Dotyk Zen na 17 Festiwal Filmowy Pięć Smaków
Dotyk Zen na 17 Festiwal Filmowy Pięć Smaków

17. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków. Zbliża się przegląd najlepszych i najbardziej ekscytujących filmów azjatyckich!

17. edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, symbolizowana przez Wodnego Królika, odbędzie się w dniach 15-21 listopada w warszawskich kinach Muranów i Kinoteka, a w wersji online potrwa aż do 3 grudnia na piecsmakow.pl.

Oczywiście na 17. Azjatyckim Festiwalu Filmowym Pięć Smaków nie zabraknie nowości. W programie znalazły się dobrze już znane publiczności sekcje: mainstreamowe hity czyli Asian Cinerama i konkursowy przegląd najciekawszych filmów młodych twórców – Nowe Kino Azji. Festiwalowy line-up uzupełnią trzy sekcje tematyczne, w tym focus na zupełnie nowy azjatycki kierunek i retrospektywa wielkiego mistrza. W jednej z sekcji reflektory zostaną skierowane na wspaniałe hongkońskie bohaterki i niezapomniane role gwiazd. Całość programu uzupełnią wyjątkowe pokazy specjalne.

Zobacz również: W mackach kina gatunkowego. Sprawozdanie z Octopus Film Festival 2023

Jak co roku, selekcjonerzy festiwalu obejrzeli setki filmów, by skomponować program, który nie tylko przybliży interesujące tematy czy twórców, ale poruszy też wrażliwość widzów. Od skromnych, kontemplacyjnych filmów, przez pełne dobrej energii komedie romantyczne, po wystawne blockbustery zapierające skalą dech w piersiach – program 17. Pięciu Smaków dostarczy wielu emocji wszystkim, którzy cenią dobre kino.

Co jeszcze? Magazyn z autorskimi tekstami i wywiadami, seria odcinków Podkastu Pięciu Smaków pogłębiających filmowe konteksty, spotkania z twórczyniami i twórcami w kinie i online oraz eksperckie prelekcje przed seansami – to wszystko czeka publiczność podczas dziewiętnastu festiwalowych dni.

Twórca, który zmienił oblicze kina – retrospektywa Kinga Hu

Oto pierwsza w Polsce retrospektywa twórcy, który zmienił oblicze kina. King Hu jest niekwestionowanym mistrzem kina wuxia, które zredefiniował i unowocześnił. Jego twórczość jest też dowodem na potwierdzenie tezy, że w kino akcji można tchnąć transcendentalny pierwiastek i ładunek namacalnej mistyki.

Reżyser Dotyku zen zapisał się na kartach historii kina jako innowator w zakresie choreografii walk. Stosował wizjonerskie rozwiązania techniczne, do których podchodził z niebywałą starannością. Epickie pojedynki, w które obfitują filmy tajwańskiego mistrza, stały się emblematem jego twórczości, charakteryzującej się estetyką precyzji, pionierskim podejściem do ruchu niczym do tańca, czy dynamizmem w pracy kamery, który wzmacnia poetycki wymiar walk.

Zobacz również: Inwazja barbarzyńców – recenzja filmu. Malezyjczycy mają Bourne’a w domu | 16. AFF Pięć Smaków

King Hu był też protofeministą. Powołał do życia wiele wspaniałych bohaterek filmowych – sprawczych, wyemancypowanych, walczących o swoje – których próżno szukać w ówczesnych kinematografiach, nie tylko Tajwanu czy Hongkongu, ale całego świata. Dorobek Hu odcisnął ogromne piętno na późniejszych mistrzach kina akcji – m.in. na Zhang Yimou, Tsui Harku, Johnie Woo, Johnniem To, czy siostrach Wachowskich.

Prezentowane podczas retrospektywy filmy pochodzą z różnych okresów twórczości Kinga Hu, kreując profil artysty, bez którego światowe kino nie wyglądałoby tak samo. Filmy w sekcji:

  • Dragon Inn (Dragon Inn, 1967)
  • Dotyk zen (Touch of Zen, 1971)
  • Legenda gór (Legend of the Mountain, 1979)
  • Deszcz w górach (Raining in the Mountain, 1979)
  • Koło życia (The Wheel of Life, 1983)

Pokazy Specjalne

Sekcja pokazów specjalnych to mini-zestaw starszych dzieł, które korespondują z filmami z innych sekcji, uzupełniając konteksty i znaczenia w programie festiwalu. Znajdą się tu legendarne arcydzieła uznanych mistrzów, do których zawsze dobrze jest wrócić, oraz filmy artystów, z którymi publiczność będzie mogła się spotkać i porozmawiać po projekcjach.

W ramach tej sekcji zostanie pokazany kultowy film o końcu pewnego kina, w którym występują aktorzy z Dragon Inn Kinga Hu. Mowa o Goodbye, Dragon Inn Tsaia Ming-linga (Tajwan 2003). To dzieło o ogromnej rozpoznawalności, wchodzące w dialog z filmem Kinga Hu, w którym przestrzeń kina jawi się jako labirynt wspomnień.

Kobiece Oblicza Hongkongu

Kino hongkońskie kojarzy się z filmami akcji, którym powszechnie przypisuje się męskie epitety. To błąd, co od lat udowadnia kinematografia hongkońska. Dzięki specyfice filmów sztuk walki, już dekady temu kobiety mogły tam z powodzeniem stawać w szranki z mężczyznami, konkurując z nimi wyszkoleniem i sprytem. Wiedzieli o tym m.in. mistrzowie King Hu czy Tsui Hark. To oni, a także inni reżyserzy i reżyserki, odkryli dla świata najwspanialsze aktorki, które swoimi rolami wyprzedziły czas i wytyczyły szlak rozwoju kina popularnego. Ale Hongkong to nie tylko kino akcji, lecz także błyskotliwe komedie i dramaty oraz mocne opowieści o społecznym wydźwięku – i tu również można odnaleźć fascynujące, złożone kobiece postaci. W sekcji Kobiece Oblicza Hongkongu reflektory zostaną skierowane na silne bohaterki i wielkie role gwiazd: m.in. Cheng Pei-Pei, Maggie Cheung, Sylvii Chang czy Cherry Ngan. Sekcja prezentuje historię tego kina od lat 60. Z nieoczywistej, kobiecej perspektywy – od wojowniczek z mieczem w rękach, po bojowniczki codziennej rzeczywistości.

Focus: Indie

Biorąc pod uwagę rosnącą w globalnej rzeczywistości rolę Indii i ambicje tego najbardziej zaludnionego kraju na świecie, to dobry moment, by w końcu przyjrzeć się jego kinematografii. Niech sekcja posłuży jako zaproszenie do wejścia w tę niezwykle barwną i fascynującą tkankę filmowych historii.

Focus: Indie to filmowa panorama współczesnych Indii, w której wspólnym dla zebranych tytułów elementem jest kolektywność. Wybrane do programu historie opowiadają nie tyle o jednostkach, ile o grupach. Myśląc o kolektywach czy kastach, warto się zastanowić nad tym, co je łączy i dzieli – nad rytuałami, różnicami klasowymi, konfliktami, wierzeniami czy codzienną dynamiką, która określa opresyjny nieraz system.

Zobacz również: QUIZ: Jak dobrze znasz azjatyckie horrory?

Twórcy wyselekcjonowanych filmów przyglądają się przestrzeniom miejskim i pozamiejskim, otwartym i zamkniętym, dopuszczając do głosu grupy wykluczone lub znajdujące się poza oficjalną narracją. Filmy te pochodzą z różnych regionów Indii, co wpływa na różnorodność tej kinematografii. W programie sekcji znalazły się filmy reprezentujące zarówno niezależny art-house, jak i mainstream bliski modelowi bollywoodzkiemu. Focus: Indie to cały wachlarz emocji i stylów – od poetyckich esejów po gatunkowe przeboje.

Nowe Kino Azji

Nowe Kino Azji to doskonale znana widzom sekcja konkursowa Pięciu Smaków. Jedenaście filmów, zrealizowanych przez rozpoczynających kariery, zdolnych reżyserów i reżyserki, składa się na barwną i wymowną panoramę kina azjatyckiego. Produkcje m.in. z Korei Południowej, Japonii, Singapuru, Chin czy Wietnamu chwytają tętno przemian w poszczególnych krajach, naświetlają istotne problemy społeczne i prowokują do długich dyskusji – także z przybyłymi do Polski twórcami. To też przekrojowe spojrzenie na zainteresowania współczesnych artystów i artystek z Azji – od enigmatycznego slow cinema, przez niepokojące thrillery o rozwarstwieniu klasowym, po wyraziste dramaty osadzone w konkretnym kulturowym kontekście. To spośród tych filmów People’s Jury wybierze zwycięzcę festiwalu.

Asian Cinerama

Asian Cinerama to sekcja składająca się przebojów, które w bieżącym sezonie podbiły serca azjatyckiej publiczności. To filmy mistrzyń i mistrzów, którzy od lat zachwycają widzów w swoich ojczyznach i na światowych festiwalach – także na Pięciu Smakach. Widzowie otrzymają tu solidną porcję strachu spod ręki profesora indonezyjskiego horroru, perwersyjnie gęsty thriller z Filipin, ale też zabawny i refleksyjny film o istocie życia ulubienicy pięciosmakowej publiczności oraz pełen emocji i humoru chiński blockbuster, który stał się największym przebojem lokalnych kin w 2023 roku. Prowadzone pewną ręką, zaskakujące innowacyjnymi rozwiązaniami formalnymi, oferujące dawkę świetnej zabawy – Asian Cinerama to seanse, które zostaną zapamiętane na długo.

Zobacz również: Za szybcy, za czuli – recenzja filmu. Mamy szybkich i wściekłych w domu | 16. AFF Pięć Smaków

Program festiwalu zostanie ogłoszony 26 października. Tego dnia rozpocznie się sprzedaż biletów i dostępów vod na stronie piecsmakow.pl.

Festiwal jest współfinansowany przez m. st. Warszawa, Hong Kong Economic & Trade Office, Berlin, Hong Kong Film Development Council, CreateHK, Ministry of Culture, Taiwan, Taipei Economic and Cultural Office, Prague oraz Taipei Representative Office in Poland.

Oficjalny plakat dla 17 Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków

fot. materiały prasowe


Źródło: informacja prasowa / ilustracja wprowadzenia: kadr z filmu Dotyk Zen

Zastępca redaktora naczelnego

Kontakt: [email protected]
Twitter: @KonStar18

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zarejestruj się, jeśli nie masz konta Nie pamiętasz hasła?