Konkurs 69. Festiwalu Filmowego Berlinale składa się z 23 filmów, spośród których 17 ubiegać się będzie o najważniejsze nagrody – Złotego i Srebrne Niedźwiedzie. Obok polsko-brytyjsko-ukraińskiej produkcji, znalazły się w nim m.in. najnowszy film Françoisa Ozona (Podwójny kochanek), Fatiha Akina (W ułamku sekundy), Isabel Coixet (Księgarnia z marzeniami) i Zhanga Yimou (Wielki mur). Jury w tym roku przewodniczy słynna francuska aktorka Juliette Binoche.
To niestety wszystkie ekscytujące nazwiska, bo tegoroczne Berlinale zapowiada się najbardziej enigmatycznie od kilku dobrych lat. Wiele filmów mało znanych reżyserów zwiastuje albo niezwykle zaskakujący, nieprzewidywalny werdykt, albo zwykłą nudę. Dyrektor artystyczny imprezy, Dieter Kosslick, wybrał do konkursu 7 tytułów, które reżyserowane są przez kobiety. To więcej, niż równoległa selekcja ubiegłorocznej Wenecji i Cannes razem wziętych. Organizatorzy chcą być może tym samym pokazać, że ważniejsze od promowania tych samych męskich twórców jest poszukiwanie nowych talentów i promowanie równouprawnienia.
Konkurs główny to oczywiście nie jedyna atrakcja Berlinale. Wszystkie sekcje poboczne razem wzięte zaprezentują około czterysta filmów. Wśród oczekiwanych wydarzeń na pewno znajdą się pokazywane poza konkursem Vice w reżyserii Adama McKay’a (film trafił już do kin w Polsce, recenzja tutaj), nowe produkcje mistrzów francuskiej nowej fali Agnès Vardy i André Téchiné, czy prezentowane w sekcji Berlinale Special Photograph, autora doskonałej komedii romantycznej Smak curry, oraz debiut reżyserski brytyjskiego aktora Chiwetela Ejiofora, znanego choćby z głównej roli w Zniewolonym. 12 Years A Slave.
Niemiecka impreza nie zwalnia w promowaniu seriali telewizyjnych. Piąty rok z rzędu w ramach Berlinale Series uczestnicy festiwalu będą mogli obejrzeć premierowo najgorętsze tytuły, które trafią wkrótce na małe ekrany. Najciekawiej zapowiada się serial Hanna, zrealizowany przez Amazon Studios na podstawie filmu Joe Wrighta z 2011 roku (zapowiedź znajdziesz tutaj). Nieźle wygląda również pierwszy oryginalny serial Szwedzki zrealizowany dla Netflixa– Störst av allt (Quicksand).
Film Agnieszki Holland, który opowiada historię brytyjskiego dziennikarza demaskującego prawdziwy obraz sowieckiej Rosji pod rządami Stalina, nie będzie jedynym polskim akcentem Berlinale. Krótkometrażowa animacja Story Joli Bańkowskiej weźmie udział w sekcji konkursowej Generation 14plus. Obydwa filmy współfinansowane są przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Der Boden unter den Füßen (The Ground beneath My Feet), reż. Marie Kreutzer (Austria)
Di jiu tian chang (So Long, My Son), reż. Wang Xiaoshuai (Chiny)
Elisa y Marcela (Elisa & Marcela), reż. Isabel Coixet (Hiszpania)
Der Goldene Handschuh (The Golden Glove), reż. Fatih Akin (Niemcy, Francja)
Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija (God Exists, Her Name is Petrunya), reż. Teona Strugar Mitevska (Macedonia, Belgia, Słowenia, Chrowacja, Francja)
Grâce à Dieu (By the Grace of God), reż. François Ozon (Francja)
Ich war zuhause, aber (I Was at Home, But), reż. Angela Schanelec (Niemcy, Serbia)
The Kindness of Strangers, reż. Lone Scherfig (Dania, Kanada, Szwecja, Niemcy, Francja) – film otwarcia
Kız Kardeşler (A Tale of Three Sisters), reż. Emin Alper (Turcja, Niemcy, Holandia, Grecja)
Mr. Jones, reż. Agnieszka Holland (Polska, Wielka Brytania, Ukraina)
Öndög, reż. Wang Quan’an (Mongolia)
La paranza dei bambini (Piranhas), reż. Claudio Giovannesi (Włochy)
Répertoire des villes disparues (Ghost Town Anthology), reż. Denis Côté (Kanada)
Synonymes (Synonyms), reż. Nadav Lapid (Francja, Izrael, Niemcy)
Systemsprenger (System Crasher), reż. Nora Fingscheidt (Niemcy)
Ut og stjæle hester (Out Stealing Horses), reż. Hans Petter Moland (Norwegia, Szwecja, Dania)
Yi miao zhong (One Second), reż. Zhang Yimou (Chiny)
L’adieu à la nuit(Farewell to the Night), reż. André Téchiné (Francja, Niemcy)
Amazing Grace, realizacja Alan Elliott (USA) – dokument
Marighella, reż. Wagner Moura (Brazylia)
The Operative, reż. Yuval Adler (Niemcy, Izrael, Francja, USA)
Varda par Agnès (Varda by Agnès), reż. Agnès Varda (Francja) – dokument
Vice, reż. Adam McKay (USA)
ANTHROPOCENE: The Human Epoch, reż. Jennifer Baichwal, Nicholas de Pencier, Edward Burtynsky (Kanada) – dokument
The Boy Who Harnessed the Wind, reż. Chiwetel Ejiofor (Wielka Brytania)
Brecht, reż. Heinrich Breloer (Niemcy, Austria)
Celle que vous croyez (Who You Think I Am), reż. Safy Nebbou (Francja)
Es hätte schlimmer kommen können – Mario Adorf (It Could Have Been Worse – Mario Adorf), reż. Dominik Wessely (Niemcy) – dokument
Gully Boy, reż. Zoya Akhtar (Indie)
Lampenfieber (Kids in the Spotlight), reż. Alice Agneskirchner (Niemcy) – dokument
El Norte (The North), reż. Gregory Nava (USA 1984)
Peter Lindbergh – Women Stories, reż. Jean Michel Vecchiet (Niemcy) – dokument
Photograph, reż. Ritesh Batra (Indie, Niemcy, USA)
Watergate – Or: How We Learned to Stop an Out of Control President, reż. Charles Ferguson (USA) – dokument
Weil du nur einmal lebst – Die Toten Hosen auf Tour (You Only Live Once – Die Toten Hosen on Tour), reż. Cordula Kablitz-Post, reżyseria koncertu Paul Dugdale (Niemcy) – dokument
Ilustracja wprowadzenia: materiały prasowe Berlinale