Węże 2025 – nominacje do polskiej antynagrody. Akademia Pana Kleksa i Quo Vadis zbierają najwięcej nominacji

Konrad Stawiński, 22 sierpnia 2025

Ogłoszono nominacje od polskiej antynagrody Węże 2025. Wybrano filmy oraz aktorów, scenarzystów i reżyserów, którzy w zeszłym roku zaliczyli zdaniem akadamików filmową wpadkę. 

Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW) w czwartkowy wieczór wskazała najgorsze produkcje zeszłego roku. W tej edycji najwięcej nominacji do rodzimych antyOscarów zgarnęła nowa i animowana adaptacja powieści Henryka Sienkiewicza Quo Vadis (13) oraz odświeżona przez Macieja Kawulskiego Akademia pana Kleksa (10). Podium z siedmioma nominacjami zamykają dramat obyczajowy Dziewczyna influencera i komedia Wieczór kawalerski. Poniżej przedstawiamy pełną listę trzynastu kategorii i nominacji do polskiego odpowiednika Złotych Malin.

Węże 2025 – kategorie i nominacje

Wielki Wąż – Najgorszy film

  • „Akademia pana Kleksa” (reż. Maciej Kawulski)- za zmarnowanie. Praktycznie wszystkiego – oczekiwań widzów, świetnej postaci, wybitnych aktorów, potencjału, który pewnie nie powtórzy się w polskich kinie przez lata.
  • „Budda, Dzieciak ‘98” (reż. Krystian Kuczkowski, Budda)- za niemal półtorej godziny robienia sobie dobrze, mało subtelnie opakowanego jako wyrób dokumentalnopodobny.
  • „Dziewczyna influencera” (reż. Szymon Gonera) – za uroczy nikomu niepotrzebny dowód, że można stworzyć opowieść o influencerowaniu równie pustą, nudną i mało wiarygodną jak samo influencerowanie.
  • „Jak ukradłem 100 milionów” (reż. Michał Węgrzyn) – za mimowolne wsparcie dla słabych polskich kabaretów. Po seansie tego filmu nagle stają się przezabawne, błyskotliwe i godne wielkich oklasków.
  • „Quo Vadis” (reż. Anira Wojan, Sukankan Roy) – za absolutnie profesjonalną próbę obrzydzenia całemu światu polskiej powieści nagrodzonej literackim Noblem.
  • „Wieczór kawalerski” (reż. Szymon Gonera) – za przypomnienie, że „Kac Wawa” niczego polskich filmowców nie nauczyła.

Najgorsza reżyseria

  • Maciej Barczewski – „Supersiostry”
  • Szymon Gonera – „Wieczór kawalerski”
  • Maciej Kawulski – „Akademia pana Kleksa”
  • Krystian Kuczkowski, Budda – „Budda. Dzieciak ’98”
  • Anira Wojan, Sukankan Roy – „Quo Vadis”

Najgorszy scenariusz

  • Maciej Barczewski, Krzysztof Gureczny – „Supersiostry”
  • Szymon Gonera – „Dziewczyna influencera”
  • Szymon Gonera – „Wieczór kawalerski”
  • Krystian Kuczkowski, Budda – „Budda. Dzieciak ’98”
  • Justyna Łuczaj – „Koński ogon”
  • Kacper Szymański – „Jak ukradłem 100 milionów”
  • Anira Wojan – „Quo Vadis”

Najgorsza rola męska

  • Mateusz Banasiuk – „Wieczór kawalerski”
  • Budda – „Budda. Dzieciak ’98”
  • Antoni Królikowski – „Jak ukradłem 100 milionów”
  • Sobota – „Quo Vadis”
  • Sebastian Stankiewicz – „Akademia pana Kleksa”

Najgorsza rola żeńska

  • Karolina Bruchnicka – „Supersiostry”
  • Magdalena Cielecka – „Drużyna A(A)”
  • Olga Kalicka – „Dziewczyna influencera”
  • Joanna Koroniewska – „Dziewczyna influencera”
  • Joanna Opozda – „Wieczór kawalerski”
  • Dorota Stalińska – „Baby boom czyli Kogel Mogel 5”

Najgorszy duet

  • Tomasz Kot & Sebastian Stankiewicz – „Akademia pana Kleksa”
  • Karina Rezner & Olga Kalicka – „Dziewczyna influencera”
  • Sobota & byk – „Quo Vadis”
  • Katarzyna Gałązka & Karolina Bruchnicka – „Supersiostry”
  • Mateusz Banasiuk & Joanna Opozda – „Wieczór kawalerski”

Występ poniżej talentu

  • Cała obsada – „Drużyna A(A)”
  • Tomasz Kot – „Akademia pana Kleksa”
  • Wojciech Malajkat – „Sami swoi. Początek”
  • Eryk Lubos – „Diabeł”
  • Dawid Ogrodnik – „Piep*zyć Mickiewicza”
  • Michał Żebrowski – „Jak ukradłem 100 milionów”

Najgorszy sequel, prequel lub remake

  • „Akademia pana Kleksa” (reż. Maciej Kawulski)
  • „Baby boom czyli Kogel Mogel 5” (reż. Anna Wieczur)
  • „Fuks 2” (reż. Maciej Dutkiewicz)
  • „Quo Vadis” (reż. Anira Wojan, Sukankan Roy)
  • „Sami swoi. Początek” (reż. Artur Żmijewski)
  • „U Pana Boga w Królowym Moście” (reż. Jacek Bromski)

Najbardziej żenująca scena

  • Wszystkie żarty o kupie Ptaka Mateusza – „Akademia pana Kleksa”
  • Influencer mówiący, że nie wolno być opiniotwórczym – „Budda. Dzieciak ‘98”
  • Rapujący polonista – „Piep*zyć Mickiewicza”
  • Rap na chmurce – „Quo Vadis”
  • Granat rozwala sławojkę i obsmarowuje łajnem stojących – „Sami swoi. Początek”

Efekt specjalnej troski

  • Bajkowy świat wyglądający jak z horroru – „Akademia pana Kleksa”
  • „Polski” Nowy Jork z InPostem w tle – „Akademia pana Kleksa”
  • Cenzura – „Dziewczyna influencera”
  • Całokształt – „Quo Vadis”
  • Moce Leny – „Supersiostry”

Najgorszy plakat

  • „Dziewczyna influencera” (dystr. Kino Świat)
  • „Jak ukradłem 100 milionów” (dystr. Forum Film Poland)
  • „Powołany 2” (dystr. Rafael Film)
  • „Quo Vadis” (dystr. Rafael Film)
  • „Wieczór kawalerski” (dystr. Monolith Films)

Najgorsze (najbardziej absurdalne) tłumaczenie tytułu zagranicznego

  • „Dwie minuty do piekła” – org. „Baghead” (dystr. Kino Świat)
  • „Kod zła” – org. „Longlegs” (dystr. Kino Świat)
  • „Obsesja” – org. „May December” (dystr. M2 Films)
  • „Pożeracz strachu” – org. „Canceled” (dystr. Velvet Spoon)

Najgorszy teledysk

  • Całkiem Nowa Bajka (Akademia pana Kleksa) – KLEKS/IGO/Kaśka Sochacka/Mrozu/Artur Rojek/Brodka/Ralph Kaminski/Bedoes2115/Sokół
  • Do miłości (QUO VADIS) – Sobota
  • Kochana (QUO VADIS) – The Dziemians
  • Moc nieba (QUO VADIS) – Darek Malejonek
  • Miecz Miłości (QUO VADIS) – Tomasz Szczepanik

Kiedy ogłoszenie wyników?

Laureaci antynagród Węże 2025 ogłoszeni zostaną podczas finałowej gali, która odbędzie się w ramach Festiwalu Fantastyki Copernicon 2025 w Toruniu (19-21 września 2025).

źródło: facebook/weze / ilustracja: kadry ze zwiastunów Kleks i Wynalazek Filipa Golarza/ Quo Vadis

Przeczytaj więcej
Konrad Stawiński Zastępca redaktora naczelnego

Kontakt: [email protected] Twitter: @KonStar18