Uwielbiamy robić zdjęcia smartfonem
Respondenci wskazali robienie zdjęć jako jedną z trzech najczęstszych czynności wykonywanych przy użyciu smartfonu (87% odpowiedzi), tuż przed tym uplasowały się rozmowy telefoniczne (92%) i wysyłanie oraz odbieranie wiadomości tekstowych (83%). Co ciekawe, różnice pomiędzy krajami są minimalne. Smartfon do wykonywania zdjęć najczęściej wykorzystują młodzi Czesi i Polacy, natomiast najrzadziej z badanych – Finowie i Grecy (Czesi i Polacy – 91%, Serbowie – 90%, Węgrzy – 89%, Finowie i Grecy – 81%).
Przyglądając się płci i pokoleniu zauważymy, że kobiety częściej niż mężczyźni fotografują smartfonem. Pokolenie Z, czyli osoby w wieku 15-24 lata, robią to nieco rzadziej niż pokolenie Y, czyli osoby pomiędzy 25 a 38 rokiem życia (odpowiednio 85 i 88%).
Przyjaciele i rodzina, przyroda i dzieci – oto co najczęściej fotografujemy
Polacy i Czesi uważają siebie za indywidualistów, wolny czas chętnie spędzają poza miastem. Być może dlatego najczęściej fotografujemy przyrodę, krajobrazy i przyjaciół. We wszystkich objętych badaniem krajach młodzi użytkownicy smartfonów najczęściej robią nimi zdjęcia rodziny i przyjaciół (26%), przyrody (25%) i dzieci (18%).
Czym się różnimy?
Interesujące są także różnice związane z płcią i wiekiem.
Selfie jest kobietą
Co czwarty młody użytkownik smartfonu deklaruje, że robi selfie co najmniej kilka razy w tygodniu. Istnieją ciekawe rozbieżności między preferencjami fotografowania siebie w zależności od kraju pochodzenia, płci i wieku.
Groufies, czyli grupowe autoportrety są mniej popularne. Jedynie 17% wszystkich objętych badaniem robi je kilkukrotnie w ciągu tygodnia.
13% badanych przynajmniej raz dziennie publikuje zdjęcia ze smartfonu w mediach społecznościowych.
Szczególnie aktywni w tym zakresie są Serbowie i młodsi przedstawiciele pokolenia Z (15-18 lat) oraz kobiety. W ten sposób zdjęć nie udostępnił nigdy jeden na pięciu panów i jedynie jedna na dziesięć pań.
Dla młodych smartfon jest równie dobry jak aparat fotograficzny
Prawie połowa młodych użytkowników smartfonów zgadza się ze stwierdzeniem, że smartfon może zrobić zdjęcie równie dobre jak profesjonalny sprzęt fotograficzny. Ta teza cieszy się szczególną popularnością w Serbii i Polsce, podczas gdy Finowie i Grecy są bardzo sceptyczni. Widać też przepaść pokoleniową – o wiele rzadziej z podanym stwierdzeniem zgadzają się trzydziestolatkowie niż młodsi konsumenci.
Spadek wykorzystania tradycyjnych aparatów fotograficznych zastąpionych przez aparaty w smartfonach znajduje również odzwierciedlenie w stwierdzeniu: „używam telefonu do robienia zdjęć częściej niż aparatu”. Zgadza się z nim aż 87% respondentów. Zdecydowanie częściej Serbowie, podczas gdy Czesi i Grecy są do niego mniej przekonani. Kobiety i najmłodsi z badanych konsumentów częściej przyznają się do robienia zdjęć smartfonem niż aparatem. Podobnie duża część respondentów przyznaje, że są sytuacje, w których telefon jest wygodniejszy / bardziej przydatny do robienia zdjęć niż aparat fotograficzny. Aż 87% z nich zgadza się z tym stwierdzeniem, a 58% zdecydowanie się zgadza. Wygoda i przydatność aparatów komórkowych została doceniona przede wszystkim przez młodych Polaków i Serbów. Użytkownicy z Grecji nadal wydają się najbardziej sceptyczni. Wygoda robienia zdjęć telefonem jest częściej doceniana przez kobiety.
Rozumiemy i doceniamy sztuczną inteligencję w mobilnej fotografii
Większość respondentów ze wszystkich badanych krajów potwierdza, że jest świadoma ogólnej koncepcji sztucznej inteligencji. Węgrzy wyróżniają się pozytywnie w tej dziedzinie – świadomość pojęcia sztucznej inteligencji (w zadawanym pytaniu) zadeklarowało aż 91% z nich. Po zaprezentowaniu propozycji zastosowania sztucznej inteligencji w codziennym życiu, respondenci byli najbardziej entuzjastycznie nastawieni do połączenia sztucznej inteligencji z aparatem telefonu komórkowego umożliwiającego automatyczne ustawienie parametrów niezbędnych do wykonania znakomitej jakości fotografii.Większa ostrożność dotyczy pomysłów takich jak autonomiczne pojazdy i filtrowanie treści w mediach społecznościowych.
Respondenci doceniają sztuczną inteligencję w aparatach smartfonów. Niedawno wprowadzone Honor 10 i Honor 8X z semantyczną segmentacją obrazu mogą być doskonałymi rozwiązaniami dla młodych użytkowników. Dlaczego? -Technologia semantycznej segmentacji obrazu Honor precyzyjnie określa zarys różnych obiektów, takich jak niebo, rośliny, ludzie i wodospad oraz określa ich lokalizację. Jest ona bardziej zaawansowana niż w urządzeniach rozpoznających jedynie tło i osobę. Technologia AI zastosowana w smartfonach Honor rozpoznaje ponad 500 scenariuszy w 22 kategoriach w czasie rzeczywistym i stosuje do każdego zdjęcia parametry specyficzne dla danego miejsca, działając jak profesjonalna lustrzanka cyfrowa. Sztuczna inteligencja może reagować o znacznie szybciej niż fotograf. W praktyce oznacza to, że aparaty z AI powinny być używane w trybie automatycznym. Dzięki temu użytkownik szybko i łatwo uzyska wysokiej jakości obrazy. Badanie konsumenckie przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie marki Honor.
Badanie przeprowadzone metodą CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interviewing) na próbie n=1800 użytkowników smartfonów w wieku 15-38 w 6 krajach: Polsce, Czechach, Finlandii, Serbii, Grecji i na Węgrzech (n=300 na kraj).
Źródło: informacja prasowa, fot. informacje prasowe