James Ivory niedawno cieszył się ze zdobycia Oscara za scenariusz do gejowskiego melodramatu Tamte dni, tamte noce. Najstarszy laureat nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w historii nie jest jednak w pełni zadowolony z końcowego efektu, a szczególnie tego jak reżyser Luca Guadagnino zdecydował się zaprezentować erotykę na ekranie.
Filmowiec swoje żale wylał na łamach brytyjskiego Guardiana. Z lektury tekstu dowiadujemy się, że najbardziej Amerykaninowi dokucza nieobecność w filmie pełnej męskiej nagości. W stworzonym przez siebie scenariuszu nie omieszkał zaznaczyć, że Elio i Oliver mają zaprezentować się bez żadnego okrycia, lecz wymóg ten ostatecznie zniosły klauzule w kontraktach Armiego Hammera i Timothee Chalameta. Ivory odniósł się również do słów reżysera, który to stwierdził, że w ogóle nie rozważał ukazania kompletnie roznegliżowanych aktorów w Tamtych dniach, tamtych nocach.
Jest całkowitą nieprawdą, gdy Luca mówi, że w żadnym momencie nie rozważał umieszczenia w filmie nagości. Siedział w tym pokoju, w którym teraz ja siedzę, i mówił o tym jak chce to zrobić, więc gdy opowiada, że za tym, by tego nie robić stała świadoma decyzja estetyczna, to po prostu wciska kit.
Zobacz również: Zdaniem Spielberga filmy serwisów streamingowych nie powinny walczyć o Oscary
Ivory w reżyserowanych przez siebie produkcjach nie obawia się umieszczać odważnych scen nagości. W dalszej części wywiadu skrytykował więc twórców unikających na wszelkie sposoby pokazania gołego ciała oraz dał wyraz irytacji jedną ze scen erotycznych, którą Guadagnino spuentował nawiązując do rozwiązań operatorskich rodem ze starego Hollywood.
To zawsze wydaje mi się oszustwem, gdy ludzie krzątając się przed lub po stosunku miłosnym są owinięci w prześcieradło.
Dwóch gości dopiero co uprawiało seks, wstają i oczywiście widzimy wszystko, to co jest do zobaczenia. Dla mnie to bardziej naturalna rzecz niż zakrywanie, lub to co zrobił Luca, czyli najazd kamery w stronę okna i pokazanie drzew.
Zobacz również: Recenzja filmu Tamte dni, tamte noce
James Ivory to filmowiec kilkukrotnie nominowany do Oscara i Złotego Globu oraz twórca, którego filmy brały udział w najważniejszych festiwalach filmowych w Cannes, Wenecji i Berlinie. Do jego najbardziej znanych dzieł należą Okruchy dnia, Powrót do Howards End, Pokój z widokiem.
Źródło: Guardian / ilustracja wprowadzenia: kadr z youtube.com (Call Me By Your Name: Peach Scene | Behind The Scenes With Armie Hammer & Timothée Chalamet)