Script Fiesta 2024: Wybierz „Najlepszą historię 20 lat” i świętuj polskie kino!

Mikołaj Lipkowski, 13 marca 2025

Już 27 marca rozpocznie się 13. edycja Festiwalu Filmowego Script Fiesta, organizowanego przez Warszawską Szkołę Filmową. Podczas tegorocznej edycji zostanie przyznana wyjątkowa nagroda: „Najlepsza historia 20 lat”.

O wyniku zadecydują widzowie i czytelnicy portalu Interia, który objął patronat nad wydarzeniem. Plebiscyt na najlepszą sfilmowaną historię organizowany jest z okazji 20-lecia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Zachęcamy do udziału!

Script Fiesta i najlepszy film

W plebiscycie na najlepszą sfilmowaną historię z okazji 20-lecia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – „Najlepsza historia 20 lat” bierze udział 20 filmów zrealizowanych w ciągu ostatnich dwóch dekad dzięki wsparciu Instytutu. To doskonała okazja, aby wspólnie celebrować osiągnięcia polskiej kinematografii ostatnich 20 lat i uhonorować twórców, którzy przyczynili się do jej rozwoju. O tym, która produkcja wygra, zdecydują głosy czytelników Interii. Zwycięski film zostanie ogłoszony 29 marca podczas gali zamknięcia Script Fiesty, a autor scenariusza otrzyma nagrodę w wysokości 20 tys. złotych, którą ufundował Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Nie przegapcie okazji – zagłosujcie i współtwórzcie historię polskiego kina. Zagłosuj klikając tu.

Filmy biorące udział w plebiscycie Najlepsza historia 20 lat:

  • „Plac Zbawiciela” (2006) – Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze
  • „Katyń” (2007) – Andrzej Wajda
  • „Rewers” (2009) – Borys Lankosz
  • „Pokłosie” (2012) – Władysław Pasikowski
  • „W ciemności” (2012) – Agnieszka Holland
  • „Jesteś Bogiem” (2012) – Leszek Dawid
  • „Ida” (2013) – Paweł Pawlikowski
  • „Bogowie” (2014) – Łukasz Palkowski
  • „Moje córki krowy” (2015) – Kinga Dębska
  • „Ostatnia Rodzina” (2016) – Jan P. Matuszyński
  • „Twój Vincent” (2017) – DK Welchman, Hugh Welchman
  • „Sztuka kochania” (2017) – Maria Sadowska
  • „Kler” (2018) – Wojciech Smarzowski
  • „Zimna wojna” (2018) – Paweł Pawlikowski
  • „Boże ciało” (2019) – Jan Komasa
  • „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” (2021) – Mateusz Rakowicz
  • „Johnny” (2022) – Daniel Jaroszek
  • „IO” (2022) – Jerzy Skolimowski
  • „Niebezpieczni dżentelmeni” (2023) – Maciej Kawalski
  • „Kos” (2023) – Paweł Maślona

Polskie kino

Polskie kino ostatnich dwóch dekad wyróżnia się różnorodnością gatunków i tematów. Od przejmujących dramatów poruszających najważniejsze tematy, przez błyskotliwe komedie, po historyczne widowiska – każdy z tych filmów na stałe wpisał się do świadomości widzów. W ramach plebiscytu „Najlepsza historia 20 lat”, organizowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, festiwal Script Fiesta i portal Interia, publiczność ma okazję wybrać najbardziej poruszającą i zapadającą w pamięć produkcję.

Filmy takie jak „Plac Zbawiciela” (2006) Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego oraz „Moje córki krowy” (2015) Kingi Dębskiej ukazują bohaterów w obliczu trudnych życiowych sytuacji. „Pokłosie” (2012) Władysława Pasikowskiego czy „Boże Ciało” (2019) Jana Komasy konfrontują widza z niewygodnymi tematami, skłaniając do refleksji nad przeszłością i moralnością.

Polskie kino ostatnich 20 lat podejmowało tematy historyczne – opowiadało o kluczowych momentach polskiej historii. „Katyń” (2007) Andrzeja Wajdy to dramat rodzin dotkniętych zbrodnią katyńską, „Ida” (2013) Pawła Pawlikowskiego mierzy się z tematem tożsamości i pamięci, a „Zimna wojna” (2018) tego samego reżysera to poruszająca opowieść o miłości na tle politycznych podziałów. „Kos” (2023) Pawła Maślony przenosi widza do czasów Kościuszki, ukazując go w nowym, świeżym świetle jako bohatera bardzo współczesnego.

Inspirujące sylwetki wybitnych postaci mogliśmy oglądać w filmach takich jak „Bogowie” (2014) Łukasza Palkowskiego –  opowiadający o niezwykłym, wybitnym kardiochirurgu Zbigniewie Relidze, czy „Johnny” (2022) Daniela Jaroszka, przedstawiający postać charyzmatycznego księdza Jana Kaczkowskiego. Natomiast „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” (2021) Mateusza Rakowicza to pełna humoru historia najsłynniejszego złodzieja PRL-u.

Polskie kino udowodniło, że potrafi sięgać po nietypowe środki wyrazu. „Twój Vincent” (2017) DK Welchman i Hugh Welchmana to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska na świecie, „IO” (2022) Jerzego Skolimowskiego przedstawia świat z perspektywy osiołka, a „Rewers” (2009) Borysa Lankosza to przewrotna czarna komedia osadzona w realiach PRL-u.

Polskie kino sięgało po trudne i niewygodne tematy, filmy wywoływały żywe dyskusje i nie raz dzieliły społeczeństwo. „Kler” (2018) Wojciecha Smarzowskiego rzuca ostre światło na polski Kościół, a „Sztuka kochania” (2017) Marii Sadowskiej opowiada o Michalinie Wisłockiej, która zmieniła podejście do seksualności w czasach PRL-u.

Również lżejsze gatunki znalazły swoje miejsce. „Niebezpieczni dżentelmeni” (2023) Macieja Kawalskiego to inteligentna komedia kryminalna, a „Jesteś Bogiem” (2012) Leszka Dawida to biografia Magika i grupy Paktofonika, poruszająca serca zarówno fanów hip-hopu, jak i miłośników dobrej opowieści.

Te produkcje rozbijały bank polskiego box office. Każdy z tych filmów to inna historia, inny styl i inna wrażliwość. Nasi twórcy byli nominowani do międzynarodowych nagród, a ich dzieła pokazywane były na festiwalach na całym świecie.


Źródło: informacja prasowa / ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe 

Przeczytaj więcej
Mikołaj Lipkowski
Mikołaj Lipkowski Redaktor prowadzący dział Newsy

Geek i audiofil. Magister z dziennikarstwa. Naczelny fan X-Men i Elizabeth Olsen. Ogląda w kółko Marvela i stare filmy. Do tego dużo marudzi i słucha muzyki z lat 80.