Ponad pięćdziesiąt lat po śmierci legenda Marilyn Monroe jest nadal żywa. Jej życie, choć krótkie i pełne zawirowań, zapisało się na stałe w historii Hollywood. Czarowała wyglądem i szybko stała się fenomenem kina oraz symbolem seksu. Wywarła ogromny wpływ na popkulturę. To na Marilyn Disney wzorował postać Dzwoneczka z „Piotrusia Pana”. Reżyserowie i aktorzy, z którymi współpracowała, narzekali na jej spóźnialstwo, zapominanie scenariusza i częste nieobecności na planie. Choć kiedy stawała w końcu prze kamerą – czarowała. Billy Wilder powiedział, że była bardzo trudna na planie, ale urzekała magią osobowości. Po zaledwie piętnastoletniej karierze zostawiła dorobek w postaci trzydziestu mniejszych i większych ról. Od komedii po dramaty. Dziś wybierzemy dziesięć najlepszych filmów z udziałem MM – Zapraszamy!
10. „Przystanek autobusowy” (1956)
https://www.youtube.com/watch?v=KAcCRys0bTQ
Prosty i nieobyty w cywilizowanym świecie kowboj Bo Decker (Don Murray) odwiedza ze swoim przyjacielem Virgilem (Arthur O’Connell) nocny klub i w oka mgnieniu zakochuje się w wiejskiej dziewczynie Cherie, która próbuje swoich sił jako barowa piosenkarka. Dziewczyna marzy o wielkiej karierze i wyrwaniu się do dużego miasta, ale Bo chce ją zabrać na farmę. Nachalnie o nią zabiega i w końcu niemal siłą zabiera Cherie w podróż autobusem do swojego domu. Wskutek blokady drogowej współpasażerowie dowiadują się o uprowadzeniu, ale Bo jest zdeterminowany do zatrzymania przy sobie dziewczyny.
9. „Wszystko o Ewie” (1950)
https://www.youtube.com/watch?v=LSntQerk8cQ
Nagrodzony aż sześcioma Oscarami dramat Mankiewicza. Margo Channing (Bette Davis), gwiazda Broadway’u ma wszystko, sławę, pieniądze, szacunek i wiernych przyjaciół. Życie jak marzenie zakłóca niebawem Eve (Anne Baxter), zagorzała fanka Margo. Z początku skromna, później obmyśla plan jak wykorzystać i zmanipulować ją dla własnych celów. Rola panny Caswell, choć mała, to grana u boku wielkiej Bette Davis pozwoliła wybić się Monroe, jeszcze nie na szczyt, ale zdecydowanie została zauważona.
8. „Mężczyźni wolą blondynki” (1953)
https://www.youtube.com/watch?v=ur9GKLl8v4U
Urzekająca lekka komedia o perypetiach dwóch artystek estradowych, figlarnej Lorelei Lee (Monroe) i cynicznej Dorothy Shaw (Jane Russell), płynących liniowcem do Francji. Pierwsza chce konieczne zamożnego męża, druga marzy i małżeństwie z miłości. Ich śladem podąża prywatny detektyw wynajęty przez bogatego ojca narzeczonego Lorelei. Ma on dowieść, że dziewczyna nie jest dobrą kandydatką na żonę i chodzi jej tylko o pieniądze. Wkrótce przez bezcenny diamentowy diadem dziewczyny wplątują się w nie lada kłopoty.
7. „Proszę nie pukać” (1952)
https://www.youtube.com/watch?v=R9Vg9aUQsbI
Monroe prezentuje tu swój talent w roli niestabilnej psychicznie Nell Forbes, która w nowojorskim hotelu ma przez wieczór pracować jako niania dla Bunny (Donna Corcoran), córki państwa Jones goszczącego w hotelu. Nell ukrywa jednak fakt, że niedawno opuściła zakład psychiatryczny. Jed Towers (Richard Widmark), pilot linii lotniczych też przebywa w budynku – jest wściekły, bo zerwała z nim Lyn (Anne Bancroft), hotelowa piosenkarka. Jed zauważa przez okno Nell i postanawia z nią poflirtować. Nie dostrzega, że jest ona osobą zachwianą psychicznie – na dodatek Nell dostrzega w nim swojego dawnego, zmarłego tragicznie chłopaka. „Randkę” przerywa obudzona Bunny i wtedy kobieta traci nad sobą kontrolę i terroryzuje wszystkich obecnych.
6. „Słomiany wdowiec” (1955)
https://www.youtube.com/watch?v=fJgC549mpRk
Marilyn w typowej dla siebie roli, mało rozgarniętej żółtowłosej piękności wabiącej mężczyzn. Tom Ewell (Richard Sherman) wysłał swoją żonę i syna na wakacje, a sam został w nowojorskim mieszkaniu, by zaznać trochę spokoju i poużywać kawalerskiego życia, ale wszystkiego w granicach rozsądku, bo jako wierny mąż nie posunąłby się za daleko. Nie pomaga w tym śliczna i naiwna blondynka (Monroe) z piętra wyżej, która momentalnie staje się obiektem fantazji Toma. Wyobraźnia podsuwa mu najróżniejsze pomysły na uwiedzenie młodej sąsiadki.
5. „Na krawędzi” (1952)
https://www.youtube.com/watch?v=GHWGiRQEKzY
Po dziesięciu latach nieobecności do rybackiego miasteczka wraca Mae (Barbara Stanwyck). Jest znużona swoim życiem, nie wyszła jej kariera, nie spełniły się marzenia. Zamieszkuje z bratem Joe (Keith Andes) i jego dziewczyną Peggy (Monroe). Kobietą wyraźnie interesuje się sympatyczny rybak Jerry (Paul Douglas). Mae wkrótce wychodzi za niego i mają razem dziecko. Świeżo upieczona matka z pozoru jest szczęśliwa, ale sama do końca nie wie jak chce żyć. Jeszcze bardziej komplikuje to jej romans z przyjacielem męża, z początku odpychającym ją Earlem (Robert Ryan). Mae musi zdecydować, uciec z dzieckiem i kochankiem, czy wrócić do męża póki jest jeszcze szansa.
Podobno każda młoda aktorka marzyła o zagraniu u boku Stanwyck. Monroe dobrze wykorzystała swoja szansę, choć była to tylko rola drugoplanowa, to jej bohaterka wprowadzała powiew świeżości i optymizmu w często poważnych scenach. To dzięki tej kreacji aktorka otrzymała swoją pierwszą główną rolę dramatyczną w „Proszę nie pukać”.
4. „Niagara” (1953)
https://www.youtube.com/watch?v=8xvv1lQ65Nw
Z imponującą Niagarą konkuruje Monroe w roli nieszczęśliwej mężatki i femme fatale w tej pełnej obłędu, namiętności i niewierności opowieści. Obok wodospadu Niagara w ośrodku wypoczynkowym mieszka ponętna blondynka Rose Loomis ze znerwicowanym mężem George’m (Joseph Cotten). Wie on, że Rose ma kochanka, ale nie ma pojęcia, że oboje zamierzają go zabić. W planach niespodziewanie miesza im przybyła na miesiąc miodowy młoda para, Ray i Polly Cutlerowie. George odkrywszy niecne zamiary żony sam postanawia się zemścić.
3. „Jak poślubić milionera” (1953)
https://www.youtube.com/watch?v=2huYSx6b1kA
„Jak poślubić milionera” był pierwszym filmem 20th Century Fox, który miał jawnie walczyć z coraz popularniejszą telewizją. Studio miało na to dwa składniki, szerokoekranową projekcję obrazu Cinemascope i Marilyn Monroe.
Trzy modelki, Schatze (Lauren Bacall), Pola (Monroe) i Loco (Betty Grable) szukają w Nowym Jorku mężów – warunek jest tylko jeden, muszą oni być milionerami. By zwiększyć swoje szanse, dziewczyny wynajmują luksusowy apartament. Modelki wykorzystują każdy moment, by poznać odpowiednich kandydatów. Schatze znajduje swojego w klubie, Pola na górskim stoku, a Loco na pokładzie samolotu – kierując się zapachem pieniędzy zapominają o uczuciach. Stopniowo uświadamiają sobie, że obiekt ich marzeń niekoniecznie musi być bogaty.
2. „Skłóceni z życiem” (1961)
https://www.youtube.com/watch?v=EckvMsLsfBM
Ostatni występ Clarka Gable’a i ostatni ukończony film Monroe, ówczesnej żony Arthura Millera, który napisał scenariusz specjalnie pod nią. Rozwódka Roslyn (Monroe) spotyka wdowca Guido (Eli Wallach), który zapoznaje ją z kowbojem Gay’em (Clark Gable). Cała trójka oraz znajoma Roslyn, Isabelle (Thelma Ritter), zamierzają spędzić kilka dni za miastem. Na miejscu obaj mężczyźni zwyczajnie zadurzają się w Roslyn. Gay napotyka się jeszcze na Perce’a (Montgomery Clift), miłośnika rodeo i razem z kobietą i Guido jadą zapolować na mustangi. Na miejscu Roslyn z przerażeniem ogląda traktowane z okrucieństwem przez kompanów konie i wewnątrz niej coś pęka.
Marilyn stworzyła tu swoją najwybitniejszą rolę dramatyczną, raz wesoła, raz przygnębiona i zagubiona, nawet trochę irytująca, ale jeśli wierzyć krążącym o niej opiniom wśród współpracowników, to gra po prostu samą siebie.
1.”Pół żartem, pół serio” (1959)
https://www.youtube.com/watch?v=rI_lUHOCcbc
Zobacz też: Najlepsze filmy Billy’ego Wildera
Bezapelacyjnym zwycięzcą jest mistrzowska, zwariowana komedia Billy’ego Wildera osadzona w czasach prohibicji. Marilyn jawi się jako Sugar Kowalczyk, grająca na ukulele dziewczyna z żeńskiego zespołu jazzowego do którego dołączają Josephine i Daphne, a w zasadzie Joe (Tony Curtis) i Jerry (Jack Lemmon), którzy przebrani za kobiety chcą trochę zarobić i jednocześnie ukryć się przed gangsterami – byli bowiem świadkami mafijnych porachunków. Obaj są zachłyśnięci urodą Sugar, ale to Joe podejmuje krok w zdobyciu jej przybierając drugie alter ego – milionera i potentata naftowego. Jerry musi za to poradzić sobie z nachalnym bogaczem Osgood’em, który chce poślubić Daphne.
Monroe zdobyła za rolę nieszczęśliwie zakochanej artystki Złoty Glob, ale to Curtis, a w szczególności Lemmon popisują się największym kunsztem. Warto obejrzeć dla świetnych postaci, nieustającego humoru i błyskotliwej puenty. Amerykański Instytut Filmowy okrzyknął „Pół żartem…” najlepszą komedią w historii.