dokumentalny o kinie
Babenco: Tell Me When I Die, reż. Bárbara Paz
KONKURS VR
Najlepsze VR
The Key, reż. Céline Tricart
Najlepsze VR Experience
A Linha, reż. Ricardo Laganaro
Najlepsza historia VR
Daughters of Chibok, reż. Joel Kachi Benson
NAGRODY SPECJALNE
Nagroda filmowców Jaeger-Lecoultre
Costa-Gavras
Złoty Lew za osiągnięcia życia
Julie Andrews
Pedro Almodóvar
Sekcja Giornate degli Autori
GdA Director’s Award
The Weeping Woman, reż. Jayro Bustamante
BNL Audience Award
Arab Blues, reż. Manele Labidi
Europa Cinemas Label
Boże Ciało, reż. Jan Komasa
Sekcja SIC – Międzynarodowy Tydzień Krytyków
Nagroda Główna, Nagroda Publiczności i Nagroda za Najlepszy Wkład Techniczny
All This Victory, reż. Ahmad Ghossein
Nagroda Verona Film Club
Scales, reż. Shahad Ameen
Nagrody Międzynarodowego Zrzeszenia Krytyków Filmowych FIPRESCI
Konkurs Venezia 76
Oficer i szpieg, reż. Roman Polański
Konkurs Orizzonti
Blanco en Blanco, reż. Theo Court
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe/ Twitter