Nagrodzony Złotą Palmą w Cannes, najwyżej oceniony przez krytyków branżowego „Screena”, film Bonga Joon-ho zdobył serca festiwalowej publiczności. Łącząc kryminał z dramatem obyczajowym i thriller z czarną komedią, twórca Snowpiercera i Okji połączył dwie rodziny, dwa światy, dwie klasy społeczne, które coraz rzadziej mają szansę się spotkać. Dzieli je powiększająca się przepaść ekonomiczna, która zadłużoną większość spycha coraz niżej, a bogatą mniejszość winduje w górę. Bezrobotni rodzice z dwojgiem dorastających dzieci koczują w slumsie, podczas gdy do zaprojektowanej przez znanego architekta posiadłości pana Parka wchodzi się po schodkach. Dla syna biedaków to żadna przeszkoda – choć oblał egzaminy na studia, ma ambicję i dość sprytu, by wspiąć się po drabinie społecznej. Kiedy nadarza się okazja, by objąć w domu pana Parka posadę korepetytora, chłopak bezbłędnie odgrywa rolę wykształconego, skromnego, godnego zaufania nauczyciela. Dokładnie takiego, o jakim fantazjują bogate snoby. W spisku biorą też udział członkowie jego rodziny, eliminując konsekwentnie służbę państwa Park. Seria zaskakujących, tragikomicznych zdarzeń, za sprawą których bogaci i biedni skonfrontują swoje style życia, prowadzi do wbijającego w fotel finału. ROMA to barwny portret konfliktów rodzinnych i społecznej hierarchii pośród politycznego chaosu, opowiadający historię młodych służących pochodzących z indiańskiego ludu Misteków. Cleo (Yalitza Aparicio) i Adela (Nancy García García) pracują dla niedużej rodziny w zamieszkiwanej przez klasę średnią dzielnicy Meksyku Romie. Pani domu, matka czwórki dzieci Sofia (Marina de Tavira) usiłuje uporać się z przedłużającą się nieobecnością męża, natomiast Cleo musi stawić czoło druzgocącej prawdzie. Czy zacznie przez to zaniedbywać dzieci Sofii, które kocha jak własne? Starając się nadać nowy sens miłości i poczuciu solidarności w kontekście hierarchii społecznej, gdzie klasa i rasa są ze sobą pokrętnie splecione, Cleo i Sofia po cichu zmagają się ze zmianami przenikającymi ich rodzinny dom w kraju, w którym dochodzi do starć między wspieraną przez rząd milicją a demonstrującymi studentami. Dziewczynka o imieniu Chihiro wraz ze swoimi rodzicami odbywa podróż do nowego domu. Gubią jednak drogę i zatrzymują się przy tajemniczym budynku. Powodowani ciekawością wybierają się na wycieczkę po starej budowli. Idąc korytarzami trafiają do pustego miasta. Mimo, że nie spotykają tam żywej duszy, znajdują świeże, kusząco pachnące jedzenie. Matka i ojciec Chihiro nie zastanawiając się długo częstują się potrawami. Dziewczynka w tym czasie udaje się na zwiady, by z przerażeniem odkryć, że nie jest to zwyczajne miasto. Wraz z rodzicami jest nieproszonym gościem w krainie bogów. Chihiro znajduje się w prawdziwych tarapatach - rodzice za spróbowanie boskiego pokarmu zostają zamienieni w świnie, a jej szuka całe miasto. Jedynym wyjściem z opresji jest podjęcie pracy u wiedźmy Yubaby, która może odczarować rodziców dziewczynki, a nie jest to łatwe w świecie gdzie zapach człowieka budzi odrazę... Skazani na Shawshank to film oparty opowiadaniu Stephena Kinga o tym samym tytule. Opowiada historię młodego bankiera niesłusznie skazanego na podwójne dożywocie w więzieniu Shawshank. Rządy sprawuje tam bezlitosny i fanatyczny naczelnik Norton (Bob Gunton), wraz ze swoją gwardią okrutnych strażników więziennych. Brutalność, jakiej doświadcza główny bohater, nie zabija jednak w nim nadziei. To wzorcowy wręcz przykład tego, jak powinno kręcić się adaptacje, a przy okazji niezwykle poruszająca historia o silnej woli i walce o człowieczeństwo. Uczniowie o nacjonalistycznych poglądach atakują nauczyciela historii, w którego obronie staje polonista. W konsekwencji zostaje zwolniony, ponieważ w obronie użył noża. Jego bratem jest chorujący na trąd kompozytor, z którym wspólnie usiłują napisać wielki przebój. Stara latarnia morska położona gdzieś na krańcu końca rozpoznawalnego świata, a w środku kamień, pustka i duchy przeszłości, które widziały i słyszały już wszystko co ludzkie. Dwóch mężczyzn, którzy mają spędzić w tym miejscu kolejne cztery żmudne tygodnie, doglądając własnej poczytalności i światła wskazującego drogę tym, którzy poszukują go na wzburzonych wodach. Pierwszy z nich ma na imię Tom i jest mężczyzną hardym i nieustępliwym, byłym człowiekiem morza, który dorobił się bolesnej kontuzji nogi. Drugi, Ephraim, jest znacznie młodszy i - przynajmniej z początku - bardziej otwarty, jednak dręczy go jakaś tajemnica, która sprawiła, że wybrał odosobnienie w latarni morskiej zamiast pracy przy wycince drzew. Gdy izolacja od świata zewnętrznego daje o sobie znać, obaj mężczyźni, każdy z nich skrzywiony przez życie na dziesiątki różnych sposobów, zostają zmuszeni, by stawić czoła swym demonom, podczas gdy otaczający ich świat rzeczywisty zaczyna tonąć w morzu surrealistycznej frustracji. Tylko pomocnego światła nigdzie nie widać. Uznani filmowcy Josh i Benny Safdie prezentują elektryzujący thriller kryminalny, który wciąga od pierwszej minuty. Jego bohaterem jest Howard Ratner (Adam Sandler) — charyzmatyczny i niepokorny nowojorski jubiler. Aby zrobić interes życia, musi obstawiać bardzo wysoko i zaryzykować naprawdę wiele. W szaleńczej pogoni za upragnionym zwycięstwem Howard kładzie na szali swoje życie rodzinne i zawodowe, próbując stawić przy tym czoła otaczającym go z każdej strony wrogom. Wstrząsający film, którego scenariusz powstał na podstawie biograficznej powieści Akiyuki Nosaka. Rozgrywająca się w czasach II Wojny Światowej w Japonii historia 14-letniego chłopca i jego młodszej siostry, których matka zginęła podczas nalotu na Kobe. Od tej pory rodzeństwo jest zdane tylko na siebie... Historia jednego z cieszących się najgorszą sławą superprzestępców uniwersum DC — Jokera po raz pierwszy na wielkim ekranie. Przedstawiony przez Phillipsa obraz kultowego czarnego charakteru, Arthura Flecka (Phoenix), człowieka zepchniętego na margines, to nie tylko kontrowersyjne studium postaci, ale także opowieść ku przestrodze w szerszym kontekście. „Boże Ciało” to historia 20-letniego Daniela, który w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i skrycie marzy, żeby zostać księdzem. Po kilku latach odsiadki chłopak zostaje warunkowo zwolniony, a następnie skierowany do pracy w zakładzie stolarskim. Zamiast się tam udać, Daniel kieruje się do miejscowego kościoła, gdzie zaprzyjaźnia się z proboszczem. Kiedy, pod nieobecność duchownego, niespodziewanie nadarza się okazja, chłopak wykorzystuje ją i udając księdza zaczyna pełnić posługę kapłańską w miasteczku. Od początku jego metody ewangelizacji budzą kontrowersje wśród mieszkańców, szczególnie w oczach surowej kościelnej Lidii. Z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza zaczynają poruszać ludzi pogrążonych w tragedii, która wstrząsnęła lokalną społecznością kilka miesięcy wcześniej. Tymczasem w miasteczku pojawia się dawny kolega Daniela z poprawczaka, a córka kościelnej, Marta, coraz mocniej zaczyna kwestionować duchowość młodego księdza. Wszystko to sprawia, że chłopakowi grunt zaczyna palić się pod nogami. Rozdarty pomiędzy sacrum i profanum bohater znajduje w swoim życiu nowy, ważny cel. Postanawia go zrealizować, nawet jeśli jego tajemnica miałaby wyjść na jaw... Gdy niemiecki chłopiec (Roman Griffin Davis jako Jojo) znajduje młodą Żydówkę (Thomasin McKenzie), którą ukrywa na strychu samotnie wychowująca go matka (Scarlett Johansson), jego świat staje na głowie. Mając u boku jedynie idiotycznego wymyślonego przyjaciela, którym jest nikt inny jak sam Adolf Hitler (Taika Waititi), Jojo musi teraz stawić czoła swemu ślepemu nacjonalizmowi. Beasts of No Nation w reżyserii Cary’ego Joji Fukunagi to osadzona w Afryce Zachodniej historia AGU (w tej roli Abraham Attah), chłopca z małej wioski, którego poznajemy, gdy bawi się ze starszym bratem, dokazuje z kolegami w pobliskim obozie dla uchodźców albo je obiad z rodziną. Jednak szczęśliwe dzieciństwo dobiega końca, kiedy oddziały wojska ze stolicy przybywają, by stłumić powstanie przeciwko skorumpowanej władzy. Jego matce i siostrze udaje się uciec do najbliższego miasta, ale Agu zostaje w wiosce z ojcem i bratem, a wkrótce potem — zupełnie sam. Przerażony i zdany tylko na siebie, Agu ucieka do lasu, gdzie znajduje go oddział młodych powstańców pod przywództwem charyzmatycznego DOWÓDCY (Idris Elba). Przechodzi tam brutalne przeszkolenie, rytuały inicjacyjne, musi także wysłuchiwać żarliwych przemówień Dowódcy. Poznaje też bratnią duszę — niemego żołnierza o imieniu STRIKA (Emmanuel „King Kong” Nii Adom). Kiedy sklecona naprędce armia rusza do walki, Agu zostaje awansowany: nie musi już nosić amunicji, teraz będzie odpowiedzialny za broń. Beasts of No Nation ukazuje utratę niewinności. Agu stara się odnaleźć resztki dzieciństwa, które wydaje się tak bardzo odległe. Festiwal Fyre był reklamowany jako luksusowe wydarzenie muzyczne na prywatnej wyspie, ale zbytnia pewność siebie organizatora doprowadziła do wielkiego fiaska. Dwaj mężczyźni, którzy w dzieciństwie przyjaźnili się z Michaelem Jacksonem, opowiadają swoje historie. W trakcie przesłuchania policja okrutnie obchodzi się z zatrzymanym arabskiego pochodzenia, skutkiem czego na ulicach Paryża dochodzi do walk pomiędzy młodzieżą ze środowisk imigranckich a stróżami prawa. Opowieść o miłości wyprzedzającej swój czas i intymnej więzi zdolnej przełamać niejedno tabu, ubiera w kostium – akcja rozgrywa się w Bretanii w 1770 roku – jak najbardziej współczesne pragnienia i uczucia. Bohaterkami filmu są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz przybyła z Paryża malarka, Marianna. Ta druga ma namalować portret tej pierwszej, ale w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Marianna dyskretnie obserwuje swoją modelkę, intensywnie tworzy, ale niszczy kolejne wersje obrazu. Czuje, że nie pozna prawdziwego oblicza młodej kobiety tak długo, jak sama będzie ukrywać własne. Rudy Ray Moore wciela się w alfonsa o imieniu Dolemite. Niewinna twarz Teda Bundy'ego (Zac Efron) skrywała tajemnice brutalnych mordów, w które Liz Kloepfer (Lily Collins) długo nie chciała uwierzyć. To była miłość od pierwszego wejrzenia. Ted szybko zdobył serce Liz, która samotnie wychowywała córkę. Przez parę lat tworzyli sielankową rodzinę. Ideał runął, gdy Ted został aresztowany pod zarzutem makabrycznych zbrodni. Przystojny, czarujący, charyzmatyczny, czy podły, okrutny, zły? Losy Bundy'ego śledzi cała Ameryka - to pierwszy proces w historii transmitowany przez telewizję. Zakochane kobiety przyjeżdżają na salę sądową. Bundy zyskuje medialną sławę oraz rzeszę wierzących w jego niewinność fanek. Liz musi zdecydować, czy pozostać u jego boku, czy chronić siebie i córkę? Siedmioro długoletnich przyjaciół spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru rozpoczynają zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania. Kiedy tym samym wiele tajemnic zaczyna wypływać na światło dzienne, niewinna gra rodzi konflikty, które niełatwo będzie zażegnać... Nowy wirus roznoszący się drogą powietrzną zabija ludzi w kilka dni od zarażenia. Grupa uczonych pracuje nad znalezieniem antidotum.1. Parasite (2019)
2. Roma (2018)
3. Spirited Away: W krainie Bogów (2001)
4. Skazani na Shawshank (1994)
5. Mowa ptaków (2019)
6. Lighthouse (2019)
7. Nieoszlifowane diamenty (2020)
8. Grobowiec świetlików (1988)
9. Joker (2019)
10. Boże Ciało (2019)
11. JoJo Rabbit (2020)
12. Beasts of no Nation (2015)
13. Fyre: Najlepsza impreza, która nigdy się nie zdarzyła (2019)
14. Leaving Neverland (2019)
15. Nienawiść (1995)
16. Portret kobiety w ogniu (2019)
17. Nazywam się Dolemite (2019)
18. Podły, okrutny, zły (2019)
19. Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie (2017)
20. Contagion – epidemia strachu (2011)
Lighthouse w kategorii czarna komedia…hehe jakoś oglądając nie było żadnej sceny w której pojawił się uśmiech na mojej twarzy:-) wręcz przeciwnie … Aczkolwiek film bardzo dobry i film napewno nie dla wszystkich …